حل منازعات منطقه ای و جهانی با دیدار تاریخی سران سه کشور در تهران/ایران کشوری کلیدی در عرصه های امنیتی، اقتصادی و نظامی است.


ساعت: 10:28
تاریخ انتشار: 1301/04/29
کد خبر: 1884300

حسن هانی زاده با اشاره به دیدار سران ایران، ترکیه و روسیه در تهران گفت: این دیدار تاریخی حاکی از نقش محوری ایران در حل مناقشات منطقه ای و جهانی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسن خانی زاده در گفتگو با راه آرمان؛ وی با تاکید بر اینکه در دیدار تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در تهران از نقش محوری ایران در حل و فصل مناقشات منطقه ای و جهانی صحبت شد، گفت: با توجه به شرایط منطقه، بحران اوکراین، حضور غیرقانونی. ارتش ترکیه در ادلب و همچنین تلاش رژیم صهیونیستی برای دو قطبی کردن منطقه و رویارویی کشورهای منطقه با ایران، طبیعتا این دیدار می تواند نتیجه قابل قبولی در ایجاد همگرایی و تقابل با سلطه آمریکا داشته باشد. و نفوذ اسرائیل

این کارشناس سیاسی ادامه داد: موضوع سوریه یکی از مهم ترین موضوعات مورد بحث سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه است. با توجه به اینکه از سال 2014 ارتش ترکیه بخش‌های مهمی از استان ادلب در شمال غرب سوریه را اشغال کرده است، این مشکل منجر به تداوم بحران سوریه شده است.

وی گفت: اخیرا این گروه و به اصطلاح مدافعان خلق کرد سوریه که مخالف سیاست های رجب طیب اردوغان هستند، آمادگی و قصد خود را برای مقابله با نیروهای ترکیه اعلام کرده اند و در صورت تحقق این امر طبیعتا سوریه و بحران دیگری داشته باشد

هانی زاده افزود: به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران و روسیه به عنوان دو متحد قدرتمند سوریه قصد دارند از این درگیری جلوگیری کرده و شرایطی را فراهم کنند تا دولت ترکیه نیروهای خود را از خاک سوریه خارج کند و از این رو رجب طیب اردوغان در این نشست قطعاً به پیشنهاد ایران مبنی بر خروج نیروهای ترکیه از ادلب توجه خواهد کرد و همچنین تضمین هایی برای حفظ امنیت مرزهای ترکیه و سوریه خواهد داد و این یک دستاورد کاملا استراتژیک در نشست تهران خواهد بود.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: موضوع دیگر مسئله اوکراین است، با توجه به اینکه ادامه بحران اوکراین ممکن است درهای قدرت های جهانی را به روی منطقه باز کند، بنابراین یک سری پیشنهادات برای پایان دادن به بحران اوکراین به روسیه ارائه خواهد شد در صورتی که توافق شده است، بحران در اوکراین پایان خواهد یافت.

وی با اشاره به ماده فوق گفت: تاثیر پایان بحران بر برخی موارد از جمله برجام افزایش می یابد و این اقدام فرصتی برای ایجاد نزدیکی و پایان دادن به بحران ها و ایجاد وفاق و همدلی بین است. کشورهای شمال-جنوب و اوراسیا آمدند.

خانی زاده خاطرنشان کرد: در نشست تهران موضوع همکاری های تجاری ایران و روسیه در زمینه انرژی های فسیلی نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و بلوک مشترک اقتصادی بین کشورهای شمالی و جنوبی و ایران به عنوان مهمترین آنها ایجاد خواهد شد. کریدور این مجموعه و بلوک تعریف می شود و نقش خود را به عنوان یک دولت مرکزی در امنیت، اقتصاد، نظامی و سیاسی ایران ایفا می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید