حل نشدن مشکلات اهالی منطقه در قلب بیرجند/ از استاندار بدون پاسخ مردم و رسانه ها دوری کنید.

زمان: 08:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۰
کد خبر: 1799295

بررسی مشکلات ساکنان مسکن فرهنگیان یک سال پس از بازدید مسئولان؛

متأسفانه یک سال از حضور پرسنل فرهنگیان می گذرد اما هنوز مشکلات مردم برطرف نشده و تقریباً همه مشکلات به جز استفاده از تلفن ثابت باقی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از कاورستان15 دی ماه سال گذشته مسئولان از مجتمع مسکونی فرهنگیان بیرجند واقع در حاشیه بلوار شهید صیاد شیرازی بازدید کردند.

در این بازدید مردم دغدغه های خود را مطرح کردند و هر یک از مسئولان مسائلی را مطرح کردند که باید به آن رسیدگی شود.

از خودمان شاکی هستیم

علی ناصری فرماندار بیرجند نیز در این بازدید گفت: از این گونه مشکلات در شهرستان گلایه داریم چرا که عادت کرده ایم برای دکمه مانتو بدوزیم که در برخی پروژه ها به آن دست یافتیم.

فرماندار بیرجند با تاکید بر اینکه هم اکنون می توان به رفع برخی مشکلات شهرداری کمک کرد و برخی مشکلات دیگر به دلیل اجرای خدمات دیگر با تاخیر مواجه شده است، گفت: اجرای آسفالت تا زمانی که پروژه آبرسانی به اتمام نرسد امکان پذیر نیست. اما از آنجایی که اجرای طرح تامین و تامین مالی بر عهده دولت است، تهیه آن با مشکل مواجه است.

ناصری گفت: با توجه به اینکه مجوز ساخت این واحدهای مسکونی وجود دارد و این محدوده جزو محدوده شهری است، پس از اجرای طرح آبرسانی، خدمات دیگری از سوی شهرداری قابل ارائه است.

مسکن و شهرسازی هیچ تعهدی در قبال ارائه خدمات مسکن فرهنگیان ندارد

وحید دایی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه محله مسکونی فرهنگیان جزو خدمات شهر بوده و پروانه ساخت آن از سوی شهرداری وقت صادر شده است، گفت: قرارداد این پروژه 13 سال پیش است. هیچ تعهدی برای تامین آب، برق و گاز وجود ندارد.

وی افزود: تامین خدمات زیربنایی آب، برق و گاز یکی از تعهدات دستگاه های خدمات رسان است، اما با توجه به اینکه بخشی از مقررات مربوط به تونل های انرژی است، اداره کل راه و شهرسازی نیز تصمیم دارد در این زمینه هزینه کند. آب و فاضلاب بر اساس سهم خود در این پروژه.»

دایی با اشاره به اینکه راه و شهرسازی نقشی در ساخت شبکه های آبرسانی ندارد، اما با همکاری یکدیگر در این زمینه به مردم کمک می کنیم، گفت: تاکنون دو مناقصه برای خرید لوله برگزار کرده ایم اما به دلیل اینکه لوله های تولید شده توسط کارخانه ها تایید می شود آب و فاضلاب وجود ندارد مزایده قرار است دوباره برگزار شود.

باید مسیر آسفالتی برای جمع آوری زباله وجود داشته باشد

محمدعلی جاوید شهردار سابق بیرجند نیز گفت: برخی مدیران از روی احساسات یا صلابت کاری انجام می دهند که بعداً برای عده ای مشکل ایجاد می کند. هزینه تهیه سطل زباله برای شهرداری چقدر است؟ مشکل اینجاست که زباله جمع کن های مکانیزه به هیچ سمتی نمی توانند حرکت کنند و ابتدا باید جاده ها را آسفالت کرد که همین امر باعث کندی ساخت شبکه آبرسانی می شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم بر این باورند که شهرداری نمی‌خواهد کاری انجام دهد، گفت: اگر قرار است عملیات آب و فاضلاب ادامه پیدا کند، بهتر است ابتدا جاده‌ها را آسفالت کنیم و سپس آسفالت آبرسانی کنیم تا شهرداری تامین کند. خدمات حمل و نقل زباله. “و ارائه می دهد.

قوه قضاییه به عنوان دادستان با مدیران غیر وابسته برخورد می کند

حجت الاسلام نسایی دادستان بیرجند با تشکر از مسئولان ذیربط گفت: قطعا باید برای حل مشکلات مردم وعده هایی برنامه ریزی شود. اما اگر قولی داده شود و به آن عمل نشود قوه قضائیه به عنوان دادستان برای قصور به سراغ این مدیران می رود.

وی با اشاره به اینکه مدیران توانمندی در استان داریم اما هر جا که کار پیچیده شود دادستانی کمک خواهد کرد، افزود: امیدوارم اهالی این منطقه در مراجعه بعدی نگران آب نباشند.

a6fce990 044d 4170 a247 6807c4b73098 خبر خاکستری

مشکلات مردم را ملاقات و پیگیری کنید

حسین خسروی نماینده مردم بیرجند، درمیان و هوسف در مجلس شورای اسلامی نیز بر نشست با همه مسئولان تاکید کرد و گفت: همه مسئولان باید دور هم جمع شوند و به صورت موقت برای مردم تلاش کنند. البته این جلسه باید با حضور دادستان برگزار شود تا سران را به دلیل دست کشیدن از اقدامات و عمل نکردن به وعده های خود تحت نظر و محکوم کند.

حسروی افزود: مردم در این مسائل برائت دارند و این موارد باید درس مدیریت باشد تا در پروژه های بعدی تکرار نشود.

اکنون یک سال از بازدید و فراخوان کارکنان برای رفع مشکلات اهالی این منطقه از شهر می گذرد، اما همچنان اهالی و اهالی از ادامه مشکلات گلایه دارند. به نظر می رسد مشکلات این مجموعه که در مرکز و قلب شهر قرار دارد همچنان به قوت خود باقی است و هیچکس برای رفع مشکلات اقدامی نکرده است.

مشکلات مجموعه فرهنگی همچنان ادامه دارد

سنایی یکی از اهالی مجتمع فرهنگی بیرجند به هاورستان می گوید: حدود 13 سال پیش; تعاونی مسکن فرهنگیان زمین این مجموعه را از طریق راه و شهرسازی خریداری و در سال 1391 از شهرداری پروانه ساخت دریافت کرد. تمامی مراحل ساخت این مجموعه به صورت قانونی توسط تعاونی مسکن فرهنگیان انجام شد.

وی با اشاره به عدم ارائه خدمات از سوی شرکت های خدمات رسان این مجموعه، افزود: با تلاش و اقدامات بعدی 4 تا 5 ساله که ساکنان انجام داده اند، زیرساخت های برق، گاز و تلفن را ساخته اند، اما همچنان شهرداری و آب شرکت ها به این مجموعه خدمات می دهند.

وی گفت: مشکلات ساکنان این شهر این است که این منطقه همچنان در اختیار اداره راه است و به شهرداری واگذار نشده است.

این فرهنگ خاطرنشان کرد: اداره راه باید 50 تا 60 درصد زیرسازی و آسفالت معابر را انجام دهد و سپس شرکت های آب و گاز لوله گذاری کنند و سپس آسفالت به شهرداری تحویل داده شود. چرا باید این زمین را بفروشد؟ شهرداری که خدمات نمی دهد چرا برای این کار پروانه ساخت؟

وی گفت: آب مصرفی ساکنان این مجتمع از طریق اتصال موقت کنتور آب در منطقه جلیلیان است که با هزینه اهالی پمپاژ می شود که هر روز با ترکیدگی لوله ها مواجه می شوند. این امر باعث شده است که هزینه ها برای مردم دو برابر شود.

سنایی افزود: صرف نظر از بحث افزایش قیمت ها، آب پس از انتقال در دو نقطه مخزن می شود اما متاسفانه ضدعفونی برای آن صورت نمی گیرد و قطعا این آب آلوده و سلامت ساکنان را به خطر می اندازد.

e649d536 27ae 4bab 840a 2b6808802858 خبر خاکستری

مهلت یک ماهه برای رفع مشکلات به یک سال رسید

وی با اشاره به اینکه مهمترین مشکلات این منطقه مشکلات آب، عدم جمع آوری زباله، کمبود روشنایی معابر، ضعیف بودن آنتن دهی تلفن همراه، جاده های خاکی و… است، شهردار، دادستان و فرمانداران مربوطه از منطقه بازدید و تاکید کردند: مشکلات مخصوصاً در مورد آب باید سریعتر و ظرف یک ماه حل شود.

وی ادامه داد: آقای استاندار نیز مسئولیت پیگیری این موضوعات را بر عهده داشتند و جلسات متعددی در استانداری برگزار و مواردی به تصویب رسید اما با گذشت یک سال از این موضوع هنوز این مصوبات اجرایی نشده است.

سنایی بیان کرد: یکی از مصوبات این بود که شهرداری نسبت به نصب سطل زباله و آسفالت راه و شهرسازی در یک طرف جاده برای سهولت در ارائه خدمات جمع آوری زباله برای ساکنان و شهرداری اقدام کند اما در حالی که شهرداری توجیه کرد. عدم امکان حمل زباله در جاده های خاکی، پس از آسفالت در یک طرف جاده انجام می شود. او زباله ها را جمع آوری نکرد و هیچ سطل زباله ای توزیع نکرد.

وی ادامه داد: علیرغم توافق بر سر جمع آوری زباله، اما در پروتکل به این موضوع اشاره نشده و اکنون شهرداری تحت فشار نیست. در حالی که زباله های محله جلیلیان با وجود جاده های خاکی در حال جمع آوری است، مشخص است که این فقط یک بهانه است.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات آنتن دهی تلفن همراه است که علیرغم وعده های داده شده برای تقویت آنتن دهی هنوز محقق نشده و نقاط کور زیادی دارد.

این فرهنگی با بیان اینکه فاضلاب این مجموعه ساخته نشده است، افزود: نه تنها اتفاق مثبتی نیفتاده است، بلکه حدود یک ماه پیش آستان قدس رضوی خیابان دسترسی به مجتمع فرهنگیان را برای لوله کشی فاضلاب حفر کرد اما دو روز بعد. – بعداً اداره مسیر حفاری را به دلیل اتمام قرارداد بسته است. این حفاری نیمه تمام راه عبور اهالی را بست که پس از اقدامات مکرر تنها چاله حفاری شده را نیمه پر و نیمه تمام باقی گذاشتند. از سوی دیگر آسفالت معابر نیز باعث کندی اجرای شبکه آبرسانی می شود.

سنای بیان کرد: با توجه به اینکه خط خیابان آسفالت است، از اداره برق خواستیم تا روشنایی موقت را تامین کند اما این اداره عبور نکرد و گفت که این زمین ها باید واگذار شود و سپس شبکه برق به صورت دائمی احداث شود.

مسئولان فقط قول می دهند

وی تاکید کرد: متاسفانه مسئولان برای حل مشکلات مسکن فرهنگیان مواردی را تصویب کردند و مردم را امیدوار کردند اما خبری از اجرا نیست.

وی یادآور شد: گره اصلی مشکلات در اداره راه و شهرسازی است چرا که این زمین ملی است و هنوز تحویل نشده است. ابتدا اداره راه و شهرسازی باید زیرسازی و آسفالت معابر را انجام دهد و سپس در خدمت شهرداری و آبفای و فاضلاب باشد. اما سوال اینجاست که چگونه وقتی اداره راه و شهرسازی این زمین ها را به شهرداری تحویل نمی دهد، شهرداری برای آنها پروانه ساختمانی صادر می کند و عوارض تعمیر دریافت می کند؟ این یک موضوع دوجانبه است. شهرداری از یک طرف خدمات ارائه نمی دهد و از طرف دیگر هزینه می گیرد.

9361ab7b 1a38 458d 961a e6ec2bbe4e42 خبر خاکستری

ما دیگر نمی دانیم کجا برویم

سنای بیان کرد: در خود مجموعه نیز نواقصی وجود دارد که به نظر می رسد تعاونی پس از 13 سال هنوز نمی خواهد آن ها را اصلاح کند.

وی گفت: این مجتمع دارای 141 واحد است اما با توجه به مشکلاتی که وجود دارد تنها 80 واحد مسکونی است و مابقی به دلیل آب، برق، مشکلات تلفن همراه، عدم جمع آوری زباله، معابر خاکی، کمبود نانوایی، سوپرمارکت و نبود اتوبوس و تاکسی سرویس و … هنوز جا نیفتاده اند.

وی افزود: در حالی که حداقل 250 نفر در این مجموعه زندگی می کنند و این مجموعه در مرکز شهر و 700 متری بلوار صیاد شیرازی قرار دارد، اما مشکلات متعددی وجود دارد که با وجود پیگیری ها هنوز ناتمام مانده است. نمیدونی مشکلاتمون رو به کی بگیم؟

سنایی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات مردم منطقه، تعداد زیاد سگ های ولگرد است که با توجه به اتفاق اخیر یک کودک، از مسئولان می خواهیم نسبت به جمع آوری این سگ ها اقدام کنند.

متأسفانه یک سال از بازدید پرسنل فرهنگیان می گذرد، اما مشکلات مردم همچنان حل نشده و تقریباً همه مشکلات به جز استفاده از تلفن ثابت باقی است، هرچند چاله های حفر شده برای تلفن همچنان پر است. بوده است. در حالی که شرق; نتایج جلسات و روند رصد مشکلات مردم این منطقه دو سه ماه است که قبل از استاندار بیرجند رصد می شود اما متاسفانه وی هنوز نتوانسته پاسخی از استاندار بگیرد. البته به نظر می رسد خود اهالی نیز طی نامه ای به استاندار این سوال را پیگیری کرده اند اما هنوز پاسخی دریافت نکرده اند.

مسئولانی که باید ظرف یک ماه مشکلات را حل می کردند، حالا حاضر نیستند در یک سال پاسخگوی رسانه ها و مردم باشند. این سهل انگاری و رها شدن از پرونده ها در حالی است که علیرغم اخطار برخورد قانونی، در صورت خروج کارکنان، خبری از همکاری با مسئولان نیست و همچنان مردم با وجود تلاش ها و پیگیری های متعدد، همچنان مشکل دارند.

موضوع زمانی دردناکتر می شود که این منطقه و مجموعه در مرکز شهر واقع شده و روستایی دورافتاده، صعب العبور و کم جمعیت است که حل مشکلات آن از سوی مسئولان امر دشوار و برای دولت غیر موجه است.

فرهنگیان هم مانند همه شهروندان حق استفاده از خدمات شهری را دارند و همچنان به رفع مشکلات و تحقق وعده های مسئولان امیدوار هستند. امیدواریم این افراد به زودی از حداقل حقوق خود و ابتدایی ترین امکانات زندگی شهری برخوردار شوند.

انتهای پیام/7

دیدگاهتان را بنویسید