حمدوک و البرهان بر سر انتخابات/ اعتراضات خیابانی به توافق رسیدند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مقامات سودانی یکشنبه شب چهار زندانی سیاسی از جمله عمر الداکیر رهبر کنگره سودان و یاسر آرمان (هر دو رهبر ائتلاف قدرتمند الخوریا و الطگیر) را به دلیل آخرین رویدادها آزاد کردند.

در همین حال، عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان که روز یکشنبه از حبس خانگی آزاد شد، تاکید کرد که ایجاد یک اجماع گسترده ملی یک مسئولیت و پیش شرط موفقیت دوره انتقال است.

حمدوک یکشنبه شب ساعاتی پس از امضای توافقنامه سیاسی با فرمانده ارتش سودان عبدالفتاح البرهان برای پایان دادن به بحران سیاسی این کشور، در خارطوم به قدرت رسید.

حمدوک به الجزیره گفت که با امضای این قرارداد به دنبال حفظ خون سودانی ها و حفظ دستاوردهای این کشور در دو سال گذشته است و تاکید کرد که با فرماندهی ارتش برای برگزاری انتخابات قبل از ژوئیه 2023 به توافق رسیده است.

حمدوک با بیان اینکه ایده اصلی در دولت آینده این است که دولت تکنوکرات مستقل باشد، تاکید کرد که بر مسائل محدودی تمرکز خواهد کرد که مهم ترین آن گذار دموکراتیک است.

وی با بیان اینکه ایجاد اعتماد بین احزاب سودانی نیازمند شفافیت، جدیت و صراحت است، گفت که در حبس خانگی با طیف وسیعی از نیروهای سیاسی در تماس بوده است.

این در حالی است که در شهرهای خارطوم، خارطوم، بحری و ام درمان مردم این بار در اعتراض به توافق سیاسی حمدوک و البرهان به خیابان ها آمدند و خواستار بازگشت دولت غیرنظامی و انتقام از کشته شدگان اعتراضات اخیر شدند.

همچنین امروز یک معترض در جریان اعتراضات در شهر من به ضرب گلوله ارتش کشته شد و تعداد کشته شدگان در 25 اکتبر به 41 نفر رسید.

کمیته مرکزی پزشکان سودان روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضانی که به کاخ نخست وزیری نزدیک شده بودند از گاز اشک آور استفاده کرده اند.
در همین حال، ائتلاف برای آزادی مدنی و تغییر قوی بر تعهد خود برای رد هرگونه مذاکره یا مشارکت با کسانی که توطئه‌گران غیرقانونی می‌خواند، تاکید کرد.

جمال ادریس، یکی از اعضای شورای مرکزی ائتلاف گفت: توافقنامه جدید تنها به امضای حمدوک رسیده است و ائتلاف قوی الخوریا و تغییر آن را تایید نمی کند. ما اعتراضات را تا سرنگونی حکومت نظامی ادامه خواهیم داد، زیرا حمدوک نیز تحت فشار و مطالبات کودتاچیان بود.

اتحادیه بانفوذ سودان همچنین مخالفت با توافقنامه سیاسی امضا شده بین ارتش و حمدوک در روز یکشنبه را رد کرد و آن را خیانت خواند.

از سوی دیگر فضل الله رهبر حزب امت سودان حمایت خود را از این توافق سیاسی اعلام کرد و محمد بدرالدین معاون دبیرکل حزب مردم سودان نیز این توافق را قابل قبول خواند.

محمد زکریا، یکی از رهبران جنبش عدالت و برابری سودان نیز از این توافق حمایت کرد و آن را گامی تاریخی در حل بحران سیاسی این کشور خواند.

در سال 2019، پس از سرنگونی عمر البشیر در سودان، توافقنامه ای بین ارتش و ائتلافی از گروه های غیرنظامی به نام الخوریا و التاگیر تقسیم شد و شورای انتقالی جدایی قدرت در اوایل سال 2024 تشکیل شد. ریاست این شورا را فردی افراطی به نام عبدالفتاح البرهان بر عهده داشت و عبدالله حمدوک به عنوان نماینده گروه های جامعه مدنی نماینده نخست وزیر شد.

اما صبح روز دوشنبه (15 اکتبر) رسانه ها از کودتای نظامی در سودان و دستگیری عبدالله حمدوک نخست وزیر و تعدادی دیگر از وزرای دولت انتقالی این کشور خبر دادند.

ساعاتی پس از انتشار اخبار اولیه کودتا در سودان، عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حکومتی انتقالی سودان با اعلام وضعیت فوق العاده، شورای حاکم و شورای وزیران سودان را منحل کرد.

تظاهرات مردمی در سودان آغاز شد و دست کم 40 معترض کشته شدند.

رسانه های محلی سودان صبح یکشنبه گزارش دادند که یک گروه نظامی در هیئت مدیره با عبدالله حمدوک به توافق رسیده و حمدوک به عنوان نخست وزیر بازخواهد گشت.

به گفته آناتولی، تمامی زندانیان سیاسی باید بر اساس این توافق آزاد شوند.

این توافق تشکیل دولت حمدوک را با مشورت نیروهای سیاسی غیر از المتمر الوطنی (حزب حاکم در زمان عمر البشیر) تضمین می کند.

این توافق همچنین بر ادامه رویه های حقوقی و سیاسی در دوره انتقالی متمرکز است و پس از امضا به طور رسمی اعلام خواهد شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید