حملات تند آمریکایی ها به عربستان / سعودی ها بهتر است در خواسته های آمریکا تجدید نظر کنند


ساعت: 09:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۶
کد خبر: 1903925

سیدهادی سید عقحی با اشاره به اختلافات جدی عربستان و آمریکا تاکید کرد: بهتر است سعودی ها در خواسته های آمریکا تجدید نظر کنند. آنها ضربه می زنند

سید هادی سید آگاهی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا ; با رجوع به اختلافات جدی بین عربستان سعودی و آمریکا و دلیل آن را اینگونه بیان کرد: پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول که 4 سال پیش اتفاق افتاد، عربستان مورد حمله بسیاری از کشورها، مطبوعات و رسانه ها قرار گرفت. در آن زمان روزنامه واشنگتن پست چندین مقاله علیه عربستان سعودی و شخص محمد بن سلمان نوشت که در حافظه سعودی ها ماندگار شد.

وی گفت: با بحران اوکراین، کشورهای اروپایی و آمریکایی تحت تاثیر بحث انرژی و توقف صادرات گاز و نفت اروپا قرار گرفتند که منجر به افزایش قیمت سوخت شد.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه بحران انرژی اخیرا باعث شد بایدن به جده سفر کند، گفت: برخورد بسیار خونسرد نسبت به عربستان و مقامات سعودی به ویژه بن سلمان در سفر جو بایدن باعث تعجب جامعه جهانی شد که چگونه عربستان سعودی که سال هاست آمریکا در منطقه فعال بوده و باعث شده محمد بن سلمان با جو بایدن و هیئتش اینقدر خونسرد باشد و از طرفی جو بایدن که فکر می کرد سعودی ها سه تا چهار میلیون بشکه خواهند داشت. مازاد در روز با یکی از ژست های او صادر خواهد کرد در سهمیه، با پاسخ منفی عربستان سعودی مواجه شد.

سید اوگاهی یادآور شد: محمد بن سلمان به شدت در مقابل این درخواست آمریکا ایستاد که باعث شد جو بایدن در بازگشت به آمریکا مورد انتقاد و سرزنش بسیاری قرار گیرد. تلفن را قطع می کند، امروز حرفش را شکست.

آمریکایی ها از کاهش صادرات نفت بسیار عصبانی هستند

وی با اشاره به اینکه کشورهای اوپک پلاس هفته گذشته دو میلیون بشکه در روز صادرات نفت خود را کاهش دادند تا قیمت نفت متعادل شود، گفت: در شرایط کنونی که بحران اوکراین باعث افزایش نفت و گاز شده است، این امر باعث افزایش شدید نفت شده است. عصبانیت آمریکایی ها از جمله خود جو بایدن و اطرافیانش برای انجام حملات خشونت آمیز علیه عربستان سعودی از این کشور برانگیخته شود.

به گفته این تحلیلگر مسائل غرب آسیا در کنگره، آقای منندز که یک سناتور تندرو آمریکایی است، گفت که باید همه جوانب رابطه با عربستان را بررسی کنیم و فروش سلاح به عربستان را متوقف کنیم تا بفهمیم چرا عربستان سعودی می دهد. این بر اقتصاد تأثیر می گذارد.

سید عقحی افزود: اکنون ممکن است این سوال پیش بیاید که عربستان که همه آن را می شناسند به لطف حمایت های بی حد و حصر و بی چون و چرای آمریکا جان سالم به در برده و با چه چیزی بر تمامی جنایات آل سعود به ویژه در موضوع یمن سرپوش گذاشته است. آیا این شجاعت و انگیزه تمام عیار در برابر تلاش آمریکاست؟ در اینجا دو گزینه وجود دارد.

گزینه 1: اگر آمریکا بخواهد به عربستان سعودی حمله کند، وضعیت نفت و انرژی جهان بدتر از این خواهد شد، بنابراین سعودی ها از این که گزینه حمله خاموش است، خیالشان راحت است.

گزینه دوم: نزدیکی رابطه عربستان سعودی با دو کشور مخالف آمریکا منظورش چینی ها و روس هاست. آمریکایی ها می گویند رئیس فراکسیون اوپک پلاس یک شاهزاده سعودی است، در حالی که او این ادعا را رد می کند و می گوید من فقط یکی از اعضای این گروه هستم، این تصمیم فردی نیست، می خواستم وانمود کنم که به آنها ضربه می زنم. اقتصاد آمریکا و اروپا با دو میلیون نفت در روز. ما این تصمیم را گرفتیم تا قیمت نفت را به خاطر منافع خود متعادل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سعودی ها بهتر است در خواسته های آمریکا تجدید نظر کنند، گفت: اگر سعودی ها بخواهند بیش از این در برابر خواسته های آمریکا مقاومت کنند، بعید است که آمریکا ضربه نهایی را وارد کند.

به هر حال این تحلیلگر مسائل غرب آسیا یادآور شد: اخیراً یک روزنامه نگار روسی گفته است که حمله به آرامکو که حدود سه سال پیش رخ داد، ناشی از پهپادها و موشک های آمریکایی بوده است نه ایران. حتی پوتین با نقل قول ثابت کرد که این اقدام توسط آمریکا انجام شده است تا سعودی ها در صورت سرزنش ایران از آنها اطاعت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید