ادعای مقام آمریکایی: ایران از برخی خواسته های خود در برجام صرف نظر کرده است

ادعای مقام آمریکایی: ایران از برخی خواسته های خود در برجام صرف نظر کرده است

روز جدید یک مقام ناشناس آمریکایی مدعی شد: ایران برای دستیابی به تفاهم در برجام از برخی خواسته های قبلی خود صرف نظر کرده است.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: ایران از برخی از خواسته‌های کلیدی خود در مورد ازسرگیری برجام، از جمله اصرار این کشور بر بستن پرونده برخی تحقیقات درباره برنامه هسته‌ای‌اش توسط بازرسان بین‌المللی، عقب‌نشینی کرده و احتمال توافق را نزدیک‌تر کرده است.

ایالات متحده قصد دارد در چند روز آینده به پیش نویس توافق پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام پاسخ دهد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعاتی پیش اعلام کرد که طی چند روز آینده پاسخ آمریکا را دریافت خواهد کرد.

این مقام که نخواست نامش فاش شود، افزود: اگرچه تهران مدعی است واشنگتن امتیازاتی داده است، اما ایران از برخی خواسته های اصلی خود عقب نشینی کرده است.

این مقام مسئول گفت: آنها (ایرانی ها) هفته گذشته (با پاسخ به پیش نویس اروپا) بازگشتند و اساساً از فشار بر روی برخی مسائل دشوار برای رسیدن به توافق دست کشیدند.

این مقام مسئول در ادامه اظهارات خود افزود: ما فکر می‌کنیم که آنها بالاخره از مرز خود عبور کرده‌اند و به سمت امکان بازگشت به توافقی با شرایطی که بایدن می‌تواند بپذیرد، حرکت می‌کنند. اگر امروز به توافق نزدیک‌تر هستیم، چون ایران حرکت کرده است.

این مقام آمریکایی همچنین مدعی شد: ایران تا حد زیادی از خواسته خود مبنی بر لغو تصمیم قبلی در فهرست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه های تروریستی خارجی صرف نظر کرده است. گفتیم که تحت هیچ شرایطی این کار را نمی کنیم. مدام او را هل می دادند. یک ماه پیش شروع به کاهش آن جستجوی اولیه کردند و گفتند شما می توانید آن وضعیت را حفظ کنید (نام سپاه در لیست باقی می ماند) اما ما می خواهیم آن را از تعدادی از شرکت های مرتبط حذف کنیم. گفتیم نه، نداریم.

وی افزود: «ایران همچنین خواهان تضمینی بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحقیقات مربوط به آثاری که قبلاً توضیح داده نشده بود از اورانیوم را متوقف کند.» ایران ضمانتی می‌خواست که آژانس همه آنها را تعطیل کند. گفتیم که هرگز نمی پذیریم.»

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ژوئن قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از ایران به دلیل ناتوانی در توضیح وجود آثار اورانیوم در سه سایت اعلام‌نشده انتقاد کرد.

این مقام گفت شکاف ها بین ایالات متحده و ایران باقی است و توافق نهایی، در صورت امکان، «کمی بیشتر طول می کشد. ما در حال حاضر در حال بررسی واکنش ایران هستیم و به زودی به آنها پاسخ خواهیم داد.

پیش از این، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود: “هیچ تضمینی برای دستیابی به توافق وجود ندارد و نتیجه این گفتگوهای جاری همچنان نامشخص است، زیرا شکاف ها باقی مانده است.”

این مقام دولت آمریکا به رویترز گفت: «اگر به این توافق دست پیدا کنیم، بله، برخی تحریم‌ها را لغو خواهیم کرد، اما ایران باید برنامه هسته‌ای خود را از بین ببرد.» همه این‌ها در زمانی اتفاق می‌افتد که تصور می‌شود ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی‌سازی کرده است تا بتواند تولید کند. چندین سلاح و بیش از هر زمان دیگری به توانایی تولید آنها نزدیک است.

یکی دیگر از مقامات دولت آمریکا که رویترز او را «موضع دوم» خواند، نیز مدعی شد: در صورت اجرای کامل توافق، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند رژیم بازرسی جامع را از سر بگیرد که می‌تواند هرگونه تلاش ایران برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را متوقف کند. بسیاری از این نظارت به طور نامحدود باقی می ماند.

این مقام مسئول همچنین گفت: ایران از غنی سازی و ذخیره اورانیوم در سطوح بسیار محدود منع و از مواد مورد نیاز برای ساخت بمب محروم خواهد شد. همچنین ایران اجازه ندارد هیچ یک از اورانیوم غنی شده 20 و 60 درصدی را که امروز ذخیره می کند داشته باشد. سانتریفیوژهای پیشرفته ای که ایران کار می کند نیز تعطیل و حذف خواهند شد، از جمله تمام سانتریفیوژهای موجود در تاسیسات زیرزمینی فردو.

این مقام مسئول گفت: محدودیت های شدید در مورد غنی سازی ایران به این معناست که حتی اگر ایران از توافق خارج شود و برای دستیابی به سلاح هسته ای گام بردارد، حداقل شش ماه طول می کشد تا این کار (دستیابی به بمب هسته ای) انجام شود.

مونی: شفنا

دیدگاهتان را بنویسید