«حمله بیولوژیک» و گروهک منافقین متهم به مسمومیت

«حمله بیولوژیک» و گروهک منافقین متهم به مسمومیت

روز گذشته دانش آموزان مدارس هفتکل، خوزستان، پرند، تبریز، کرج، کرمانشاه، لاهیجان، ارومیه، رشت و بسیاری از شهرهای دیگر دچار مسمومیت شدند.

فاطمه کریمحان

«حوالی ساعت 11 از شماره عجیبی پیامی دریافت کردم که در مدرسه گاز گرفته اند. از محل کارم تا مدرسه بیست دقیقه بیشتر نیست و واقعاً یادم نیست که این بیست دقیقه را چگونه گذراندم. وقتی رسیدم متوجه شدم گاز و علائم مسمومیت وجود دارد. مدیر مدرسه که از صبح این خبر نگران کننده را شنیده بود هنگام ناهار ضعیف شد و از دانش آموزان خواست که کلاس به کلاس به حیاط بروند و در عین حال از خانواده ها خواست زودتر به مدرسه بروند و چیده شوند. بالا بچه ها خوشبختانه خبری از مسمومیت و نیروها نبود. تسکین نبود اما تا رسیدن به نیمه راه رسیده بودم، بچه ها مثل ما ترسیده بودند و نگران بودند، روز بعد خوشبختانه مدرسه تعطیل بود و پنجشنبه و جمعه بچه ها توانستند کمی استراحت کنند اما گروه والدین بحث ادامه یافت که در پایان چه باید کرد. شنبه ها از هر کلاس فقط سه چهار نفر به مدرسه می آمدند. اکثر والدین تصمیم گرفته اند فرزندان خود را به مدرسه نفرستند. می گویند از امسال دو هفته به دو هفته تعطیلات عید اضافه می کنیم و بعد تصمیم می گیریم. این هم به دلیل ترس و نگرانی است، اما تصمیم درستی نیست. ما والدینی که تصمیم گرفتیم بچه ها را به مدرسه بفرستیم قبول کردیم که به صورت شیفتی از مدرسه مراقبت کنیم. زمانی که هیچ کس مسئولیتی را بر عهده نمی گیرد، کاری جز مراقبت از فرزندانمان نمی توانیم انجام دهیم.

اینها اظهارات مادر نگران دانش آموز پایه نهم است که به دلیل گزارش مسمومیت هنوز فرزندش را از مدرسه نگرفته است.
آنقدر گرفتار خبرهای مربوط به مسمومیت شده که فرقی نمی کند خبری از مسمومیت مدرسه باشد یا نه، فقط دور از چشم بودن کودک و در امنیت خانه جای نگرانی دارد!
بچه ها این روزها در مدرسه چطور هستند؟ مادر یک دانش آموز کلاس نهم در این باره می گوید: «بچه ها هم مثل ما می ترسند، اما بیشتر از اینکه بترسند، دوست دارند به هر طریقی از زیر بار مدرسه فرار کنند. مطالعه زیر پتو به مدت دو سال باعث شد که بچه ها تمایل کمتری به حضور در جمع داشته باشند و بیشتر در کلاس حضور داشته باشند. اما از طرفی والدین هم نگران هستند و نمی توانند همیشه بچه ها را سرزنش کنند. اگر کودک را به مدرسه بفرستند و کودک با علائم مسمومیت به بیمارستان برود، پس چگونه دوباره به والدین خود اعتماد خواهد کرد؟ اینها سوالاتی است که ما هر روز و هر ساعت از خود می پرسیم و هیچ کس پاسخی برای آنها ندارد.»
مادر یکی دیگر از دانش‌آموزان کلاس هشتم از وضعیت فعلی خود می‌گوید: «وقتی می‌شنوم در برخی مدارس مدیران، معاونان و معلمان هر کاری می‌کنند تا بچه‌ها را آرام کنند، واقعاً دلم می‌شکند. اما همه مثل هم نیستند، می‌گویند در یکی از مدرسه‌ها مدیر مدرسه با همان جملاتی که وزیر آموزش و پرورش به بچه‌ها گفته بود علائم مسمومیت آنها ساختگی است و آنها را مجبور به ماندن در کلاس با وجود بیماری و استفراغ کرد. بله، اگر به آن مدرسه رفتم، نمی خواهم خودم را جای آنها بگذارم. اما آنچه من درک می کنم این است که علیرغم تمام گزارش های مسمومیت، آموزش و پرورش هنوز دستورالعملی را برای معلمان و مدیران مدارس صادر نکرده است که در صورت داشتن علائم مسمومیت در کودکان یا حتی خودشان چه باید بکنند. برخی حساس ترند و فقط به خاطر اخبار مدرسه را تعطیل می کنند، برخی دیگر با علائم کودکان گیج می شوند و نمی دانند کجا پناه بگیرند و چگونه از آنها محافظت کنند و برخی دیگر کودکان را در مدرسه و کلاس حبس می کنند. به نظر می رسد که خود آموزش و پرورش همچنان سردرگم است و نمی داند چه باید بکند.

از هفته گذشته و در پی انتشار خبر گزارش مسمومیت در بروجرد، هر روز بر تعداد شهرهایی که گزارش مسمومیت از آنها گزارش می شود افزوده می شود. خوزستان، اردبیل، تبریز، کرمانشاه، اراک، زنجان، البرز، ارومیه، همدان و فارس فهرست استان‌ها و شهرهایی هستند که گزارش‌هایی از مسمومیت در اولین روز هفته منتشر کرده‌اند.

با گذشت 94 روز از اولین گزارش مسمومیت های مدارس، امروز یکشنبه کمیسیون ویژه مسمومیت ها با حضور نمایندگان مجلس و وزارتخانه های بهداشت، آموزش، علوم و اطلاعات تشکیل جلسه می دهد. البته این اولین کارگروهی نیست که در ماه های اخیر برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شده است، تفاوتش با گروه های ضربتی قبلی که هنوز بیرون نیامده اند این است که این گروه به دستور ابراهیم رئیسی تشکیل شده است!

همانطور که التهاب روز به روز افزایش می یابد، گمانه زنی ها در مورد علت گزارش های مسمومیت روز به روز بیشتر می شود. هفته گذشته روزنامه همشهری و جریان راستگرای رسانه مدعی شدند که این مسمومیت ها کار گروه مجاهدین خلق بوده است، این ادعا در واقع رد اظهارات قبلی وزرای مربوطه دولت از وزیر کشور تا وزیر آموزش و پرورش بوده است. بیشتر گزارش‌های مربوط به مسمومیت‌ها ناشی از جو روانی است، اما رسانه‌های راست‌گرا مدعی هستند که آنچه در مدارس می‌گذرد یک عملیات تروریستی به رهبری مجاهدین است. برخی از جمله عطاالله مهاجرانی مسئولیت این گزارش‌ها را بر دوش جنبش اجتماعی زنان، زندگی، آزادی گذاشته‌اند و علاوه بر این اظهارات، مسئولان دیگری نیز هستند که می‌گویند آنچه در مدارس می‌گذرد، حمله» و «تروریسم» به عنوان مثال روز شنبه پس از گزارش مسمومیت در شهرهای مشکین شهر و گرمی در استان اردبیل، مدیرکل امنیتی و انتظامی استان اردبیل آنچه را که در مدارس رخ می دهد، «حمله بیولوژیک» خواند. . ادعایی که تا به امروز منحصر به فرد است.
در هفته‌های اخیر خیلی‌ها گفته‌اند که اگر رشته گزارش‌های مسمومیت به تهران برسد، ردیابی و نتیجه‌گیری سریع‌تر در مورد علت آن انجام می‌شود، همان جدال قدیمی پایتخت با دیگر شهرها که ناشی از احساس محرومیت و کمبود است. احترام به تهران با توجه به حوادثی که پس از گزارش های مکرر مبنی بر مسمومیت در مدارس شهر تهران رخ داده است، به نظر نمی رسد این احساس بی عدالتی و بی امتیازی دور از دسترس باشد. دیدار با یکی از افرادی که روز پنجشنبه در تهران از مسمومیت در یکی از مدارس خبر داده بود، جنجال زیادی به پا کرد و اظهارات سردار راضان فرمانده نیروی انتظامی در نهایت متوجه شدیم که مسئولیت پیگیری مسمومیت گزارش ها به «اطلاعات فرجا» سپرده شده است، روز جمعه علاوه بر اینکه بسیاری از ائمه جماعات در خطبه های خود با رویکردهای مختلف به موضوع گزارش مسمومیت پرداختند، وزیر آموزش و پرورش و سردار رضان نیز با تعدادی از علمای قم دیدار کردند. در این دیدارها آیت الله سبحانی، نوری همدانی و جوادی آملی بر لزوم حمایت از مدارس دخترانه و ایجاد اطمینان والدین در خصوص حضور فرزندانشان در مدرسه تاکید کردند که گزارش مسمومیت های حوزه علمیه دور از نظر نبوده و خلاف آن است. تمرین مورد انتظار آقایان در پدرخوانده، اما این سوال که چرا این نظرات پس از انتشار این قدر دیر و پس از آن که موج التهاب و اضطراب سراسر کشور را فرا گرفت، همچنان به قوت خود باقی است.
مشکل جدیدی که در هفته جاری در ردیابی گزارش های مسمومیت در سراسر کشور به وجود آمده، بی میلی برخی مسئولان بیمارستانی و آموزشی و برخی دیگر از انتشار «تعداد» دانش آموزان و والدین مبتلا به علائم مسمومیت است. با افزایش تعداد گزارش های مسمومیت، شفافیت آنها برای رسانه ها کاهش می یابد. در حالی که در یک شهر دادستان، در شهر دیگر حراست معاون استاندار، در جایی رئیس شبکه بهداشت و درمان و در جایی معاون یا رئیس بیمارستان های درمانی و یا حتی اورژانس در مورد گزارش مسمومیت اظهار نظر می کنند. پس از گذشت بیش از سه ماه ارسال اولین گزارش مسمومیت هنوز رویه یا دستورالعمل یکسانی برای انتشار اخبار مسمومیت وجود ندارد. مشخص نیست که آیا شورای امنیت ملی در مدیریت این موضوع دخالت خواهد کرد یا خیر و همچنین مشخص نیست که چرا در برخی جاها مسئولان از انتشار گزارش مسمومیت ها منع یا خودداری می کنند و در برخی جاها جزییاتی مانند ترخیص وجود دارد. زمان حضور دانشجویان از بیمارستان ها نیز منتشر می شود.

آیا فکر می کنیم سیگنال های مسمومیت به قول وزیر کشور و وزیر آموزش و پرورش ناشی از استرس، اضطراب و جو روانی است، آیا می خواهیم تصور کنیم که یک عملیات تروریستی پیچیده در حال انجام است یا می خواهیم برود. بین این دو تئوری رفت وآمد کرد، بیایید این کار را بکنیم، به نظر می رسد الان وقت آن است که شورای امنیت ملی درباره این وضعیت فوق العاده جلسه ای برگزار کند. اگر بخواهیم یک ستاد ملی برای مدیریت مشکل و اطلاع رسانی روزانه از مسمومیت ها از یک منبع رسمی به افکار عمومی تشکیل شود، دور از ذهن نیست.

به نظر می رسد تهدیدکننده تر از خود مسمومیت که برای کسی عارضه جدی ایجاد نکرده، التهاب و بلاتکلیفی ناشی از بی نظمی اطلاعات و نامشخص بودن مسئولیت نهادهای مختلف برای مقابله با بحران است. سال هاست ثابت شده است که اگر سرمان را زیر برف فرو کنیم، اتفاقاتی که روی زمین می افتد متوقف نمی شود. کسی باید این مشکل را به دولت و نهادهای مسئول گوشزد کند.

بیانیه وزیر کشور در مورد مسمومیت دانش آموزان

وزیر کشور در بیانیه ای اطمینان داد که مشکل مسمومیت دانش آموزان با جدیت پیگیری می شود و تاکید کرد: سلامت دانش آموزان سرلوحه کار همه مسئولان است و برای ایجاد آرامش و تامین آسایش آنها از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، متن بیانیه دکتر احمد وحیدی به شرح زیر است:
به نام خدا
پس از حوادث و اتفاقات اخیر در تعدادی از مدارس کشور و به وجود آمدن نگرانی هایی در بین خانواده ها مبنی بر وجود عوارضی در برخی دانش آموزان از جمله گلودرد، اشک ریختن و …. و موج سواری و جنگ روانی امیال بیمار ایران اسلامی به منظور ایجاد تشویش و نگرانی در بر اساس دستور رئیس جمهور محترم، وزارت کشور موظف شد ابعاد این موضوع را بین مردم و تعطیلی مدارس بررسی کند.

به همین منظور در روزهای پایانی جلسات فشرده و طولانی با حضور مسئولان و کارشناسان ممتاز وزارتخانه های بهداشت، آموزش و پرورش، اطلاعات، امنیت و دادگستری برگزار شد.

از اولین حادثه ابتدای آذرماه که در یکی از هنرستان های قم، بعد از قم رخ داد، تاکنون در 52 مدرسه از عوارض برخی از دانش آموزان این مدارس گزارش شده است و نیروهای اورژانس، پزشکی، آتش نشانی و پلیس آگاهی داشته اند. بلافاصله در محل حاضر شدند و علاوه بر معاینه، دانشجویان پزشکی که ابراز ناراحتی کردند، محیط داخلی و محیطی دانشکده را مشاهده کردند.

بر اساس اطلاعیه وزارت بهداشت، اکثر افراد تحت درمان سرپایی ترخیص و 28 نفر در بیمارستان بستری شدند که تمامی این افراد (به استثنای دو نفر که بیماری زمینه ای داشتند) برای ادامه درمان ترخیص شدند – کمتر از 2 روز.

دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی از همان لحظات اولیه حداکثر تلاش را برای کشف ابعاد این حادثه و شناسایی عوامل موثر در این حوادث انجام داده اند که به محض دریافت نتایج نهایی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

در بررسی های میدانی نهادهای ذیربط، نمونه های مشکوکی به دست آمد که در آزمایشگاه های معتبر کشور برای تحقیقات تخصصی جهت تعیین علل عوارض ناشی از دانشجویان در حال بررسی است و نتیجه از سوی وزارت بهداشت اعلام خواهد شد. ملت شریف ایران در اسرع وقت.

طراحان جنگ ترکیبی علیه ایران از ابتدای این موضوع تلاش کردند تا با ایجاد آلودگی های روحی-روانی التهاب را در جامعه گسترش دهند و باعث تعطیلی مراکز علم و دانش در کشور و احیای پروژه نافرجام شوند. قطع. لذا مردم عزیز اطمینان دارند که سلامت دانش آموزان اولویت اصلی همه کارکنان بوده و هست و برای ایجاد آرامش و تامین آسایش آنان از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد.

لازم است مردم عزیز و شریف ایران به عملیات روانی تروریسم رسانه ای دشمنان توجه نکنند و از منابع رسمی رسانه های کشور اطلاعات و اخبار آن را دریافت کنند.
احمد وحیدی
وزیر کشور

دیدگاهتان را بنویسید