حمله روزنامه دولت به طلافروشان: می خواهند از مالیات فرار کنند، اعتصاب کنند / مالیاتی که می پردازند یک دهم سود آنهاست

حمله روزنامه دولت به طلافروشان: می خواهند از مالیات فرار کنند، اعتصاب کنند / مالیاتی که می پردازند یک دهم سود آنهاست

روزنامه دولتی ایران نوشت: پس از الزام به اتصال مشاغل مختلف به نظام مالیاتی، 2 موج اعتراضی از سوی صنف طلافروشان به این اقدام انقلابی در نظام مالیاتی ایجاد شد.

موج اول که نوعی عملیات روانی بر فراریان مالیاتی این گروه بود، مصادف با اول آذرماه بود که موظف شدند با سامانه مودیان تماس گرفته و فاکتورهای خرید و فروش طلا و جواهرات را در این سامانه بارگذاری کنند. ، تا درآمد مشخص و مبلغ وصول شده توسط مشتری مشخص شود.

در آن موج اول که شکست خورد، شایعه ای در شبکه های اجتماعی مبنی بر مالیات ۲۵ درصدی بر فروش طلا منتشر شد، اما این فقط یک شایعه بود. این عملیات روانی برخی فراریان مالیاتی با هدف پرهیز از ثبت معاملات و شفافیت درآمد آنها صورت گرفت.

اجرای اولین عملیات روانی در شرایطی است که احتمالاً طلافروشان می دانستند که آغاز فرآیند ارائه فاکتورهای خرید و فروش طلا و جواهرات در این سامانه منجر به استقبال مشتریان می شود و به همین دلیل است. به همین دلیل، در ابتدا سعی کردند با بهانه و شایعاتی دیگر از اجرای این کار جلوگیری کنند در واقع مشتریان زیادی از این رویکرد استقبال می کنند زیرا واضح و روشن است که مبلغ پرداختی توسط آنها برای کدام ردیف از هزینه دستمزد، مبلغ طلا و مالیات پرداختی و از پیچیدگی محاسبات که طلافروشان در حین معامله در ماشین حساب خود به خریدار نشان می دهند. ، کاهش خواهد یافت و این موضوع بسیاری از طلا فروشان را نگران کرده است که ممکن است در زمان فروش دو برابر از خریدار هزینه دریافت کرده باشند.

پس از شکست در عملیات شایعه سازی آنها، در گام دوم، برخی از فروشگاه ها به صورت هماهنگ شروع به تعطیلی کردند و الزام به صدور صورتحساب الکترونیکی باعث شد بسیاری از طلافروشان از معاملات خودداری کرده و دست به اعتصاب بزنند. البته این موج نیز به عنوان اولین عملیات روانی شکست خورد و بخش قابل توجهی از بازار طلا مغازه های خود را باز کرد، اما مشکل پشت این اعتراضات چیست؟

محتوای اصلی این اعتراض جلوگیری از شفافیت تجارت و درآمد است. طی سه سال گذشته طلافروشان به طور متوسط ​​6 میلیون و 700 هزار تومان مالیات پرداخت کرده اند در حالی که یک کارمند یا کارگر بیشتر از یک طلافروش مالیات پرداخت کرده است.

این سنگ بنای بی انصافی در سیستم مالیاتی است، چرا یک شغل خاص با درآمد کلان باید مالیات کمتری نسبت به فردی با درآمد بسیار کمتر پرداخت کند.

دولت سیزدهم با اتخاذ رویکرد تحول آفرین در نظام مالیاتی زمینه حرکت به سمت نظام مالیاتی عادلانه را فراهم کرد. یکی از قطعات پازل تحول در نظام مالیاتی استان، اتصال مشاغل به سامانه مودیان و ارائه صورتحساب آنها به این سامانه است تا درآمد و معاملات اصناف شفاف شود.
قطعا این اقدام برای فراریان مالیاتی اتفاق خوشایندی نیست و نمی خواهند درآمد هنگفت آنها شفاف شود و از ادامه این مسیر جلوگیری می کند. الزام عموم مردم به انجام این وظیفه و ادامه این مسیر ضروری به نظر می رسد زیرا با تکمیل قطعات مختلف پازل تحول در نظام مالیاتی استان، منافع عمومی به حداکثر می رسد زیرا بار پرداخت مالیات صرفا بر دوش نخواهد بود. از اقشار کم درآمد، اما بر اصناف متمرکز خواهد شد و برخی از مشاغل مانند پزشکان، فروشندگان خودرو، وکلا، طلافروشان و آرایشگاه ها که تاکنون از پرداخت مالیات اجتناب کرده اند، خواهد رفت.

تافته زرگران را در پرداخت مالیات تقسیم می کند

با استفاده از انواع حربه‌های فعالان طلا در هفته گذشته، از شایعه پراکنی و اخبار جعلی گرفته تا اعتصاب برخی فروشندگان، برای همگان روشن شده است که فعالان طلا مانند سایر مردم تمایلی به پرداخت مالیات ندارند.

اصل رویکرد اصلاح نظام مالیاتی در بخش مالیات مشاغل، تمرکز سازمان امور مالیاتی بر مشاغل خاص با درآمدهای کلان و فرار مالیاتی بسیار بالا است که امکان جلوگیری از بخش بزرگی از فرار مالیاتی گسترده را فراهم می کند. بنگاه‌های خاص، با واقعیت بخشیدن به مالیات بنگاه ویژه و ایجاد منابع جدید برای کنترل کسری بودجه و کنترل تورم.

طلافروشان در سال 1399 به طور متوسط ​​4 میلیون و 100 هزار تومان، در سال 1400 به طور متوسط ​​6 میلیون و 400 هزار تومان و سال گذشته 9 میلیون و 600 هزار تومان پرداخت می کردند. به عبارت دیگر مالیات پرداختی صنف طلافروشان و جواهرفروشان طی سه سال گذشته به طور متوسط ​​سالانه 6 میلیون و 700 هزار تومان و ماهیانه 558 هزار تومان بوده است. رقم ماهیانه نیم میلیون تومان مالیاتی که طلافروشان می پردازند یک دهم سودی است که این تجارت از فروش سرویس طلا به دست می آورد.

با افزایش 10 برابری قیمت طلا در دو دهه اخیر، ثروت دلالان طلا نیز چند برابر شده است. اما زمانی که اخذ مالیات از طلافروشان به صورت سنتی و کاغذی و با مراجعه مامور مالیاتی صورت می گرفت، این صنف به راحتی از پرداخت مالیات خودداری می کرد. مردم عادی همیشه به این موضوع اعتراض داشته اند اما به دلیل نبود ابزار اثبات فرار مالیاتی این روند ادامه پیدا کرد.