حوزه فناوری پیشرفته، حوزه ساخت و ساز انرژی محسوب می شود


زمان: 12:40 بعد از ظهر
تاریخ انتشار: 1401/06/16
کد خبر: 1895785

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه رویداد تبادل فناوری در حوزه فناوری انرژی های نو، لیزر، فوتونیک و کاربرد پرتو گفت: حوزه فناوری پیشرفته؛ حوزه فناوری پیشرفته؛ یکی از رشته های قدرت سازی محسوب می شود و باید دانست که مولفه قدرت در دنیای مدرن نقش تعیین کننده و مهمی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در رویداد تبادل فناوری در حوزه فناوری های نوین انرژی، لیزر، فوتونیک و استفاده از تشعشعات در محل صندوق نوآوری و شکوفایی با حضور حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و با همکاری سازمان انرژی اتمی ایران. ، گفت: حوزه فناوری روز; یکی از رشته های قدرت سازی محسوب می شود و باید دانست که مولفه قدرت در دنیای مدرن نقش تعیین کننده و مهمی دارد.

اسلامی تصریح کرد: اکنون شاهد تقابل قدرت های دنیا در حوزه فناوری های جدید و پیشرفته هستیم و باید دانست که دنیای آینده با سرعت بسیار زیادی به سمت توسعه فناوری پیش می رود.

وی افزود: متأسفانه در این زمینه ذهنیت درستی نمی بینیم و صنعت هسته ای و مراکز مربوطه به عنوان مراکز امنیتی به شدت محافظت می شوند و دشمن نیز به دنبال تقویت این ذهنیت است و سعی در ایجاد ترس، ناامیدی و قلدری دارد. به عنوان ابزار خود سودمندی؛ جلوگیری از حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه محرومیت قدرت های جهانی.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: حتی این رویکرد در نمایندگی دیده می شود که آنها نیز فقط از پروژه هایی حمایت می کنند که در حوزه ایمنی هستند و سعی می کنند ما را در محدوده خاصی و به اصطلاح مرزی نگه دارند.

وی خاطرنشان کرد: در آن سال ها با ایجاد ترس و سلب اعتماد به نفس به دنبال تضعیف روحیه بودند; بنابراین قصد داریم امید و ایمان جمعی را در کشور نهادینه کنیم.

ما از سیاست درهای باز پیروی می کنیم

وی تاکید کرد: می خواهیم فضای باز ایجاد کنیم و سیاست درهای باز را دنبال می کنیم و خوشبختانه مقدمات اجرای این سیاست فراهم شده است. در این راستا باید توجه داشت که پژوهش باید نتیجه محور و دارای برنامه مدون با سازوکار مشخص باشد و امور را دگرگون کننده و دگرگون کننده حرکت دهد.

وی تاکید کرد: در برنامه های خود سیاست درهای باز و نوآوری های جدید را در اولویت قرار داده ایم و اهداف کمی برای خود تعیین کرده ایم که باید در جهت تحقق آنها گام برداریم.

افزایش سهم انرژی هسته ای به 20 درصد

اسلامی تصریح کرد: برای دستیابی به اهداف مورد نظر در یک سال گذشته اسناد راهبردی مختلفی را تهیه و تدوین کرده و به موضوعات مهمی پرداخته ایم و در نظر داریم خدمات مختلفی را در حوزه فناوری هسته ای ارائه دهیم که توسعه هسته ای از آن جمله است. نیروگاه ها و تولید برق هسته ای یکی از آنهاست که در مواردی در نظر داریم سهم انرژی هسته ای در سبد انرژی کشور را به 20 درصد برسانیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: یکی دیگر از برنامه های این سازمان استفاده از توان و پتانسیل دانش آموختگان در رشته های مرتبط با صنعت هسته ای است چرا که معتقدیم نباید جلوی جریان علم را گرفت، بنابراین در نظر داریم تا بستری برای جذب کارشناسان در افق 20 ساله فراهم کند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: این رویداد نقطه عطفی برای توسعه فناوری های نوین محسوب می شود و باید از این فرصت به فال نیک گرفت و در این حوزه متعهد به تبادل فناوری و استفاده از دانش بومی هستیم.

اسلامی گفت: باید فاصله ایده تا تولید و تبدیل آن به محصول را کم کنیم.

وی ادامه داد: سوال مهم در این زمینه; اقتصاد هسته ای کسب منابع مالی است و باید توجه داشت که نمی توان منتظر تامین منابع مالی ماند چرا که استفاده از فناوری های نوین می تواند بستری برای جذب درآمد ایجاد کند.

وی تصریح کرد: اولین نیروگاه اتمی کشور 52 میلیارد کیلووات برق تولید کرد و 85 میلیون بشکه در مصرف نفت صرفه جویی کرد. کسب درآمد؛ با توجه به این نتیجه، ساخت نیروگاه های هسته ای را در دستور کار قرار دادیم و هدف خود را تولید 10 هزار مگاوات انرژی هسته ای قرار دادیم.

تبدیل کشور به قطب نیروگاه های هسته ای

اسلامی تاکید کرد: با توجه به توان و پتانسیل بسیار خوب در این حوزه، در نظر داریم کشور را به مرکز طراحی و ساخت نیروگاه های هسته ای تبدیل کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در حاشیه نمایشگاه توانمندی های شرکت های دانش بنیان به خبرنگاران گفت: بر اساس برنامه افق 20 ساله که سازمان انرژی اتمی ایران در قالب یک طرح جامع تدوین کرده است. سند، باید با تحولی نوین در این راستا همراه باشد و برای پیشبرد و تحقق اهداف خود بتواند تمامی استعدادها و ظرفیت های ملی را جذب کند.

اسلامی افزود: امروز اولین رویداد را با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار کردیم که در حوزه انرژی، لیزر و فوتونیک و توسعه کاربرد پرتو بود.

وی تاکید کرد: یقین دارم که این رویداد نقطه شروع بود و حدود 40 شرکت دانش بنیان در این مرکز حضور داشتند و تبادل فناوری با سازمان انرژی اتمی ایران و با توجه به هدف بلندمدتی که برای آن در نظر گرفته ایم انجام شد. خودمان در آینده این تعداد را افزایش خواهیم داد.

اسلامی درباره ظرفیت های فناورانه ارائه شده در این نمایشگاه توضیح داد: ظرفیت ارائه شده واقعا امیدوارکننده بود زیرا جوانان نخبه و مستعد مایه مباهات هستند و مایه تاسف است که به این دانشمندان جوان توجه نمی شود، باید راه را برای این دانشمند هموار کنیم. تعالی این افراد برای این منظور امسال در سند تحقیق و توسعه; ما هر چیزی را که در قالب فشار علمی یا کشش تقاضا وجود دارد، از نظر یک جریان تحقیقاتی نتیجه‌گرا اولویت‌بندی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: برای تحقق این اهمیت در 10 پژوهشکده فعال یا مرکز تحقیقاتی فعال سازمان ده ها پروژه تعریف شده است که سرریز این پروژه ها هم برای سایر بخش ها و هم برای جذب دستاوردهای دانش بنیان در سازمان خواهد بود. برای انرژی اتمی که گام بزرگی محسوب می شود.

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، معاون رئیس جمهور درباره روند تجاری سازی این صنعت توضیح داد: زمانی همه فکر می کردند لیزر فقط کاربرد خاصی دارد اما الان لیزر استفاده می شود و بازی می کند. نقش آفرینی در همه زمینه ها و موضوعات و 2 ماه پیش مرکز با حضور معاون محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری بورس فناوری لیزر ایجاد کردیم و امروز لیزر راهی را طی می کند که هیچکس تصورش را نمی کرد. در گذشته برای رسیدن به این مرز. این امر در مورد توسعه استفاده از تشعشعات نیز صدق می کند که طیف گسترده ای را در بر می گیرد، زیرا تاکنون به این موضوع پرداخته نشده است، در حالی که پرتوها می توانند در همه زمینه ها، رشته ها و صنایع نقش داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از نیازهای فناوری در سازمان انرژی اتمی با بهره گیری از ظرفیت دانش بنیان ها قابل تامین است؟ وی گفت: 27 سوال از سوی همکاران ما ارائه شد و شرکت ها نیز ایده ها یا دستاوردهای خود را در حال حاضر شرح دادند و برای ما مهم است که بتوانیم در چرخه نوآوری فرآیند تبدیل ایده ها به محصول را کوتاه کنیم تا بتوانیم سریعتر حرکت کنیم. که ما دوره انتظار مراکز، دستگاه ها و سیستم ها را کوتاه می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید