حکم دادگاه عالی یونان به نفع ایران در پرونده توقیف نفتکش لانا


ساعت: 20:40
تاریخ ارسال: 05/04/1401
کد خبر: 1885700

سفارت ایران در یونان گزارش داد که دیوان عالی یونان نیز در دادگاه تجدیدنظر به نفع ایران رای داد و عملیات بازگرداندن نفت مسروقه ایران به زودی آغاز خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سفارت ایران در یونان رای دادگاه عالی یونان به نفع ایران در پرونده توقیف نفتکش حامل نفت ایران را اعلام کرد.

سفارت ایران در یونان در پیامی در توئیتر نوشت: دیوان عالی یونان به عنوان عالی ترین مرجع قضایی این کشور تصمیم دادگاه تجدیدنظر به نفع ایران را تایید کرد.

در ادامه این پیام در توییتر آمده است: به زودی عملیات انتقال آغاز می شود و نفت سرقتی ایران باید به کشتی لانا بازگردانده شود.

سفارت ایران در یونان در پایان این پیام در توییتر نوشت: شکستی دیگر برای دزدان دریایی.

در 19 آوریل (30 آوریل)، مقامات یونانی نفتکش پگاسوس که بعداً به لانا تغییر نام داد، در حالی که 115000 تن نفت ایران را حمل می کرد، در نزدیکی جزیره اوبویا توقیف کردند و سپس به درخواست وزارت دادگستری ایالات متحده، توقیف شد تا انتقال داده شود. نفت این نفتکش به ایالات متحده می رسد.

این اقدام آمریکا واکنش مقامات جمهوری اسلامی ایران را برانگیخت و تهران از سازمان بین المللی دریانوردی خواست در این تصمیم دادگاه یونان دخالت کند.

در پی اعتراضات ایران، دادگاه منطقه ای یونان در 9 ژوئن دستور بازگرداندن نفت توقیف شده به ایران را صادر کرد، اما چند روز بعد دادگاه جدید به دنبال درخواست یک شرکت یونانی برای خرید قطعات یدکی، به طور موقت دستور بازگشت نفت توقیف شده به ایران را صادر کرد. برای ارائه خدمات ویژه به این نفتکش نیاز به پول بود، خروج این نفتکش ممنوع شد.

در 19 ژوئن، سه منبع آگاه از این موضوع گفتند دادگاهی در یونان حکم اولیه ای را که به ایالات متحده اجازه می داد بخشی از محموله نفت ایران را در یک نفتکش ایرانی در سواحل یونان توقیف کند، لغو کرد.

بر اساس این گزارش، به گفته یک منبع دیپلماتیک، پرداخت بدهی به شرکت یدک کش نیز انجام شده و آتن ابراز امیدواری کرده است که پس از رهاسازی این نفتکش، دو نفتکش یونانی توقیف شده در آب های پارسیان خلیج نیز منتشر خواهد شد.

سفارت ایران در آتن با اشاره به ابطال دستور مصادره نفت ایران از سوی دادگاه تجدیدنظر یونان اعلام کرد که این موضوع تا تضمین اجرای کامل این دستور در دستور کار رایزنی های فشرده دو کشور باقی خواهد ماند.

پس از تلاش دولت یونان برای توقیف نفتکش حامل نفت ایران در آب های این کشور و تصور محموله به درخواست آمریکا و انتقال آن به نفتکش دیگر، عصر روز جمعه ۱۵ خرداد، روابط عمومی سپاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: امروز (جمعه) ۲ نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام شده در آب‌های نیلگون خلیج فارس توقیف کرد. این دو کشتی در خلیج فارس یکی در نزدیکی عسلویه و دیگری در نزدیکی بندرلنگ در نزدیکی جزیره هندورابی به تصرف درآمدند. هر دو کشتی با نام های جنگجوی محتاط و دلتا پوزیدون با پرچم یونان در حال حرکت بودند و توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شده بودند.

خطیب زاده 9 خردادماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت دو نفتکش یونانی توقیف شده در ایران و وضعیت محموله نفتی توقیف شده ایران در یونان افزود: سیر مراحل قانونی علیه نفتکش های یونانی در تاریخ 1396/06/13 در حال انجام است. دولت یونان از طریق وکلای خود سعی در تهیه اسناد و مدارک برای فرآیند آزادسازی شناورها داشت. ما به دولت یونان توصیه کرده‌ایم از ظرفیت قانونی لازم ایران استفاده کند و مطمئن هستم که قوانین و مقررات خود را دنبال خواهد کرد. ما امیدواریم در عمل شاهد آزادسازی محموله های نفتی ایران باشیم و مطمئنم مسیری که می رویم حفظ روابط دوجانبه و مصونیت از عامل سومی است که آمریکا در آن نقش مهمی ایفا می کند. در همه آنها

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید