خاستگاه مشروطیت در پست فراموشی مدیران شهری/ ترافیکی؛ هدایایی برای غرفه داران برای شهروندان


ساعت: 10:36
تاریخ انتشار: 1390/03/21
کد خبر: 1854990

قسمت چهاردهم مجموعه به بررسی محله تاریخی امیرخیز و مشکلات آن می پردازد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تبریزبیدار; کوی امیرخیز تبریز که زمانی خاستگاه مشروطیت بود و ستارخان و باکرخان را از ته دل به فکر انقلاب می انداخت، اکنون خاص و متداول شده است و اهالی منطقه به شدت از تقابل شهرداری گلایه دارند. میراث فرهنگی.


گرد و غبار بدخواهی بر کوچه عدالت

وقتی وارد این محله می شوم چهره ستارخان و باکرخان به ذهنم می آید. روزی روزگاری او و همراهانش در کوچه پس کوچه های امیرخیز قدم می زدند. عدالت خواهانی که جان خود را فدای عدالت کرده اند.

ظهر یک روز بهاری وارد خیابان شمس تبریزی شدم و به درخواست یکی از شهروندان به سمت کوچه امیرخیز حرکت کردم. با پیرمردی به نام حسن آقا آشنا شدم. وی با انتقاد از وضعیت این کوی تاریخی می گوید: حس عجیبی نسبت به این محله تاریخی دارم چرا که نتوانستیم این محله را به درستی و شاید از وضعیت آسفالت در طول زمان به مردم معرفی کنیم. از وضعیت خانه های تاریخی گرفته تا خانه های ستارخان و باکرخان!

وی با انتقاد از مدیریت شهرداری در مناطق تاریخی تبریز گفت: در سفرهایی که به شهرهای تاریخی مانند اصفهان و شیراز داشتم، زمانی که به محله های قدیمی و تاریخی رفتم، حفظ بافت تاریخی این محلات را دیدم و آنها را با آن مقایسه کردم. محله های تاریخی تبریز، غم همه وجودم را فرا گرفته است، مدیریت شهری در سطح کلان و سالیان متمادی باید به فکر حفظ و احیای بافت تاریخی تبریز بود، اما هنوز برای احیای این مناطق تنها با تلاش و کوشش دیر نشده است. کلیه مسئولین شهرستانی و استانی


ترافیک؛ هدایایی برای غرفه داران برای شهروندان

این شهروند به عنوان یکی دیگر از مشکلات این حوزه به نمایشگاه های خودرو اشاره می کند و می گوید: شهرداری برای دریافت جریمه و ماده 100 پارکینگ های مسکونی و تجاری را تبدیل به تجاری کرده و با رعایت نکردن پراکندگی این صنف مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده است. ; این نمایشگاه ها با پارک خودروها در پیاده روها به صورت دوبله و حتی سابلیمیشن جلوی خیابان، ترافیک سنگینی را برمی انگیزد!

یکی دیگر از شهروندان در حین مصاحبه کنار من ایستاد و درباره مشکلات محله توضیح داد: این محله فاقد کتابخانه و فضای سبز است و مرکز بهداشتی نیز وجود ندارد. بچه های ما برای بازی باید به فضای سبز میدان منجم بروند که جای خوبی برای بازی بچه ها نیست.


تهدید مسکن خالی برای زندگی / کابل برق 40 ساله

وی گفت: خانه های فرسوده به محل امنی برای معتادان و موش ها تبدیل شده و امنیت و سلامت محله را تهدید می کند.

وی به قطع مکرر برق در تابستان اشاره می‌کند و می‌گوید: در تابستان و در ساعات اوج مصرف، کابل‌های برق نصب شده روی تیرهای چوبی بیش از 40 سال پیش قابل استفاده نبودند و حتی در باد شدید، برف و باران نیز می‌توانستند وصل شوند. باعث قطع برق و آسیب رساندن به وسایل برقی شود.


واگذاری مشاغل مزاحم در انتظار تعیین بودجه!

اعضای شورای شهر تبریز اولین قدم برای پیگیری این موضوعات هستند. با احد صادقی یکی از اعضای هیئت رئیسه شورای شهر صحبت می کنم.

وی در گفت و گو با تبریزبیدار گفت: ساخت خانه بهداشت بدیهی است یکی از وظایف علوم پزشکی است اما فرهنگسراهای شهرداری به عنوان خانه بهداشت استفاده می شود.

وی در خصوص مشکلات ناشی از نمایشگاه های خودرو گفت: شهرداری در بند 20 ماده 55 کمیسیون هایی دارد که بر اساس آن باید نسبت به مشاغل مزاحم هشدار دهد تا پیاده روها مسدود نشود.

صادقی می گوید: برخی شهرک ها برای مشاغل خاص مانند نمایشگاه های اتومبیل نیاز به ساخت دارند. شهرداری باید واگذاری برخی مشاغل مزاحم را در برنامه های خود قرار دهد که در حال حاضر در بودجه امسال پیش بینی نشده است.

فریدون بابای آگدام یکی دیگر از اعضای شورای کلانشهر تبریز در خصوص خانه های تاریخی امیرخیز به تبریزبیدار گفت: از نظر بازآفرینی شهری پنج محور وجود دارد. یکی بافت ناکارآمد یا فرسوده و دیگری بافت حاشیه ای است. دیگری محورهای تاریخی است و دیگری استفاده ناسازگار.


مدیریت مضاعف بین میراث، فرهنگ و شهرداری

رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز با بیان اینکه در یک بافت تاریخی مانند بافت غیرقابل نفوذ، کار ما سخت است، گفت: در شرایط کنونی، بافتی غیرقابل نفوذ است. وی افزود: مدیریت مضاعف بین سازمان میراث فرهنگی و شهرداری مشکلاتی را ایجاد کرده است. محله هایی که در محدوده تاریخی و فرهنگی شهرداری قرار دارند، شهرداری موظف به اطلاع رسانی میراث فرهنگی است و میراث فرهنگی بخشی از شهر قوانینی برای شهرسازی و ارتفاع دارد و این محدودیت موجب از بین رفتن توجیه اقتصادی می شود. سرمایه گذاری و تعمیر

وی در خصوص فضای سبز منطقه امیرخیز اظهار می کند: بافت محله کامل و دارای غلبه مسکن است. در این بلوک نبش سه راه توکلی پارک محله ای داریم که در شورای چهارم زمین با 59 ورثه و 4000 متر مربع آن را تملک کردیم. همچنین یک زمین بزرگ در منطقه پارک وجود دارد و شهرداری موظف است زمین های بزرگ را تعیین کند.

وی همچنین درباره ترافیک ایجاد شده توسط برخی نمایشگاه های خودرو در خیابان دوه چی تصریح کرد: بی تدبیری هایی که در سال های اخیر صورت گرفته به گونه ای است که فاصله بلوار منجم تا تقاطع سازمان ملل به یک خیابان یک طرفه تبدیل شده است و این یک موضوع است. چند سالی است که به شورای ترافیک ارائه می شود و در نهایت وضعیت فعلی همین است که می بینیم و نمایشگاه ها نیز به نوعی از این فضا استفاده می کنند.

این عضو شورای شهر بر لزوم بازنگری در طرح ترافیک در این خیابان تاکید می کند و می گوید: اگر در طرح ترافیک بازنگری شود به این موضوع کمک می کند. باید به فکر انتقال آنها به شهر مبلمان و ماشین باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید