خاطرات شیرینی که فراموش شدند / از شوخی های ستاره ای تا گره زدن صد نخ


ساعت: 20:09
تاریخ انتشار: 1401/01/25
کد خبر: 1822030

مردم متدین کومس از دیرباز در ماه مبارک رمضان دارای آیینی باستانی بوده اند که امروزه برخی از آنها به فراموشی سپرده شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرآت، سرزمین کومس سرزمین سنت های شیرین و زیبایی است که بسیاری از آن ها ریشه در ایمان، مردم سالاری و روحیه ایثار و همدلی مردم این دیار دارد.

ماه رمضان نیز از این قاعده مستثنی نیست و اگر به سخنان بزرگان این استان گوش فرا دهیم، خواهیم شنید که در گذشته های دور چه سنت های حسنه ای در بین مردم کویرنشین سمنان وجود داشته است.

از لطیفه خوانی و ماه رمضان گرفته تا بیدارکردن همسایه ها و آشنایان برای سحر ماه مبارک تا افطاری های ساده و گل های شاد و پر برکت، همه آداب و رسومی هستند که در بین مردم سمنان رایج بود.

مردم متدین و متدین منطقه کویری چند روز مانده به آغاز ماه مبارک رمضان طبق سنت دیرینه به استقبال ماه مبارک رمضان رفتند. «سرزمین کومس با آغاز ماه مبارک رمضان مبارک بود، زیرا مردم کومز معتقدند که ماه خدا باید با پاکی ملاقات شود.


شوخی سمنانی: وقت است و هوشیاری، وقت است و بیدار

یکی از آداب و رسوم مردم استان سمنان در ماه مبارک رمضان، مراسم قرائت یا اعلام وقت سحر و اذان صبح است. این را در اصطلاح محلی «شب خوانی» می گویند.


bde13a0f d754 47b4 8955 c3a44b918a93 خبر خاکستری

در گذشته مرسوم بود که در پشت بام نقل می کردند، از قدمای کومس نقل می کردند و این جمله را با صدای بلند تکرار می کردند: «این آب و افیون است، وقت و هوشیاری، وقت و بیداری است» و بدین ترتیب مردم شهر در سحرگاه خبر داد. در برخی از روستاهای استان علاوه بر شب خوانی و پخش دعای مردم، از آواز خروس و یا جایگاه ستارگان آسمان به وقت سحر آگاه می شوند.


سبزی پلو، آغاز ماه مبارک رمضان

مردم سمنان چند روز مانده به ماه رمضان شروع به تهیه مایحتاج این ماه کردند و بیشتر اجناس سنتی بود و خودشان تهیه می کردند و کمتر برای تهیه اجناس به بازار می رفتند و از این قبیل غذاها برای صبحانه می خوردند. مثل برنج و خورش و گاه چینی قبلا هم بود ولی قرار بود اولین سحر ماه مبارک سبزی پلو باشد.


443f4129 4aa6 4066 958a 8c812d1fe70f خبر خاکستری


حمام، محل پل ارتباطی ساکنان

اکثر مساجد در آن زمان حامیان خوبی داشتند و در مسجد در هر مکان تقریباً همه اهالی این مکان افطاری می گرفتند.

در گذشته که رسانه های زیادی وجود نداشت، نحوه دعوت به این صورت بود که خیرین یا متولیان مسجد برای دعوت از مردم، نام فردی به نام استاد غسالخانه را می دادند که در هر مکان مسئول حمام بود. برای افطار

این مرد که همه اهالی را می‌شناخت، در طول هفته مردم را به توالت دعوت می‌کرد تا آنها را نظافت کند یا به درب منزلشان می‌رفت و دعوت افطار را به اطلاع آنها می‌رساند و هر شب افراد خاصی و استاد غسالخانه را به جبهه دعوت می‌کرد. به طوری که هیچ کس نمی تواند بدون دعوت وارد شود.


روزه گرفتن در گرما

در گذشته کومی ها بسیار روزه بودند و حتی کشاورزانی که در تابستان کار سختی می کردند یا در کوره کار می کردند روزه می گرفتند و بعد از ظهر که برمی گشتند روی دیوارهای کاهگل آب می پاشیدند و بوی خوبی می دادند. و جان باخت.


در لیالی قدر صد رشته نخ ببندید

مردم سمنان در شب قدر پس از افطار با حضور در مسجد محل به قرائت قرآن و دعای جوشن کبیر، مجیر، افتتاحیه و ذکر مصیبت شبانه پرداختند.


571ddff3 624a 4b49 8785 7ac282cfdbb0 خبر خاکستری

زنان در شب های قدر خرما، نان محلی، شله زرد و … را بین مالباختگان تقسیم می کنند. در نقاط مختلف استان سمنان، مردان و زنان در لیالی قدر، هنگام خواندن هر یک از ابیات دعای جوشن کبیر، یک کاسه قند، نبات، قصه یا خرما می دمند و خوردن را به نیت شفا و برکت سفارش می کنند.


شناسنامه بندگی سمنانی به یاد خدا

نماز عید سعید فطر همزمان با طلوع خورشید به یاد خدا در مناطق شهری و روستایی برگزار می شود. پس از اقامه نماز با شکوه عید سعید فطر، مؤمنان و روزه داران، پس از یک ماه عبادت و راز نیاز با خدای خود، می بینند و می بوسند و برای قبولی طاعات یکدیگر از سوی حق تعالی دعا می کنند.

انفاق، عبادت قبور و اماکن متبرکه، گشت و گذار و زیارت از جمله آداب این عید فرخنده است. دیگر اینکه مردم از سراسر دنیا برای دیدن خانواده هایی که اخیرا یکی از عزیزانشان را از دست داده اند و به اصطلاح «خیرخواه» هستند عجله دارند. عیادت از بیماران و گرفتن هدیه برای جوانان از دیگر آداب و رسوم روز است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید