خاطرات گمشده ایران در نوروزگاه های یزد زنده شد/ بازگشت گردشگران راضی به یزد


ساعت: 12:37
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۱/۲۳
کد خبر: 1821502

شهر یزد به عنوان میراث جهانی که طی دو سال آسیب ناب گردشگری را متحمل شده است، امسال با برنامه ای بسیار متفاوت از قبل آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، نوروز; بی شک این یکی از بزرگترین هویت ها و رویدادهای باستانی مردم ایران است و هر ساله با تلاش مردم برای آغاز سال نو روحی تازه در کالبد هر شهر و کشوری دمیده می شود.

شیوع ویروس کرونا دو سال است که چالش های سخت و طاقت فرسایی را برای زنده ماندن مردم در سراسر جهان ایجاد کرده است و بر بسیاری از هنجارها و رفتارهای مردم این کره خاکی مهر می زند و در این میان آیین سنتی نوروز ما ایرانیان نیز در برابر این ویروس بی تاثیر نبوده است. قرنطینه خانگی، حسرت این عید در دل مردم ایران ماند تا اینکه با ظهور واکسیناسیون در دولت سیزدهم، امید به جشن نوروز 1401 دوباره در شهر ترکید.

شهر یزد به عنوان میراث جهانی که در مدت دو سال آسیب ناب گردشگری را متحمل شده است، امسال با کمک مسئولان شهری، بسیار متفاوت از قبل آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی شد و توانست از آنها پذیرایی خوبی داشته باشد. . .


bb0fab42 f0a1 4f8c b33a 14c4b483e89c خبر خاکستری

اگرچه در دوره های قبلی شورای شهر یزد، آمادگی شهر برای نوروز با رنگ آمیزی انبوه معابر و گل آرایی مختصر در میادین خلاصه می شد، اما در نوروز سال 1401 یزد لباس جدیدی بر تن کرد و خاطرات خوشی را رقم زد. برای مهمانانش…


بر اساس اعلام رسمی، در ایام نوروز ۹۱۰ هزار و ۳۵۲ نفر در مراکز اقامتی استان اسکان یافتند که نسبت به سال قبل ۹۵ درصد افزایش داشته است.


ورودی استان به نوروز امسال بالغ بر سه میلیون و 182 هزار و 250 نفر است که نسبت به سال گذشته نیز حدود 180 درصد افزایش را نشان می دهد و قطعا تلاش شهرداری را به همین نسبت برای جلب رضایت مسافران نوروزی افزایش داده است.


*** خلوص بی نظیر و چیدمان رنگی بی نظیر نوروز سواری

اولین اقدامی که شهر یزد را از نوروز امسال جدا کرد نظافت شهر و گل آرایی میادین، معابر و پس کوچه های با بافت تاریخی بود تا جایی که گلملی حداد عادل در سفر نوروزی خود به یزد. وی با اشاره به پاکسازی و برنامه ریزی فرمانداران شهر یزد گفت: خدمات نوروزی بسیار خوب بود.

یکی از تلاش های نیروهای خدمات شهری این است که 70 نفر از کارکنان شهرداری در شیفت کاری متوالی به جمع آوری زباله، پاکسازی و جاروکردن این شهر تاریخی می پردازند و حاصل آن جمع آوری روزانه 30 تن زباله در یزد است!

محوطه سازی و گل آرایی در کوچه های پر جنب و جوش در بافت های تاریخی مانند کوچه لاریها و کوچه محمودی با 800 گلدان دیواری، 600 گلدان سبد آویز و 300 گلدان شب در جعبه گل، اقدامات دلچسبی بود که به بافت تاریخی داده شد.


2c873213 d3ca 483e a855 4250d4b6366f خبر خاکستری

نصب المان های نوروزی یکی از برنامه های روتین شهرستان ها در هر سال است که همواره در یزد به روش های مختلف انجام می شده است که بعضا هزینه های زیادی را نیز در بر می گیرد اما امسال با کمترین قیمت، یزد شاهد 60 المان مختلف نوروزی است. معابر و معابر.


*** گردشگری خانوادگی معلولین یزدی

یکی از متنوع ترین برنامه های نوروزی یزد این بود که برنامه ها فقط برای مسافران دیده نمی شد و افراد دارای معلولیت نیز سهم قابل توجهی از برنامه های نوروزی 1401 داشتند.

فهر اسدات خامسی عضو شورای شهر یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: ضایعه نخاعی و جامعه معلولین و خانواده های آنان در برنامه کویر نوردی آفتاب همراه با برنامه های فرهنگی و اجتماعی اجرا شده توسط اداره گردشگری شرکت کردند.فرهنگی اجتماعی سازمان.

وی افزود: همچنین با هماهنگی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری و سرپرستی باغ دولت آباد، معلولان و همراهان در چندین نوبت به صورت رایگان از این فضای تاریخی بازدید کردند.

خامسی ادامه داد: شرکت در طرح یزدگردی با اتوبوس های مناسب سازی شهرداری از دیگر برنامه های نوروزی افراد ضایعه نخاعی و معلولیت حرکتی بود.


f1f74e54 dd6b 4bee 8814 bd4e237a5a02 خبر خاکستری

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر یزد گفت: به همت موسسه دینی حضرت علی (ع) و مرکز گردشگری هوشمند و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری یزد، جمعی از ناشنوایان نیز در طرح گردشگری یزد شرکت کردند. . به صورت رایگان بازدید و در پایان برنامه از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری جوایزی به آنان اهدا شد.

حتی در ایام نوروز جشن های مختلفی برای سالمندان، معلولان و حتی کانون اصلاح و تربیت یزد برگزار می شد که به نوبه خود در مقایسه با دیگر برنامه های نوروزی یزد، کاری کم نظیر بود.


*** توجه به «خانواده» در برنامه های نوروزی یزد

یزد به خانه عبادت معروف است، از این رو برنامه های نوروزی یزد به خانواده و دیدگاه های اسلامی پرداخته است. مهمترین این برنامه ها ایجاد چهار اتوبوس گردشگری در شهر برای خانواده های یزدی از اول تا دوازدهم فروردین بود که هدف آن آشنایی شهروندان و مسافران نوروزی با تاریخ، معماری، فرهنگ و میراث ماندگار بود. شهر جهانی یزد.

حضور عروسک های غول پیکر در سطح شهر برای معرفی خانواده های یزدی، ایستگاه های عکاسی خانوادگی، ایجاد ایستگاه های ایثار و گذشت، ایجاد ایستگاه های مختلف در نوروز و اجرای برنامه های شاد و مفرح با امکان ارائه محصولات برای مشاغل خانگی از جمله . . برنامه های ذکر شده


c7db6c22 badc 4f1c 9a4a df25ccb848a3 خبر خاکستری


*** گسترش ایستگاه های نوروزی برای خدمات بهتر

یکی از برنامه های کلیدی شورای شهر و شهرداری یزد در ایام نوروز ایجاد ایستگاه های مختلف بود که ضمن ارائه خدمات لحظات شاد و مفرحی را برای زائران نوروزی فراهم آورد.

ایستگاه های استقبال، خانه های بهداشت، ایستگاه های آموزش شهروندی و صنایع دستی دفع و جشنواره سفره هفت سین از برنامه هایی بود که مورد استقبال گردشگران قرار گرفت.

ایجاد ایستگاه های تئاتر خیابانی با الهام از آثار مرحوم مهدی آذر یزدی و اهدای جوایز یزدی این امر را برای کودکان بهتر کرده است. البته اجراهای امروز آقای رضا چرخی هم خالی از لطف نبود چرا که شعرخوانی و قصه گویی حکایت از فرهنگ یزدی داشت.


7314a195 f318 445a 96e5 2216f93e7c0f خبر خاکستری

نصب نقاشی های دیواری برای معرفی آثار تاریخی یزد اقدامی جدید و قابل توجه بود که امسال توانست رضایت مسافران نوروزی را به همراه داشته باشد.


به طور خلاصه یزد جهانی در نوروز 1401 با حدود 50 برنامه مختلف فرهنگی توانست حرف تازه ای در عرصه گردشگری بزند و راهگشای گردشگری در سال جدید باشد چرا که بی شک افزایش گردشگری و رونق این امر را به مسافران نوروزی یادآوری می کند. صنعت در آینده خواهد آورد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید