خانه های بزرگ خالی از سکنه بازار خانه های سیار در حال رونق است

خانه های بزرگ خالی از سکنه بازار خانه های سیار در حال رونق است

رکود عمیق در بازار مسکن در حالی اتفاق می افتد که افزایش نرخ در بازار دوباره از سر گرفته شده است.

قرن جدید – گروه اقتصادی: بازار مسکن سال هاست که از درد مزمن جهش قیمت ها رنج می برد و روز به روز بر دامنه این شرایط اسفناک افزوده می شود و به جرات می توان گفت که برنامه ها و تصمیمات دولت در درمان این دردناک ناکام مانده است. زخم

12 استاندار بارها تاکید کردند که بازار مسکن باید ساماندهی شود و با آغاز به کار دولت سیزدهم مسکن و تامین آن برای اقشار کم درآمد به عنوان یکی از وعده های اصلی سید ابراهیم رئیسی و رئیس جمهور و وزیر راه مطرح شد. و شهرسازی قول ساخت چهار میلیون واحد مسکونی را داد. اما به نظر می رسد این وعده به سرنوشت سایر وعده های مسکن از سوی دولت های مختلف دچار شده است.

هزینه بالای مسکن دلیلی است که بسیاری از خانوارهای کم درآمد و متوسط ​​نمی توانند به راحتی صاحب خانه شوند یا حتی چنین رویایی داشته باشند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، طی مهر ماه 1401 تنها 5416 معامله مسکن در پایتخت به ثبت رسید که نسبت به ماه قبل 10.2 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 1.0 درصد کاهش داشت که نشان دهنده خروج خریداران از بازار است. .

بر اساس گزارش های رسمی، در اولین ماه پاییز میانگین قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای یک واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در تهران معادل 43 میلیون و 720 هزار تومان بوده که رشدی معادل 1.2 درصد نسبت به سپتامبر.

خبرگزاری خبرآنلاین طی روزهای اخیر در گزارشی از تشدید فشار رکود بر بازار مسکن به حدی خبر داد که سازندگان این روزها از پذیرش پروژه های جدید منصرف شده اند؛ اما در صورت عدم پذیرش پروژه های جدید از سوی سازندگان، رکود در بازار مسکن به شدت افزایش یافته است. همانطور که گزارش اخیر مرکز آمار ایران مبنی بر کاهش سرعت ساخت و ساز بر نگرانی پیمانکاران ساختمانی افزوده است.
اقبال تازه سازان پایین آمده است

بر اساس این گزارش، تحلیل داده های جدید مرکز آمار از روند تغییرات قیمت مصالح ساختمانی نشان می دهد که بهار امسال با ثبت رکورد 18 ساله در رکود ساخت و ساز مسکن در پایتخت، هزینه تمام شده خرید مصالح و خدمات ساختمانی نسبت به بهار سال گذشته 43 درصد جهش داشته است

در ماه‌های اخیر، آپارتمان‌های کوچک و قدیمی به‌عنوان گزینه‌ای جدی برای خریداران ملک در نظر گرفته شده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که ثروت املاک نوساز، متوسط ​​و بزرگ روز به روز در حال کاهش است و در دوره‌ای که حداقل سن برای یک خانوار باشد، بعید است. در 67 سالگی همه می توانند خانه های 80 تا 100 را با قیمتی بین 3.4 تا 4.3 میلیارد تومان خریداری کنند.

به گفته برخی از فعالان بازار مسکن، آپارتمان‌های 100، 150 و 200 متری ماه‌هاست که در بنگاه‌های معاملات ملکی سپرده‌گذاری شده و خریداران نه فرصت و نه تمایلی برای معامله در این بخش دارند.

وضعیت این بازار به قدری کساد است که مشتریان در بسترهای مجازی جستجو می کنند و برای دریافت قیمت با مشاوران املاک تماس می گیرند و با شنیدن نرخ های بسیار بالا حتی تمایلی به بازدید از فایل ها از خود نشان نمی دهند.
قیمت ها به روز شده است

البته بخشی از تماس با بنگاه های معاملات ملکی مربوط به این است که فروشندگان روزانه چندین بار قیمت روز را می پرسند تا قیمت ملک خود را به روز کنند.

به گفته بسیاری از کارشناسان، بازار مسکن نیز مانند سایر بازارها با پدیده حباب قیمتی مواجه شده است و بعید است با دستور و وعده این حباب از بین برود.

البته لازم به ذکر است که هرگونه نوسان قیمتی در بازار ارز و کاهش ارزش ریال به سرعت از بین نخواهد رفت و در هفته های آتی تاثیر آن بر بازار مسکن خواهد بود و این بازار دیرتر از سایر بخش ها تلاش می کند تا وضعیت را اصلاح کند. تفاوت قیمت با نرخ واقعی تورم و جهش نرخ در بازارهای دیگر را پر کنید.

مرکز آمار ایران در روزهای اخیر گزارشی از توسعه بازار مصالح و مواد اولیه ساختمانی در تهران در تابستان 1401 منتشر کرد که بر اساس آن تورم فصلی و نقطه به نقطه ساخت و ساز اعلام شد. مواد به سرعت کاهش یافت. در تهران تابستان 1401 رشد فصلی شاخص بهای مصالح و مواد اولیه ساختمان های مسکونی منفی شد و تعداد شاخص 3.4 درصد کاهش یافت. تورم فصلی مصالح ساختمانی در تهران بر اساس تغییرات شاخص قیمت مسکن در تهران در تابستان امسال نسبت به تغییرات فصلی این شاخص در بهار سال جاری (فصل قبل) کاهش نزدیک به 30 درصدی تورم را نشان می دهد.

هشدار رکود اقتصادی

در سال‌های اخیر و به‌ویژه ماه‌های اخیر، کارشناسان مستقل نسبت به ادامه رکود در بازار مسکن (بخش‌های معاملاتی و ساختمانی) هشدار داده‌اند. اما به نظر می رسد دولت سیزدهم نیز مانند دولت های گذشته به این هشدارها توجهی نکرد و همواره تلاش کرد تا وعده بزرگ نهضت ملی مسکن را که دور از واقعیت بازار بود و به آشتی مردم منجر نشد، عمل کند. سازندگان با این بازار و حضور در عرصه ساخت و ساز. از آنجایی که در سال های اخیر هزینه تولید هر مترمربع مسکن حداقل هشتاد درصد افزایش یافته و نوسانات قیمت همچنان محسوس بوده و باعث تداوم خشونت سازندگان شده است، لذا اتخاذ راهکاری فوری برای حل این معضل ضروری به نظر می رسد. در سریع ترین زمان ممکن تا سازندگان بخش خصوصی بتوانند به صنعت ساخت و ساز بازگردند و آینده خود را تضمین کنند. در این شرایط می توان بخشی از تقاضا و نیاز جامعه به مسکن را تامین کرد.

منبع: قرن جدید

دیدگاهتان را بنویسید