خبرگزاری دولت درباره وضعیت بازار در پی تصمیم اخیر اعطایی: وضعیت آرام / تشکیل 9500 بسیجی برای کمک به دولت و بازرسی در سراسر کشور

خبرگزاری دولت درباره وضعیت بازار در پی تصمیم اخیر اعطایی: وضعیت آرام / تشکیل 9500 بسیجی برای کمک به دولت و بازرسی در سراسر کشور

روز جدید : پس از اصلاح نرخ ارز و نظام یارانه ای کشور، علیرغم وجود برخی انحرافات در توزیع کالا در مراکز عرضه، اما وضعیت بازار کالاهای اساسی مانند گذشته آرام است و کالاها به صورت نو و جدید عرضه می شوند. قیمت های قدیمی

رئیس جمهور روز دوشنبه در گفت و گوی تلویزیونی با مردم از اصلاح سیاست ارزی 4200 تومانی خبر داد و گفت: برای سه دهک اول به ازای هر نفر 400 هزار تومان و برای شش دهک آینده 300 هزار تومان یارانه دریافت می کنیم. بلافاصله پس از سخنان رئیس جمهور، بانک مرکزی اعلام کرد که یارانه معیشتی به حساب 23 میلیون خانوار ایرانی معادل 72 میلیون واریز می شود.

این مبلغ دو ماهه بود و دولت باید اعلام می کرد که چه زمانی می توان این مبلغ را برداشت کرد شب گذشته (چهارشنبه) در اطلاعیه شماره 2 ستاد تنظیم بازار میزان این یارانه را برای هر نفر 400 و 300 هزار تن اعلام کرد. و مقرر شد به زودی قیمت جدید برخی کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت کرده اند اعلام شود. دیشب قیمت جدید 9 قلم مرغ، تخم مرغ، روغن، شیر خام و لبنیات از سوی سازمان تنظیم بازار تعیین شد.

لذا طی ابلاغیه شماره 2 ستاد تنظیم بازار شب گذشته (چهارشنبه 20 اردیبهشت 1401) در طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، حداکثر درصد فروش محصولات لبنی، روغن، مرغ و تخم‌مرغ به مصرف‌کنندگان در سال 1390 تعیین شد. کشور را اعلام کرد.

بر اساس این اطلاعیه حداکثر قیمت فروش 9 کالای اساسی با احتساب قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم شیرخام، 3.2 درصد چربی حیوانی، 120000 ریال، قیمت مصرف کننده شیر نایلونی، 900 گرم، شیر کم چرب، 150.000 ریال است. و قیمت مصرف کننده شیر پاستوریزه بطری 1 لیتری چربی 180 هزار ریال اعلام شد.

همچنین قیمت مصرف کننده 2.5 کیلوگرم ماست کم چرب 498 هزار ریال، پنیر UF نسبتا چرب 400 گرم 370 هزار ریال، روغن آفتابگردان مایع 810 گرم و قیمت مصرف کننده مایع روغن 810 گرم سرخ کردنی 620 هزار ریال.

بر اساس این گزارش، قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم مرغ گرم 598 هزار ریال و قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم تخم مرغ 398 هزار ریال خواهد بود.

بر اساس این مصوبه از امروز (پنجشنبه 22 اردیبهشت ماه) هرگونه اعلام قیمت بالاتر از قیمت های مقرر در کلیه شبکه های توزیع اعم از زنجیره ای، صنفی و مجازی تخلف از گرانی ها و نظارت مشترک دوربین ها و اتحادیه ها و اتحادیه ها محسوب می شود. سازمان تعزیرات با متخلفان احتمالی برخورد قانونی خواهد کرد.

بررسی میدانی امروز خبرنگار ایرنا نشان می دهد که تمامی اجناس از جمله ماکارونی، شکر، مرغ، شیرخام، روغن های خوراکی، لبنیات، تخم مرغ و سایر محصولات از جمله تغییرات قیمت به وفور در بازارها و مغازه های کل شهر موجود است. هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

فقط کره و مرغ خوراکی در برخی از مراکز و مغازه ها با کاهش عرضه مواجه است که آن هم به دلیل افزایش تقاضا و خرید بی رویه مردم به دلیل تقاضای زیاد برای این محصولات با عرضه محدود است. در برخی مغازه ها به خانوارها روغن یا دو بسته شکر عرضه می شود تا همه مردم بتوانند کالای مورد نیاز خود را تهیه کنند.

همچنین دلیل تقاضای زیاد روغن و گوشت مرغ به دلیل عرضه با قیمت های قبلی است، از این رو گوشت مرغ در میادین میوه و تره بار و برخی مراکز تحویل سطح شهر با قیمت کیلویی 38 هزار تن به فروش می رسد.

مشاهدات نشان می دهد که لبنیات، ماکارونی و تخم مرغ با قیمت های جدید و قدیم و شکر به قیمت بازار عرضه می شود.

در روزهای اخیر در پی سخنرانی رئیس دولت سیزدهم، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی از تامین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور خبر داد و همچنین اعلام کرد: اقدامات لازم انجام شده و مردم انجام نمی دهند. نگرانی در تحویل کالاهای اساسی

وی گفته بود: پس از این اتفاق البته با حذف ارز ترجیحی تغییراتی در قیمت کالاها ایجاد می شود در حالی که با توجه به شرایط جهانی افزایش قیمت های جهانی زیادی داریم اما سقف قیمت ها برای بازار باید کنترل و نظارت شود. و مجازات انجام دهید، اعمال خواهیم کرد. در عین حال اختیارات سازمان تعزیرات حکومتی برای کنترل بازار افزایش یافته است بنابراین لازم است سقف قیمت اعلام شود.

ساداتی نژاد افزود: در حوزه بازار روغن مشکلی برای تامین روغن خوراکی نداریم. ما با کارخانجات نفت ملاقات کردیم و نفت خام در اختیار آنها قرار دادیم. تولید نفت در سه شیفت کاری آغاز شده و با قیمت های جدید اعلام شده از سوی کارخانه، بازار آرام خواهد ماند. همچنین هزینه هایی که افزایش می یابد به گونه ای جبران می شود که پول در اختیار خانوارها قرار می گیرد تا مشکلی پیش نیاید.

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد دو ماه مانده به هدفمندی ارز ترجیحی، پرداخت نقدی یارانه آغاز می شود.

به گفته وی، طبق قانون باید به کالابرگ برویم، اما از آنجایی که در حال حاضر زیرساخت های لازم برای این کار فراهم نیست، یارانه ها در حال حاضر به صورت نقدی پرداخت می شود، اما تامین زیرساخت ها برای توزیع کالابرگ الکترونیکی زمان بر است و وقتی این زیرساخت ها آماده شد، طبق قانون عمل می کنیم.

ساداتی نژاد معتقد است عواملی مانند دستمزد، تورم، افزایش قیمت انرژی و خشکسالی که منجر به کمبود مواد غذایی در جهان شده است، قیمت ها و بحران اخیر در اوکراین را افزایش داده است.

وی افزود: مردمی شدن و توزیع عادلانه یارانه ها از موضوعات مهم مجلس و دولت است و باید اجرایی شود.

وزیر جهاد کشاورزی نیز معتقد است سرمایه در گردش حوزه تولیدی باید به صورت شفاف از طریق بانک ها به ویژه از طریق بانک کشاورزی تامین شود تا مانعی برای تولیدکنندگان ایجاد نشود.

امروز مهرداد پاکار فرمانده کانون بسیج وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: 9 هزار و 500 بسیجی از وزارت جهاد کشاورزی برای کمک به دولت و بازرسی در سراسر کشور ساماندهی شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید