خبر مهم کاهش ساعت کاری و افزایش تعطیلات رسمی در کشور

بسته شدن در روز شنبه محبوبیت بیشتری نسبت به بسته شدن در روز پنجشنبه دارد. آیا تعطیلی شنبه ها جدی شده است؟ جزئیات تغییر به روزهای شنبه به جای پنجشنبه ها اعلام شده است. دولت می خواهد به جای تعطیلی در روز شنبه، روز پنج شنبه تعطیل شود، اما نمایندگان مجلس موافق تعطیلی روز شنبه هستند. اگر شنبه ها تعطیل باشد، یک روز استراحت ما با الگوی جهانی هماهنگ است و شنبه های تعطیل، چهار روز ارتباط تجاری ما با بازارهای جهانی بدون وقفه است.

یکی از اعضای هیأت رئیسه شورای اسلامی می گوید: تغییر روز پنجشنبه به شنبه هیچ منع قانونی و شرعی ندارد.

به منظور افزایش روزهای تعطیل به دو روز، در ۱۴ آذرماه سال گذشته، دولت لایحه اصلاح و الحاق به قانون را به مجلس ارسال کرد.

هیچ منع شرعی و قانونی برای تغییر پنجشنبه به شنبه وجود ندارد
یکی از اعضای هیأت رئیسه شورای اسلامی با بیان اینکه با جسارت باید شنبه ها را جایگزین روزهای پنجشنبه کنیم، گفت: تغییر روزهای تعطیل از پنج شنبه به شنبه هیچ منع شرعی و قانونی ندارد و فقط نیاز به عزم و تصحیح دارد.

محسن پیرهادی، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی در خصوص تغییر روزهای تعطیل به تعطیلات آخر هفته گفت: باید جرأت پیدا کنیم که به جای پنج شنبه، شنبه را جایگزین کنیم. متأسفانه روزهای فعالیت و روزهای کاری که در کشور ما استفاده می شود، برای تعامل با کشورهای منطقه و جهان نامناسب و نامتناسب است و این روند باعث شده است که در همه جهات تعامل، نوعی انزوا و تحریم های خودخواسته را تجربه کنیم. با دنیا

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی ادامه داد: چهار روز از هفته را به دلیل تعطیلات متفاوت نسبت به سایر کشورها از دست می دهیم. تعطیلی که روز جمعه است به دلیل مسائل شرعی اجتناب ناپذیر و صحیح است اما تغییر روز پنجشنبه به شنبه هیچ منع شرعی و شرعی ندارد و فقط نیاز به عزم و تصحیح دارد.

پیرهادی در پاسخ به برخی ایرادات مطرح شده مبنی بر جایگزینی تعطیلی روز شنبه به جای پنجشنبه، گفت: بسیاری از مردم از گشایش فعالیت های تجاری در تعامل با دنیا اطلاعی ندارند و این طبیعی است. چون به این موضوع مشغول نبودند و نیستند، اما وظیفه مسئولان و نخبگان است که این موضوع را روشن کنند تا مردم مخالف تعویض روز شنبه به پنجشنبه را قانع کنند.

این عضو هیات رئیسه شورای اسلامی تاکید کرد: باید هر ایده، مدل و روشی را که به بهبود وضعیت اقتصادی کشور منجر شود، سریع و فوری دنبال کنیم. برای حل مشکلات بزرگ باید تصمیمات بزرگ بگیریم زیرا حل مشکلات بزرگ اقتصادی با شعار حل نمی شود. تصمیمات باید به موقع، مهم و دقیق گرفته شوند.

وی با بیان اینکه برای کاهش هزینه های افزایش تعطیلات رسمی در کشور باید تعطیلات را تا حد امکان بر اساس الگوی مبادلات و روابط کشورهای بین المللی، منطقه ای و خلیج فارس ساماندهی و نظام مند کنیم، ادامه داد: پیش از این در قالب نامه به پیشنهاد دولت برای این لایحه اصلاح شد و من آن را به عنوان کمیسیون اختصاصی برای بررسی به کمیته اجتماعی ارائه کردم. نه فقط از کنارش بگذر

رئیس فراکسیون دولت شهری مجلس گفت: تعطیلی روز شنبه به جای پنج شنبه و بهره مندی کل نیروی کار اعم از دولتی و خصوصی درخواست برخی فعالان اقتصادی و مردم در موضوع ساماندهی تعطیلات از سوی مجلس است. ; اصرار دولت به تعطیلی روز پنجشنبه به دلیل تعطیلی جزئی ادارات دولتی در آن روز علاوه بر تعطیلی جمعه، نگرانی فعالان اقتصادی را به دنبال داشته است و به افزایش روزهای سکوت در بین المللی منجر شده است. و تعاملات منطقه ای و ارتباط سه تا چهار روزه. روز است

پیرهادی با تاکید بر اینکه نباید در اصلاح رویکردهای اقتصادی درنگ کرد، ادامه داد: سال هاست که بسیاری از فعالان تجاری به ویژه فعالان عرصه تجارت بین الملل، جامعه دانشگاهی و پژوهشی کشور از تحمیل 3 روزه گلایه دارند. ترک در روند کار؛ چرا که در یک فرآیند اشتباه در حوزه اقتصادی برای تعامل با کشورهای جهان، ساعات خواب و استراحت آنها را برای حفظ روابط بین الملل انتخاب کردیم و تلاقی تعطیلات جمعه در ایران با تعطیلات شنبه و یکشنبه کشورهای جهان دنیا آسیب های زیادی به اقتصاد بین الملل، دانشگاهی وارد کرده و تحقیقات انجام داده است.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر ادامه داد: 15 سال پیش برای جبران این ضرر اقتصادی و علمی و بهره مندی بیشتر از تعاملات بین المللی، 15 سال پیش اکثر کشورهای اسلامی و کشورهای حاشیه خلیج فارس در یک واحد و اقدام مشترک، روزهای تعطیل آخر هفته خود را از “پنجشنبه و “جمعه” به “جمعه و شنبه” تغییر دادند تا با تعاملات بین المللی و منطقه ای هماهنگ شوند. آزمون و خطا در سیاست‌ها و تمرکز بر مدل‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تثبیت‌شده و مؤثر، به جای توسعه عدالت و رفع معایب، منجر به ابهام و سردرگمی عمومی می‌شود. پیشنهاد تعطیلی روز شنبه به جای پنج شنبه مطالبه احقاق حقوق فعالان اقتصادی و جامعه دانشگاهی کشور است که منفعت اقتصادی را برای همه به همراه خواهد داشت.

تصمیم مجلس برای تعطیلی روزهای شنبه و آخر هفته

نماینده مردم بافق در مجلس در واکنش به اظهارات اخیر رئیس سازمان امور استخدامی مبنی بر اختیار دولت در تعیین تکلیف تعطیلات گفت: تغییر به تعطیلات باید به تصویب مجلس برسد.

محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافاق در شورای اسلامی در جلسه علنی شورای اسلامی طی تذکر شفاهی گفت: اخیراً رئیس سازمان در امور استخدامی اعلام کرد که دولت اختیار تعیین تعطیلی را دارد. تکالیف و بر این اساس به احتمال زیاد به جای پنجشنبه، شنبه تعطیل خواهد بود.

نماینده بافق در مجلس گفت: از نظر منابع تجاری و اقتصادی استدلال می کنند اما تغییر تعطیلی کشور در تعطیلات آخر هفته بدون مجوز شورای اسلامی نمی تواند مطرح شود. تغییر روزهای تعطیل باید به تصویب شورای اسلامی برسد.

نماینده مردم بافیق و مهریز در شورای اسلامی گفت: از طرفی تعطیلات در کشور ما باید بر اساس اعتقادات و آیین های ما باشد. اگر تعطیلی روز پنجشنبه به شنبه موکول شود، روز جمعه را یک روز به یکشنبه موکول می کنند و برای نماز جمعه نسخه می کنند.

بسته شدن روز شنبه به افزایش مبادلات با اقتصاد جهانی کمک می کند
یکی از اعضای کمیسیون داخلی و شوراهای مجلس گفت: اگر نگرش ما مبتنی بر اقتصاد و تعامل جهانی یا روابط بین‌الملل است، باید شنبه را همراه با جمعه تعطیل کنیم.

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیته کشور و شوراهای شورای اسلامی موضوع تعطیلی پنج شنبه یا شنبه را ارتباط مستقیمی با نگرش دولت دانست و گفت: اگر نگرش ما مبتنی بر اقتصاد و تعامل جهانی است باید شنبه را تعطیل کنیم. همراه با جمعه همین رویه در عراق وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای اسلامی در سال 1999 در کنفرانس اسلامی به این نتیجه رسیدند که به جای پنج شنبه و جمعه، جمعه و شنبه را تعطیل کنند تا طبق روابط بین الملل تعداد تعطیلات در کشورهایشان از چهار روز به سه روز کاهش یابد.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با اشاره به اینکه به جز جمهوری اسلامی ایران و سوریه، بقیه کشورهای اسلامی جمعه و شنبه را تعطیل اعلام کرده اند، تصریح کرد: از نظر عبادی از آنجایی که شنبه در عراق تعطیل است و ایران روز پنجشنبه تعطیل است و نیمه تعطیل است، بسیاری از بازدیدکنندگان مشکلات اداری دارند.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با تاکید بر اینکه برای تقویت روابط بین المللی با کشورهای مختلف از جمله کشورهای اسلامی باید جمعه و شنبه را تعطیل اعلام کنیم، اظهار داشت: البته برخی دیگر نیز نظر دارند. که عصر پنج شنبه برای زیارت قبور اموات استفاده می شود و شهدا باید آن روز مرخصی باشند که به نظر ما اشکالی ندارد و پنج شنبه ها ادارات یک تا دو ساعت زودتر تعطیل شوند یا این افراد یک ساعتی بردارند. کلاس تعطیل است

دیدگاهتان را بنویسید