خداحافظ مک دونالد از روسیه

خداحافظ مک دونالد از روسیه

روز جدید هنگامی که اولین طاق های طلایی در میدان پوشکین مسکو در سال 1990 ظاهر شد، با وجود اینکه اواسط زمستان بود، گویی برف در نارنیا شروع به آب شدن کرد و وضعیت طبیعی امور به رنگ باشکوهی بازگشت. روس ها دور صف صف کشیدند تا شیرینی هایی را امتحان کنند که زمانی ممنوع بود.

یکی از تبلیغ کنندگان مک دونالد می گوید: «اگر نمی توانید به ایالات متحده بروید، به مک دونالد در مسکو بیایید. در روسیه، لوگویی معرفی شد که به نوعی مشروعیت دولت، مک دونالد و هوگو باس، همه مظاهر مدرنیته را افزایش داد.

روز دوشنبه، مک دونالد تصمیم گرفت تجارت خود را در روسیه تعطیل کند، که با بستن فروشگاه های این برند متفاوت است، زیرا آنها دو هفته پس از حمله پوتین به اوکراین بسته شدند. کارمندان همچنان حقوق می گرفتند و تابلوهای تبلیغاتی این فروشگاه ها همچنان در دفترچه های مادر شرکت فعال است. بازگشت از این خروج کامل بسیار دشوارتر از بستن فروشگاه ها در یک کشور است که بسیاری از برندهای بین المللی دیگر در محکومیت اقدامات روسیه انجام داده اند، اما هنوز از حضور خود در آن کشور ناامید نیستند.

اکنون برندگان به سمت خروج کامل حرکت می کنند. رنو همچنین اعلام کرد که تمام دارایی های خود در روسیه را به یک شرکت تحت کنترل دولت می فروشد. البته سایر برندگان نیز به این سمت خواهند رفت. انگار برف آب شده نارنیا برمی گردد.

کریس کمپینسکی، مدیرعامل مک‌دونالد خاطرنشان کرد که ورود این شرکت به بازار روسیه در 32 سال پیش یک پیروزی برای امید بود. او گفت: «به کشوری امیدواریم که پس از دهه‌ها انزوا به روی جهان باز شده است. ما امیدواریم که جهان کمی بیشتر به هم متصل شود.»

اما امید نیاز به مدیریت دارد. کمپچینسکی می‌گوید محدودیت‌های قانونی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار وجود دارد، اینکه آیا برند می‌تواند نیازهای مشتری را برآورده کند و کسب‌وکار را آزادانه اداره کند، آیا حضور آن باعث ارتقای نام تجاری می‌شود، آیا کسب‌وکار اساساً سودآور و مطابق با ارزش‌های مک‌دونالد است یا خیر. خیر در مورد دومی البته سکوت کرد – تکلیف 62000 کارمند و واسطه ها و ارتباطات محلی چه می شود؟ در نهایت، البته، بحران انسانی ناشی از جنگ پوتین در اوکراین، پاسخ را روشن کرده است.

برای شرکتی که یک امپراتوری جهانی را بر اساس استراتژی بازتولید ساخته است، اقدام مداوم آنها به نام “حذف بال” – که به معنای حذف استفاده از لوگو، نام تجاری و منو است – بی سابقه است. ممکن است مشکلات عملکردی وجود داشته باشد و در نتیجه شرکت برنامه زمانی نداشته باشد. مک دونالد می گوید به دنبال فروش نزدیک به 850 رستوران خود در روسیه به یک خریدار محلی است. اکثر فروشگاه ها متعلق به شرکت ها هستند، اما بیش از 100 شعبه توسط صاحبان امتیاز کنترل می شوند و برخی از بستن یا حذف طاقچه های طلا خودداری کرده اند.

مک دونالد قصد دارد تا زمانی که خریدار پیدا شود به کارمندان خود در روسیه ادامه دهد. اما این کارگران، صاحبان امتیاز و شبکه گسترده تامین کنندگان و ارائه دهندگان خدمات، همگی با آینده ای نامعلوم روبرو هستند که یکی از عوارض جانبی جنگ با پوتین است. خیریه های رونالد مک دونالد هاوس و دانشگاه هامبورگ که مهارت های تجاری را آموزش می دادند و فرصت های شغلی را فراهم می کردند نیز ناپدید خواهند شد.

موسسات تحت حمایت دولت احتمالاً سعی می کنند روس ها را متقاعد کنند که هیچ چیز تغییر زیادی نکرده است یا اینکه مک دونالدز محلی حتی بهتر خواهد شد. در ماه مارس، یک رستوران زنجیره‌ای جدید روسی لوگوی خود را به شکل حرف B (به روسی V تلفظ می‌کند) معرفی کرد که شبیه کنار طاق‌های طلایی مک‌دونالد است.

اظهارات تام فریدمن، خبرنگار نیویورک تایمز مبنی بر اینکه دو کشور مک دونالد در حال جنگ نیستند، درست است. احتمالاً یک قانون نسبتاً پیش پاافتاده را به یادمان می‌آورد: دولت‌های بدون حاکمیت قانون، که رهبرانشان در طول زندگی‌شان از نظر دموکراتیک پاسخگو نیستند، قادر به انجام کارهای احمقانه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید