خروج از برجام اشتباه بزرگی بود/ باید به توافق برگردیم


ساعت: 22:36
تاریخ انتشار: 22.04.1401
کد خبر: 1883026

رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با رسانه های صهیونیستی گفت که همچنان معتقد است کشورش باید به برجام بازگردد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که ساعاتی پیش وارد تل آویو شد، در مصاحبه ای گفت که همچنان معتقد است آمریکا باید به برجام بازگردد.

بایدن در گفت و گو با شبکه 12 رژیم صهیونیستی تلاش کرد از مسئولیت واشنگتن چشم پوشی کند و گفت: وضعیت اکنون در دست ایران است.

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال که چرا فکر می کنید توافق هسته ای باید بازگشایی شود، گفت: تنها چیزی که اکنون از ایران بدتر است، ایران مجهز به سلاح هسته ای است.

در سال های اخیر کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی ایران را به دنبال اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده اند. ایران قویا این اتهامات را رد کرده است.

ایران تاکید می کند که به عنوان یکی از امضاکنندگان معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دسترسی به فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بارها از تاسیسات هسته ای ایران بازدید کرده اند اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه برنامه انرژی هسته ای صلح آمیز این کشور برای اهداف نظامی منحرف شده است، پیدا نکرده اند.

جو بایدن در بخشی دیگر از مصاحبه با شبکه 12 رژیم صهیونیستی اقدام دولت سابق این کشور برای خروج از برجام را “اشتباهی بزرگ” توصیف کرد.

وی مدعی شد: آنها بیش از گذشته به ساخت سلاح هسته ای نزدیک شده اند.

با وجود ضرب‌الاجل‌هایی که قبلاً توسط ایالات متحده و کشورهای غربی برای پایان دادن به مذاکرات هسته‌ای تعیین شده بود، بایدن گفت که بازگشت به برجام همچنان عاقلانه است.

او گفت: «ما هنوز توافقی داریم که برنامه هسته ای آنها (ایران) را محدود می کند. من هم اینچنین فکر میکنم [بازگشت به توافق] هنوز منطقی است. به توافق رسیدیم. ما آن را پیشنهاد دادیم و اکنون به ایران بستگی دارد که تصمیم بگیرد.»

این در حالی است که مقامات آمریکایی و دیگر کشورهای غربی در جریان مذاکرات وین بارها استدلال کرده اند که اگر ایران در چند هفته آینده به توافق نرسد، بازگشت به برجام کار چندانی برای کشورهای غربی نخواهد داشت.

در همین حال، دولت بایدن از انجام تعهدات خود برای بازگشت به توافق هسته ای برجام خودداری کرده است. آخرین دور مذاکرات این توافق در دوحه پایتخت قطر در تیرماه امسال برگزار شد.

مذاکرات در دوحه در 7 و 8 ژوئیه انجام شد. در این گفت‌وگوهای دو روزه، ایران و آمریکا به‌طور غیرمستقیم و با میانجی‌گری «انریکه مورا» معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا، توافق هسته‌ای برجام را بررسی کردند.

پس از پایان این مذاکرات، ایالات متحده استدلال کرد که برخی از خواسته های خارج از برجام دلیل به نتیجه نرسیدن مذاکرات بوده است. ایران بیهودگی مذاکرات را رد کرد.

تحلیلگران می گویند عواملی مانند فشار رژیم صهیونیستی، اختلاف نظر با کنگره و مشکلات داخلی در ایالات متحده، پشت بی میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه های اخیر بوده است.

بایدن در سال 2021 زمانی به قدرت رسید که سیاست فشار حداکثری علیه ایران نتوانست به اهداف خود دست یابد. این سیاست علاوه بر شکست در شکل‌دهی توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد شکاف در روابط بین کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس شده و اثربخشی سیستم تحریم‌ها را به‌عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و بیشتر تهدید می‌کند. مهمتر از همه، تقویت روند مبارزه با استکبار در ایران.

جمهوری اسلامی ایران دو مقوله «تأیید بر لغو تحریم‌ها» و «کسب تضمین در مورد دوام برجام» را از خواسته‌های اصلی خود در مذاکرات لغو تحریم‌ها دانست و تاکید کرد که تنها بازگشت به یک توافق دوجانبه ای که در ازای برخی محدودیت ها منافع اقتصادی ملموسی برای ملت ایران به همراه خواهد داشت، همراهی را منطقی می داند و می پذیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید