زمانی که به برجام برگردیم، سعی می کنیم سایر موضوعات را با ایران در میان بگذاریم

ساعت: 10:56
تاریخ انتشار: 14/08/1400
کد خبر: 1781731

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت به دنبال استفاده از بازگشت به شورای امنیت به عنوان مبنایی برای ورود به سایر مسائل با ایران است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری روزانه گفت که بازگشت دولت بایدن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اولویت اصلی است، اما قصد دارد از بازگشت به عنوان بستری برای گفتگو درباره سایر موضوعات با ایران استفاده کند.

پرایس گفت: “ما هنوز معتقدیم که بازگشت دوجانبه به آژانس موثرترین راه برای مهار برنامه هسته ای ایران است… بنابراین، این اولین گام ما است.”

وی افزود: اگر بتوانیم به این تعهد متقابل دست یابیم، آنگاه شورای امنیت سازمان ملل نه تنها به عنوان مبنایی برای یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر، بلکه برای مذاکره در مورد موضوعات دیگری که به متحدان و شرکای ما در منطقه مربوط می‌شود، عمل خواهد کرد. ایالات متحده. “” آنها همچنین نگران هستند که از آن استفاده کنیم.”

تاکنون شش دور مذاکره در وین بین آمریکا و سایر کشورهای شورای امنیت به جز ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام برگزار شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در مذاکرات حاصل شده است، اما برخی اختلافات همچنان باقی است.

دولت بایدن علاوه بر امتناع از ارائه تضمین های لازم برای عدم خروج از توافق، بر حفظ برخی از تحریم های اعمال شده علیه ایران توسط دولت دونالد ترامپ پس از خروج از برجام اصرار دارد.

علاوه بر این، نمایندگان دولت آمریکا قبلاً اعلام کرده اند که قصد دارند از ورود به شورای امنیت سازمان ملل به عنوان «سکوی» برای حل و فصل دیگر مناقشات از جمله مسائل موشکی و منطقه ای استفاده کنند.

اخیراً مقام معظم رهبری در جلسه ای تاکید کردند که آمریکایی ها می خواهند در توافق هسته ای برجام بندی را لحاظ کنند که ایران را ملزم به صحبت در مورد مسائل موشکی و منطقه کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین دیدار خود با دولت دوازدهم خاطرنشان کردند: در غیر این صورت توافقی نخواهیم داشت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: آنها با این بیانیه می‌خواهند از مداخلات بعدی خود در اصل برجام و مسائل موشکی و منطقه‌ای عذرخواهی کنند و اگر ایران حاضر به گفت‌وگو نشد، می‌گویند توافق را نقض کرده‌ایم و توافق بدون توافق است. “

جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که با توجه به اینکه آمریکا یکی از طرفین توافق بود، واشنگتن است که باید با لغو تحریم ها به توافق برگردد و اجرای تعهدات آمریکا باید راستی آزمایی شود. تهران البته تاکید کرده است که برای بازگشت آمریکا به توافق عجله ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید