خرید جنگنده سوخو چه پیامی به منطقه می دهد؟

خرید جنگنده سوخو چه پیامی به منطقه می دهد؟

در حالی که ایران و روسیه برای مدت طولانی از روابط خوبی برخوردار بوده اند و در جنگ سوریه در دهه گذشته شریک بوده اند، انزوای جهانی مسکو بر سر اوکراین، با توجه به وابستگی فزاینده روسیه به ایران، این روابط را به سرزمینی ناآشنا سوق داده است.

انتشار خبر فروش جنگنده های پیشرفته روسی سوخو-35 به ایران در هفته گذشته مورد توجه رسانه های بین المللی قرار گرفت و نشان از ارتقای همکاری های نظامی دو کشور در سطح بی سابقه ای دارد.

کسانی که در دوره روحانی نگران کاهش ارزش پول ملی بودند، این روزها نگران نیستند؟

ترویج بی شرمانه همکاری نظامی

المانیتور به بهانه انتشار خبر فروش هواپیماهای جنگنده سوخو-35 به ایران، به افزایش روابط تهران و مسکو توجه کرد.

به گفته این رسانه که مشکلات خاورمیانه را رصد می کند، ایران و روسیه در حال تعمیق روابط خود با غرب هستند. در هفته های اخیر شاهد دو تماس تلفنی در کمتر از 10 روز بین ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و ولادیمیر پوتین، همتای روس وی، جلسات متعدد در سطح بالا و گزارش هایی از فروش احتمالی جنگنده های سوخوی روسی به ایران بوده است – تلاشی که گمان می رود کاهش یابد. تاثیر تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا

غرب در حال حاضر از ایران به دلیل ارائه پهپادهای نظامی به روسیه که در جنگ اوکراین استفاده می شود، عصبانی است، اگرچه تهران ارسال این سلاح ها را رد کرده است. در عین حال، تهران از ادامه همکاری نظامی دیرینه خود با مسکو ابایی ندارد. تحت تحریم های غرب برای چندین دهه، نیروی هوایی جمهوری اسلامی دچار فرسایش شده و نیاز مبرمی به بازسازی دارد و بر اساس گزارش های کانال روسی، آنها در این راستا تلاش می کنند.

بر اساس گزارشی که پرس تی وی اوایل این هفته منتشر کرد، تهران در آستانه دریافت 24 جنگنده پیشرفته سوخو 35 از مسکو است که اظهارات قبلی مقامات نظامی در ماه سپتامبر را تأیید می کند که اولین بار برای این ماجرا صحبت کردند. برخی در غرب، علیرغم انکار تهران، می گویند که تحویل سوخو در ازای پهپاد است. یکی از نمایندگان مجلس نیز گفت که این انتقال ممکن است در اوایل بهار اتفاق بیفتد.

فرمول تجاری جدید ایران و روسیه؟

بر اساس گزارش های رسمی از کرملین و دفتر ریاست جمهوری ایران، رئیسی و پوتین از 9 تا 19 ژانویه دو گفت و گوی تلفنی داشته و بر ضرورت “تقویت روابط دوجانبه” تاکید کردند. در بین این دو تماس، ایگور لویتین، مشاور ارشد پوتین در تهران بود و با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، ارشدترین مقام امنیتی کشور گفت‌وگو کرد.

به گزارش نورنیوز (نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی)، این مقام روسی در این سفر با محمدرضا فرزین، رئیس جدید بانک مرکزی ایران درباره تقویت همکاری های بانکی ایران و روسیه گفت وگو کرد. این دیدار در حالی برگزار می شود که گزارش ها حاکی از آن است که دو کشور در حال کار بر روی فرمول تجاری جدیدی هستند که می تواند دلار آمریکا را از تجارت خود حذف کند.

رسانه‌های ایرانی همچنین گزارش فایننس فیدز را به طور گسترده پوشش دادند و گفتند که ایران و روسیه در تلاش برای کاهش تأثیر تحریم‌های غرب و حذف دلار آمریکا از مبادلات خود، روی توسعه یک «استیبل کوین» کار می‌کنند. بر اساس این گزارش ها، این طرح به صورت مشترک توسط بانک های مرکزی دو کشور اجرا می شود که طی یک سال گذشته راهکارهایی را برای انجام معاملات روان بررسی کرده اند.

اما در این هفته، پس از رای مثبت پارلمان اروپا به طرحی مبنی بر شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی، اقتصاد پرتنش ایران ضربه دیگری خورد. بازار ارز ایران به سرعت واکنش نشان داد و ارزش ریال، پول ملی، دوباره به شدت کاهش یافت.

مقامات غیرنظامی و نظامی ایران در بیانیه های متعددی نسبت به «عواقب» این اقدام برای اروپا هشدار دادند. حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه، اقدامات اروپا را به «تیراندازی به پای خود» تشبیه کرد. ستاد کل نیروهای مسلح کشور نیز در بیانیه ای نسبت به پیامدهای این موضوع برای «صلح منطقه ای و جهانی» هشدار داد و اروپا باید منتظر آن بماند. قانونگذاران ایرانی همچنین در حال آماده شدن برای تصویب لایحه ای هستند که نیروهای نظامی اروپایی را “تروریست” معرفی می کند و آنها را به “هدف قانونی” برای سپاه پاسداران تبدیل می کند.

ماهیت واکنش ایران هنوز مشخص نیست. اما در شرایطی که ایران و روسیه روابط نظامی با یکدیگر دارند، این موضوع ممکن است به گسترش همکاری های متقابل منجر شود و دامنه آن به خارج از خاورمیانه نیز گسترش یابد.
ارتباطات بی سابقه

میدل ایست آی نیز در گزارشی به نقل از خبرگزاری تسنیم به این موضوع پرداخته است که ایران انتظار دارد تا اوایل بهار جنگنده های روسی سوخو-35 را دریافت کند. بر اساس این خبر، شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران گفت: تهران علاوه بر جنگنده‌های سوخو-۳۵، تجهیزات نظامی دیگری از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، سامانه‌های موشکی و بالگرد را به روسیه سفارش داده است. 0

حمیدرضا عزیزی، کارشناس ژئوپلیتیک و امنیت خاورمیانه در موسسه امور بین الملل و امنیتی آلمان به میدل ایست آی گفت: اظهارات حیدری اولین تایید رسمی انتظارات برای دریافت SU-35 از ایران است.

گفته می شود ایران 24 فروند از پیشرفته ترین جت های روسیه را سفارش داده است. با این حال، با وجود اظهارات منظم، روسیه هنوز چنین توافقی را تایید نکرده است. عزیزی به میدل ایست آی گفت: از طرف روسیه، بیشتر در کانال های تلگرامی غیررسمی شایعاتی وجود دارد که در آن اطلاعات در مورد مسائل نظامی مطرح می شود. به همین ترتیب، در طرف ایرانی «تأیید کمی از سوی فرماندهان ارشد نظامی وجود دارد».

عزیزی افزود: برخلاف گفته‌های گذشته، این بار بحث جنگنده‌ها جدی‌تر است. این اولین بار است که این گزارش ها منتشر می شود و البته هیچ نشانی از روسیه و ایران نیست».

با کاهش سریع ذخایر موشکی روسیه در جنگ اوکراین، غرب استدلال کرده است که مسکو برای توقف سریع و مقرون به صرفه پیشروی های نظامی اوکراین و از دست دادن بیشتر قلمرو، به ایران روی آورده است. اما تهران و مسکو این موضوع را رد کردند. به گفته عزیزی: «آخرین معامله – به ویژه در مورد هواپیماهای جنگنده، اگر این فروش انجام شود – به این معنی است که همکاری نظامی ایران و روسیه وارد مرحله کاملا جدیدی شده است که در تاریخ روابط دو کشور بی سابقه است. “

تغییر موازنه قوا

روسیه در گذشته نسبت به برتری نظامی ایران در منطقه محتاط بوده و به گفته عزیزی «سیاست روسیه در خاورمیانه همواره بر حفظ تعادل بین ایران و رقبای خود مانند عربستان سعودی، اسرائیل و سایرین استوار بوده است. “

در حالی که ایران و روسیه برای مدت طولانی از روابط خوبی برخوردار بوده اند و در جنگ سوریه در دهه گذشته شریک بوده اند، انزوای جهانی مسکو بر سر اوکراین، با توجه به وابستگی فزاینده روسیه به ایران، این روابط را به سرزمینی ناآشنا سوق داده است.

به گفته عزیزی: «تنها چیزی که ایران واقعاً در زمینه نظامی کمبود دارد و واقعاً نیاز به بهبود دارد، نیروی هوایی است که به دلیل نبود هواپیماهای جنگنده مدرن است. فقدان نیروی هوایی اساساً منجر به توسعه پهپادها و موشک‌های ایرانی در دهه‌های اخیر شده است. با این حال، تعداد هواپیماهای این قرارداد تنها تا حدی پاسخگوی نیازهای امنیتی ایران است. عزیزی افزود: همچنین باید توجه داشت که تعداد هواپیماهای جنگی که روسیه می تواند در اختیار ایران قرار دهد قابل توجه نیست. بنابراین، این افزایش قابل توجهی برای نیروی هوایی ایران نیست.»

با این حال، این توافق می‌تواند به این معنا باشد که روسیه می‌تواند به طور فزاینده‌ای با ایران در مسائل منطقه‌ای همسو شود یا کشورهای منطقه را در برابر روابط نزدیک‌تر بین دو کشور به هم نزدیک‌تر کند. به گفته عزیزی: این موضوع قطعاً باعث تغییر در نوع نگاه و برخورد ما با مسکو خواهد شد.

اما صحت گزارش جت جنگنده سوخو-35 هرچه باشد، واضح است که هر دو کشور در تلاش برای بهبود همکاری نظامی خود هستند.

دیدگاهتان را بنویسید