روسیه به زودی جنگنده های سوخو-35 را به تهران تحویل می دهد


ساعت: 12:04
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۹
کد خبر: 1916861

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت تهران و مسکو در حال بررسی ایجاد خط مونتاژ در روسیه برای پهپادها هستند تا در حملات علیه اوکراین از آنها استفاده شود. همزمان روسیه به خلبانان ایرانی برای استفاده از جنگنده های سوخو-35 آموزش می دهد و جمهوری اسلامی می تواند ظرف یک سال آینده این جنگنده را از مسکو تحویل بگیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش فرانس 24، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری با اشاره به ارزیابی های اطلاعاتی واشنگتن از گسترش همکاری های نظامی ایران و روسیه، گفت: مسکو در حال ارائه سطح بی سابقه ای از تجهیزات نظامی و فنی است. حمایت از تهران که رابطه این دو کشور را به یک مشارکت دفاعی تمام عیار تبدیل خواهد کرد.

وی همچنین مدعی شد که تهران و مسکو در حال بررسی راه اندازی خط مونتاژ هواپیماهای بدون سرنشین در روسیه برای استفاده در حملات علیه اوکراین هستند. همزمان روسیه به خلبانان ایرانی برای استفاده از جنگنده های سوخو-35 آموزش می دهد و جمهوری اسلامی می تواند ظرف یک سال آینده این جنگنده را از مسکو تحویل بگیرد.

کربی خاطرنشان کرد: این جنگنده ها نیروی هوایی ایران را در مقایسه با همسایگان منطقه ای به میزان قابل توجهی تقویت خواهند کرد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا همچنین اعلام کرد که این کشور 275 میلیون دلار دیگر به عنوان کمک تسلیحاتی به اوکراین برای تقویت پدافند هوایی این کشور در برابر هواپیماهای بدون سرنشین کمک خواهد کرد.

شبکه فرانس 24 در ادامه گزارش داد که این ادعاهای آمریکا بخشی از تلاش عمدی واشنگتن برای منزوی ساختن روسیه است که همچنین هدف آن کشورهای عربی است که به دنبال مهار ایران در منطقه و اتخاذ موضعی قوی در برابر حمله روسیه به اوکراین هستند.

جان کربی در بخشی دیگر از این نشست خبری مدعی شد که این انتقال تسلیحات بین ایران و روسیه نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است و مسکو می خواهد صدها موشک بالستیک از تهران دریافت کند، اما آمریکا نمی داند چرا این توافق صورت گرفته است. تاکنون به نتیجه نرسیده است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران و روسیه بر بی‌اساس بودن ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به مسکو برای استفاده در جنگ علیه اوکراین تاکید کرده‌اند و در هفته‌های اخیر مقامات آمریکایی و غربی بارها تلاش کرده‌اند تا شکست اوکراین را بپوشانند. و غرب علیه روسیه با تکرار این ادعاها توجه را از این موضوع منحرف می کند.

حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر با اشاره به موضع ایران در قبال جنگ روسیه و اوکراین تاکید کرد: ما طرف جنگ اوکراین نیستیم و به مقامات اوکراین نیز اطلاع داده ایم. این موضوع” و خاطرنشان کرد: اظهارات آنها در مورد قسمت موشک کاملا اشتباه است اما قسمت پهپاد صحیح است. ما در ماه های منتهی به جنگ اوکراین و قبل از آن تعداد کمی پهپاد در اختیار روسیه قرار دادیم.

وی افزود: ما به مقامات اوکراینی تاکید کرده‌ایم که اگر سندی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین وجود داشته باشد، موافقت کرده‌ایم که مستندات خود را در اختیار ما قرار دهند. اگر برای ما ثابت شود که روسیه در جنگ اوکراین از پهپادهای ایرانی استفاده کرده است، نسبت به این موضوع بی تفاوت نخواهیم ماند.

دیدگاهتان را بنویسید