خسارت صددرصدی کارگران به دلیل بلاتکلیفی سد شفارود/ آمار غیر واقعی و ناکافی پروژه را در تاریکی قرار داد

ساعت: 09:28
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۱
کد خبر: 1791413

یکی از پروژه های بر زمین مانده در استان گیلان پروژه سد شفارود است. پروژه ای که با وجود رسانه ای شدن مشکلاتش، روزهای خوبی را سپری نکرد و بدهی های معوقش پرداخت نشد. در همین حال یکی از کارکنان اخراجی این پروژه می گوید: بی کفایتی کارفرما این پروژه را به وضعیت فعلی رسانده و توان مدیریتی شرکت آب منطقه ای نسبت به پروژه سد شفارود بسیار ضعیف است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یکی از پروژه های بر زمین مانده در استان گیلان پروژه سد شفارود است. پروژه ای که با وجود رسانه ای شدن مشکلاتش، روزهای خوبی را سپری نکرد و بدهی های معوقش پرداخت نشد. این در حالی است که هزینه این گونه پروژه ها از بیت المال تامین می شود و عدم تکمیل به موقع مشکلات زیادی را در استان ایجاد می کند.

پیش بینی اولیه سد 159میلیون بود که حدود 58میلیون آن در دو مرحله به 101میلیون کاهش یافت و پول سرمایه گذار خارجی که برای این پروژه تخصیص داده شد به طور کامل دریافت شد در حالیکه تاکنون تنها 50درصد پروژه تکمیل شده است. و پول باید در مورد جزئیات هزینه روشن شود.

با وجود اینکه قوه قضاییه گیلان برای مجری پروژه سد شفارود مهلت تعیین کرده است، اما به گفته فرماندار رضوانشهر، مدیران این سد هیچ اقدامی برای پرداخت مطالبات کارگران انجام نداده اند.

فرماندار رضوانشهر همچنین از بی توجهی شرکت ژیان (مجری پروژه سد شفارود) گلایه کرد و افزود: این شرکت دقتی در پرداخت مطالبات کارگران خود ندارد. معوقات چند ماهه کارکنان سد شفارود در حالی محاسبه می شود که 29 آبان ماه در جلسه بررسی مسائل سد شفارود، حجت الاسلام حمزه خلیلی، رئیس قاضی گیلان تاکید کرد که اختلافات بین کارفرما و پیمانکار و درخواست کارگران در این پروژه باید ظرف یک هفته دریافت شود و پیمانکار موظف است طبق قانون آن را پرداخت کند.

سردار نظرعلی علیزاده رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گیلان نیز در برنامه کافه گفتگو به این طرح پیوست و گفت: کارگران سد شفارود نمی دانند برای مطالبات خود به کدام شرکت مراجعه کنند، این پروژه پر از ابهامات است و فساد.

6407c603 2211 4077 8ff4 107af8f4f748 خبر خاکستری

پروژه سد شفارود مدیریت ضعیفی دارد

سالین احمدی یکی از مهندسان سد شفارود است که مدتی است دعوت به کار نشده و بیمه معوقه وی نیز پرداخت نشده و در واقع یکی از کارکنان اخراجی این پروژه است. وی گفت: این پروژه در سال 86 به مزایده گذاشته شد، مشروط بر اینکه کارفرما تامین مالی آبهای منطقه را انجام دهد و شرکت ژیان برنده مناقصه شود.

این مهندس با بیان اینکه شرکت چینی و یک بانک دیگر متعهد به تکمیل پروژه سد شفارود هستند، افزود: تا سال 92 مشکلات تحریم ها امکان مبادله ارز را فراهم کرد تا اینکه با تلاش مدیرعامل آب منطقه ای مشکل و پروژه حل شد و ماشین آلات شروع به کار کردند. برای کار.

او گفت که در این پروژه جنگ بین دولت و دولت بود، یعنی. دستگاه های اجرایی: سازمان محیط زیست به دلیل نداشتن توجیه زیست محیطی تا قبل از اعلام این موضوع، پروژه را متوقف کرد.

احمدی بیان کرد: شرکت آب منطقه ای نتوانست محیط زیست را قانع کند و پیمانکار پروژه نیز گفت که به صرفه نیست، اما پس از مدتی کار از سر گرفته شد و با پیشنهاد مدیریت پروژه و کارفرما از آب منطقه ای به ظرفیت آبی تبدیل شد.

وی ادامه داد: پیمانکار و شرکت چینی فرصت خوبی برای کار پیدا کردند اما فکر می کنم عدم کفایت کارفرما این پروژه را به خاک سیاه کشاند.

این مهندس افزود: وقتی کارفرمای پروژه فقط به فکر خودش باشد و آمار غیر واقعی را منتشر کند، پروژه پیشرفت نمی کند. شرکت چینی به تمام تعهدات خود عمل کرد و زمانی که پروژه به بتن ریزی بدنه رسید، شرکت ژیان اعلام کرد که ضرر کرده و تقاضای قیمت اضافی کرد.

مهندس افزود: توان مدیریتی شرکت آب منطقه ای نسبت به پروژه سد شفارود بسیار ضعیف است.

از نظرات تخصصی استفاده نمی شود

وی با گلایه از عدم توجه مسئولان به ویژه نمایندگان پارلمان اروپا به نظرات بخش خصوصی و کارشناسان تصریح کرد: بخش خصوصی در جلسات مربوط به این طرح دعوت نمی شود و از نظرات کارشناسان استفاده نمی شود.

ضربه صد در صد ناامنی سد شفارود به کارگران

احمدی با اشاره به ناامنی و شرایط سخت معیشتی کارگران سد شفارود گفت: بسیاری از کارگران پروژه شفارود حاشیه نشین هستند و بلاتکلیفی و تعطیلی پروژه باعث سردرگمی آنها شده است.

وی ادامه داد: مسئولان حتی قادر به توقف و یا راه اندازی مجدد پروژه نیستند و در چنین شرایطی کارگران تنها گروهی هستند که صددرصد تاثیرگذاری را می بینند، زیرا این تنها تخصص و شغل آنهاست و بلاتکلیفی چند ماهه و چند ساله طاقت فرسا است. برای آنها.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید