خشکسالی باعث غرق شدن هلیل آباد شد


ساعت: 09:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۸
کد خبر: 1809067

به گفته کارشناسان، خشکسالی با تاکستان‌های سرسبز خطر خزنده دیگری را تهدید می‌کند، کارشناسان می‌گویند این شهر در سال‌های اخیر با رانش شدید زمین مواجه بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح توس؛ به گفته کارشناسان، خشکسالی با تاکستان‌های سرسبز خطر خزنده دیگری را تهدید می‌کند، کارشناسان می‌گویند این شهر در سال‌های اخیر با رانش شدید زمین مواجه بوده است.

برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی به ویژه همزمانی آن با خشکسالی های کشور باعث رانش زمین در شهرهای مختلف شده است و با توجه به اینکه برخی دشت ها و شهرهای کشور با وضعیت نگران کننده غرق شدن مواجه هستند، اما حوادث و حوادث ناشی از این پدیده نشان می دهد که وضعیت هر سال در حال گسترش است.

غرق شدن زمین به یکی از چالش های جهانی تبدیل شده است که مانند سرطانی بدخیم زمین را درنوردیده است و نمونه هایی از تاثیر این غرق بر واحدهای مسکونی در مناطق خشک و نیمه خشک کشور وجود دارد که علاوه بر خسارات مالی و آسیب به زیرساخت ها و تهدید زندگی نسل های آینده است.

خشکسالی های 20 سال اخیر باعث رانش زمین در مناطق منابع طبیعی هلیل آباد شده است

حمید ترابی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان هلیل آباد در گفت و گو با خبرنگار صبح توس؛ وی گفت: حدود 45 هزار هکتار در کوه سیاه در شمال شهرستان و کوه فغان در جنوب شهرستان داریم و 12 مورد نوار گابیون ساخته شده است.

وی با بیان اینکه 80 درصد از حوضه های آبریز هلیل آباد در شمال این شهرستان است، خاطرنشان کرد: با توجه به آبخیزداری، 7 تا 8 میلیون متر مکعب رواناب به سفره های زیرزمینی، 100 حلقه چاه کشاورزی و آب شرب در شهرستان هلیل آباد و روستاهای اطراف نیز وجود دارد. در حال تزریق

رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري هليل آباد نيز گفت: اگرچه در منابع طبيعي محدوديت هاي زيادي وجود دارد، اما فرصت هاي زيادي هم داريم، يكي از محدوديت ها كاهش آب و آب زيرزميني است، اما مناطق كوهستاني و حوضه ها نيز كاهش مي يابد. … ”یک تابع است.

وی با تاکید بر اینکه اثرات خشکسالی های اخیر در شهرستان منجر به غرق شدن اراضی در مناطق دارای منابع طبیعی و جنگلی شده است، اذعان داشت: غرق شدن زمین در مناطقی از منابع طبیعی و جنگل های هلیل آباد در واقع به دلیل اثرات مخرب خشکسالی است. طی 20 سال گذشته رخ داده است و ممکن است با ایجاد منافذ خاک در لایه های زیرین، این فرونشست در مقیاس بزرگتری رخ دهد.

ترابی دلایل این فرونشست را کاهش رواناب و عدم تغذیه سفره های زیرزمینی، از بین رفتن پوشش گیاهی و عدم کنترل رواناب های سیلاب عنوان کرد و گفت: برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی و تخلیه این سفره امکان پذیر است که جایگزینی آن به دلیل امکان پذیر است. خشکسالی های اخیر باعث غرق شدن زمین می شود.

وی همچنین توضیح داد: استفاده بهینه از آب و کنترل رواناب و سیلاب با عملیات آبخیزداری و جلوگیری از گسترش باغات و مزارع جدید از جمله راهکارهای کاهش فرونشست است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید