بی توجهی والدین باعث غرق شدن کودکان در فضای مجازی می شود


ساعت: 12:52
تاریخ انتشار: 06/06/1401
کد خبر: 1893227

آزادی فضای مجازی بهترین فرصت را در اختیار دشمنان قرار داده است تا با خیال راحت انواع طرح های فکری را طراحی و اجرا کنند، مسائل ضد فرهنگی و ضد اخلاقی را ترویج کنند، سبک زندگی اسلامی ایرانی را تغییر دهند و به ویژه جوانان ایرانی را هدف قرار دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در سال های اخیر اهمیت فضای مجازی و دغدغه های حاکم بر این فضا بارها در بیانات رهبر انقلاب شنیده شده و ایشان در بیانات متعدد به بی توجهی اشاره کرده اند. از آسیب های ناشی از این فضا گفت: اگر امروز رهبر انقلاب نبودم، قطعاً رئیس فضای مجازی کشور بودم و این نشان از اهمیت فضای مجازی دارد.


در واقع این مقاله نشان می دهد که مسئولان باید توجه ویژه ای به فضای مجازی داشته باشند و بی توجهی به مدیریت خردمندانه و هوشمندانه مشکلات مربوط به آن در ایران بارها از سوی رهبر انقلاب خواسته شده است.



غرق شدن بیش از حد کودکان و نوجوانان ایرانی در فضای مجازی


فرشته عسکری کارشناس ارشد روانشناسی در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: زمانی که کودکان و نوجوانان از اینترنت استفاده می کنند و درگیر آن می شوند و آسیب های اجتماعی را متحمل می شوند، دلیل اصلی این آسیب ها نبود نظارت خانواده است. که مشکلاتی را ایجاد می کند در وجود بچه ها روانی و روانی می شود.


وی افزود: کودکان و نوجوانان با ورود به سرزمین ناشناخته فضای مجازی در دام های خطرناکی می افتند که رهایی از آن به راحتی امکان پذیر نیست و در این زمینه خانواده ها باید نسبت به موضوع سواد رسانه ای آگاهی لازم را کسب کنند.


این کارشناس ارشد روانشناسی تصریح کرد: عدم نظارت والدین بر فعالیت های فضای مجازی فرزندان می تواند عواقب جبران ناپذیری برای آنها داشته باشد و والدین باید با این فضا بیشتر آشنا شوند و آموزش های لازم را در این زمینه ببینند.


وی افزود: در این راه والدین می توانند از افراد آشنا به فضای مجازی اینترنت، آموزش آنلاین و کتاب و یا بزرگترها استفاده کنند.


عسگری خاطرنشان کرد: بی مهری والدین یکی از اصلی ترین دلایلی است که دختر و پسر نوجوان به خود اجازه ارتباط و پاسخگویی به پیام های عجیب و غریب و ناآشنا را در فضای مجازی می دهند.


وی بیان کرد: یکی دیگر از آسیب های بزرگ فضای مجازی که هم اکنون در کودکان و نوجوانان به وضوح قابل مشاهده است، پرخاشگری، دوری و گوشه نشینی آنهاست و دلیل اصلی آن بازی های آنلاین ناشناخته ای است که بدون اطلاع از عواقب آن انجام می دهند. نصبش کن و بازی کن


این کارشناس ارشد روانشناسی گفت: موضوعی که والدین باید در نظر داشته باشند این است که عزت نفس کودکان در دوران نوجوانی شکل می گیرد و در شرایط فعلی استفاده بیش از حد از فضای مجازی و اینترنت باعث کاهش عزت نفس آنها می شود. داده و از شکل گیری هویت اصلی آنها جلوگیری می کند.


وی خاطرنشان کرد: استفاده بی رویه از فضای مجازی موجب تضعیف فرهنگ ایرانی اسلامی در خانواده ها می شود.


عسگری تصریح کرد: آنچه مهم است این است که بسیاری از مسائل فرهنگی مربوط به کودکان و نوجوانان از سوی مسئولان و به ویژه خانواده ها در اولویت قرار نگرفته است.



کنترل فضای مجازی نیاز به کنترل واحد دارد


همچنین محمدرضا کهزایی کارشناس مسائل روانشناسی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: در واقع اینترنت برای کودکان و نوجوانان به عنوان بهترین راه حل برای مقابله با آسیب های استفاده از فضای مجازی است.


و افزود: در شرایط فعلی فرزندان ما به دلیل کمبود وقت بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی می گذرانند.


این کارشناس روانشناسی گفت: در واقع این روزها با وجود همه امکانات کاربردی و مفید فضای مجازی به محلی برای کشتار جوانان تبدیل شده است.


کوخزایی خاطرنشان کرد: ناآگاهی والدین و نداشتن سواد رسانه ای در مدیریت، کنترل و نظارت بر رفتار فرزندان خود در هر سنی باعث شده است که بسیاری از جوانان و نوجوانان آنها در منجلاب آسیب های فضای مجازی غرق شوند و نجات آنها دشوار باشد.


این کارشناس روانشناسی تصریح کرد: آزادی فضای مجازی بهترین فرصت را در اختیار دشمنان قرار داده است تا با خیال راحت انواع طرح های فکری را طراحی و اجرا کنند، موضوعات ضد فرهنگی و غیر اخلاقی را ترویج کنند، سبک زندگی اسلامی در ایران و به ویژه جوانان را تغییر دهند و هدف گذاری کنند. نوجوانان ایرانی


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید