خشکسالی و تغییر بارندگی، بهار کوهرنگ را به مرز خشکی می رساند / اگر باران نبارد بهار را از دست می دهیم

ساعت: 09:39
تاریخ انتشار: 1400/08/11
کد خبر: 1780917

معاون بهره برداری و توسعه آبفای چهارمحال و بختیاری:

معاون توسعه آبفای چهارمحال و بختیاری گفت: چشمه کوهرنگ از نوع آهکی است و منبع تغذیه آن یخچال‌های طبیعی است، اما در سال‌های اخیر ورودی‌های این یخچال‌ها کاهش یافته است، تغییر نوع بارندگی‌ها باعث شده است که آب‌های سطحی بیشتر شود. کمبودها .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مراد محمودی معاون بهره برداری و توسعه آبفای چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ وی بیان کرد: تامین آب شرب اکثر نقاط استان از منابع آب زیرزمینی تامین می شود.

وی ادامه داد: 388 حلقه چاه آب در استان حفر شده که متاسفانه تنها 257 حلقه چاه فعال و مابقی در خشکسالی های گذشته از مدار خارج شده اند و در مجموع 93.7 درصد آب شرب از آب های زیرزمینی تامین می شود. منابع و 6.3 درصد باقی مانده از منابع سطحی.

محمودی خاطرنشان کرد: خشکسالی های چند سال اخیر به ویژه سال گذشته و امسال بدترین نوع خشکسالی در استان بوده و بر اساس آمار هواشناسی پس از کرمانشاه بیشترین تاثیر را در چهارمحال و بختیاری داشته است.

معاون بهره برداری و توسعه آبفای چهارمحال و بختیاری تغییر نوع بارش از برف به باران را یکی دیگر از مواردی می داند که این استان را با بحران مواجه کرده است: باران با توجه به توپوگرافی از حوضه آبریز خارج می شود. استان

وی در ادامه با اشاره به اینکه در این استان پیک 500 لیتر بر ثانیه کمبود آب وجود دارد، خاطرنشان کرد: امسال با برنامه ریزی و همکاری مردم تابستان را بدون قطعی آب سپری کردیم و اگر هم بود تابستان را بدون قطعی سپری کردیم. به دلیل مشکلات فنی بود.»

مشکل آب شرب مردم شهرکرد تا حدودی حل می شود اما چشمه کوهرنگ طغیان نمی کند.

معاون بهره برداری و توسعه آب چهارمحال و بختیاری افزود: مردم به دلیل اینکه مسئولانه ما را همراهی کردند همچنان باید برای عبور از بحران این مسیر را طی کنند.

محمودی به مشکل چشمه کوهرنگ اشاره کرد و افزود: این چشمه از نوع آهکی است و منبع غذایی آن یخچال های طبیعی است، اما در سال های اخیر ورودی های این یخچال ها کاهش یافته و تغییر بارندگی ها بیشتر شده است، بنابراین کوهرنگ گم شده است. چشمه آب

معاون بهره برداری و توسعه آبفای چهارمحال و بختیاری یادآور شد: با اقدامات آب و فاضلاب استان برای بهسازی این چشمه مشکل تا حدودی برطرف شده و در حال حاضر مشکلی از نظر شرب نداریم اما متاسفانه این منبع. جریان باران زیر 400 لیتر در ثانیه خواهد بود.

تمام دشت های چهارمحال و بختیاری ممنوع است

وی با بیان اینکه یکی از راه های حل مشکل آب شرب شهرکرد استفاده از منابع آبی در مسیر است، تاکید کرد: در صورت عدم بارندگی خطر از دست دادن چشمه کوهرنگ وجود دارد، بنابراین مردم همچنان می توانند با مدیریت مصرف کمک کنند. برای صرف این ماه و ماه آینده.

معاون بهره برداری و توسعه آب چهارمحال و بختیاری میانگین دبی چاه های استان را کمتر از 10 لیتر در ثانیه دانست و افزود: در صورت حفر چاه تنها هفت لیتر در ثانیه از آن برداشت می شود و این در حالی است که همه هواپیماها چهارمحال و بختیاری حرام است و جایی برای حفر چاه نیست.

محمودی با تاکید بر اینکه آبفای استان به دنبال جلوگیری از مصرف آب توسط مردم نیست، ادامه داد: صرفه جویی صددرصدی می تواند به دستیابی به منابع پایدار کمک کند زیرا جایگزینی برای آب وجود ندارد.

وی گفت: در سال های اخیر اقداماتی برای کنترل رواناب ها و جلوگیری از هدررفت آب در شهرکرد انجام شده و تاثیر زیادی در کاهش این میزان آب داشته است، همچنین شرکت آب استان در سال گذشته بخشی از شبکه آبرسانی را بازسازی کرد برای بازسازی بیشتر برنامه ریزی می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید