خطر کم آبی برای شالیزارهای جویبار / خزانه برنج در 483 هکتار از اراضی جویبار


ساعت: 11:11
تاریخ انتشار: 1401/01/20
کد خبر: 1820578

غلامرضا سعیدی گفت: با توجه به کاهش ظرفیت ذخیره سازی سد شهید رجایی باید گفت که حتی برای اولین کشت برنج در شهرستان جویبار این یک زنگ خطر محسوب می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ غلامرضا سعیدی در گفت و گو با خبرنگار بلاغ گفت: بر اساس اطلاعیه شرکت آب منطقه ای استان، سد شهید رجایی، شاهد کاهش 49 میلیون لیتری حجم ذخیره سازی نسبت به سال های گذشته هستیم.
وی با بیان اینکه بخش شرقی شهرستان جویبار بیشتر روستاهایی هستند که در مسیر جاده حق آبه شهید رجایی قرار دارند، گفت: با توجه به کاهش انبارها باید گفت حتی اولین کشت برنج نیز زنگ خطر است.
مدیر جهاد کشاورزی جویبار افزود: جهاد کشاورزی برای مدیریت این میزان حق آبه کلاس های آموزشی و توجیهی برای کشاورزان شرق شهرستان برگزار کرد.
سعیدی بابیان اینکه شخم اولیه در 80 درصد شالیزارهای جویبار انجام شد، گفت: این میزان شامل 9 هزار و 500 هکتار از اراضی برنج خیز شهرستان جویبار است.
این مسئول گفت: کنترل و انهدام علف های هرز، حفظ آب مفید در خاک، صرفه جویی در مصرف کودها و سموم شیمیایی از جمله مزایای شخم اولیه در زمین های برنج است.
وی در خصوص توزیع کودهای مصرفی شالیکاران در شالیزارها گفت: تا 15 فروردین ماه 130 تن کود ازته، 27 تن کود فسفاته و حدود 44 تن کود پتاسیمی توزیع شده است.
مدیر جهاد کشاورزی جویبار با اشاره به اهمیت کودهای فسفاته و پتاسه افزود: استفاده از این کودها باعث از بین رفتن آفات، افزایش عملکرد برنج و جلوگیری از تاخیر ساقه برنج ورس می شود.
سعیدی با اشاره به توزیع بذر برنج گواهی شده اعم از هاشمی، ندا، شیرودی و … افزود: تاکنون بیش از 25 بذر برنج گواهی شده بین تولیدکنندگان برنج رودخانه ای توزیع شده است.
این مسئول با بیان اینکه این خزانه از 483 هکتار از اراضی شهرستان برداشت شده است، گفت: شالیکاران باید گنجینه برنج را طبق تقویم برداشت برداشت کنند.
وی گفت: با توجه به جایگاه کشت برنج توجه کشاورزان به توصیه های کارشناسان کشاورزی برای کشت این محصول استراتژیک بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید