خواباندن مچ حریف قبل از پرتاب مچ!

خواباندن مچ حریف قبل از پرتاب مچ!

«نجات اقتصاد ایران» شعار فهرست شورای نیروهای انقلاب اسلامی بود که با رونمایی از غلامعلی حددادال به مجلس فرستاده شد و اکنون که چهارمین و آخرین سال نمایندگی خود را سپری می کنند، تنها اقتصاد ایران نیست. نجات نمی یابد، اما هر روز جان ایرانیان را به سیاه چاله نابودی می برد.

در بهمن ماه سال 1377، زمانی که حداد عادل به عنوان رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی از مردم تهران دعوت کرد تا به لیست این شورا به نام «ایران سربلند»، دلار در کانال رای دهند. 13 هزار تومان بود و حالا بعد از سه سال و دو ماه، صعود از نردبان 50 هزار تومانی تورم است و مجلسی که «نجات اقتصاد ایران» را در دستور کار خود داشت، اکنون قاطعانه به حجاب زنان پایبند است و به دنبال آن است. راه حلی برای آن

در این سه سال مجلس اصولگرا، کشور اتفاقات تلخ زیادی را پشت سر گذاشت که هر کدام می توانست صحنه ای برای جلب اعتماد مردم و اثبات کارآمدی مجلس باشد. بهارستان در تمام این مدت یا خانه تندروهایی بوده است که در کوره آتش می دمند یا مجلس منفعل. الیاس نادران تا اینکه آذرماه سال گذشته پس از اینکه مجلس را اسراف و غیرشخصی کرده اند، به دخالت شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در کار مجلس اعتراض کرد و استعفای خود را از نمایندگی مجلس اعلام کرد.

آنهایی که می مانند و آنهایی که دیگر نمی آیند!

در عین حال، سطح نارضایتی عمومی در حال افزایش است. در چنین شرایطی نتیجه انتخاب علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف چه خواهد بود؟ و چگونه می توان انتخاباتی برگزار کرد که ترکیب موجود در پاستور و بهارستان دست نخورده باقی بماند؟

همانطور که جامعه ایران در دو انتخابات قبلی پاستور و بهارستان با حضور حداقلی پای صندوق های رای نشان داد که عملاً از «انتخاب» چشم پوشی کرده است، ممکن است اسفند آینده نیز همین اتفاق بیفتد که در آن صورت کلیباف و همکارانش در بهارستان برای دومین بار. بار برنده میدان خواهد بود.

آنچه این روند را تسهیل می کند، رد صلاحیت های گسترده شورای نگهبان است که به آن «سرکوب» می گویند و یقین پیروزی اصولگرایان را افزایش می دهد.

اما از آنجایی که به گفته حافظ، اوضاع سیاسی ایران همیشه مثل امواج دریا یکسان نیست، چیزی هست که می تواند پیروزی را تسهیل کند و شورای نگهبان را از انتقاد و شکایت از انتخابات مصون بدارد، این یک راه است. برای حذف رقبا “قبل از اینکه اصلا رقابتی وجود داشته باشد.”

یک فعال سیاسی اصولگرا در گفت وگو با ایلنا: متاسفانه اکثریت مجلس یازدهم نمایندگی قابل دفاعی برای ارائه به مردم ندارند، به همین دلیل با دستکاری در قانون انتخابات به دنبال کاهش مشارکت و حذف رقبای قبل از انتخابات 1402 هستند. حضور مجدد آنها در مجلس دوازدهم را تضمین کنند.

برای این منظور بهترین راه شاید مصوبه اخیر کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس باشد. این یعنی ممنوعیت ثبت نام نامزدهای سه دوره نمایندگی در انتخابات مجلس! به ویژه با تصویب نهایی چنین مصوبه ای، تمامی کسانی که نام و عنوان خود را در انتخابات مجلس اشتباه گرفته و رقیب محسوب می شوند، بدون نیاز به احراز صلاحیت و سوابق بعدی، خود به خود از چرخه انتخابات حذف خواهند شد. افرادی مانند علی لاریجانی، احمد توکلی، مسعود بیشیکیان، الیاس حضرتی، علی مطهری، مجید انصاری، حشمت الله فلاحت پیشه و… به جای نمایندگانی که تقریباً همگی در حال گذراندن دوره اول نمایندگی خود در مجلس یازدهم هستند، حداقل دو نفر را بدون مخالفت می‌کنند. وقت داشته باشید در دوره بعد روی صندلی های بهارستان بنشینید.

چرخش نخبگان یا مهندسی انتخابات؟

مصوبه شوراها و کمیسیون داخلی مجلس درباره این محدودیت با واکنش های زیادی مواجه شد و بهاران در پاسخ به این انتقادات عقب نشینی کردند و گفتند که این مصوبه در مجلس رای نمی گیرد.

اما عده ای دیگر مدعی هستند که مبنای مصوبه مذکور تحقق چرخش نخبگان و جلوگیری از لنگر انداختن فاسد کسانی است که به عنوان مهمان بهارستان به صبحانه ختم می شوند.

با این استدلال، چنین تصمیمی بیشتر شبیه مهندسی انتخابات است تا اصلاحیه قانون انتخابات. وهاب عزیزی، فعال سیاسی اصولگرا، چنین طرحی را به دلیل ضعف نمایندگان عنوان کرد و در این خصوص به ایلنا گفت: متاسفانه اکثریت مجلس یازدهم نماینده قابل دفاعی برای ارائه به مردم ندارند، بنابراین توسط آنها با دستکاری در قانون انتخابات به دنبال کاهش مشارکت و حذف رقیب قبلی هستند.”

حمله به دموکراسی

حشمت الله فلاحت پیشه همچنین در گفت و گو با خبرنگار ظهرام نیوز با بیان اینکه «این طرح مجلس واقعاً طرح نادری است»، توضیح داد: یکی از دلایلی که در دنیای امروز هیچ گاه سقفی برای نمایندگی مجلس، سنا و مجلس وجود ندارد. این است که هرگز از دل نیست این مجالس دیکتاتوری بیرون نخواهد آمد. مجلس محل تجربه می شود و اتفاقاً بزرگترین ضعف مجلس از جایی است که پوپولیسم بدون تجربه شکل می گیرد. ببینید، همیشه سقفی برای پست های رهبری وجود دارد. مثلاً ریاست جمهوری فقط دو دوره است. در جایی مانند آمریکا، برخی از سناتورها تجربه حضور دو رقمی دارند و این منجر به بلوغ در رأی گیری و قانون گذاری می شود. یکی از مصادیق این ناپختگی در کشور ما همین طرح هاست».

روحانی در دیدار نوروزی با وزرا و استانداران دوره ریاست جمهوری خود و تعدادی دیگر از شخصیت های سیاسی که در سمت چپ محمدجواد ظریف و محمود واعظی و سمت راست محمد باکر نوبخت نشسته بود، گفت: سال 1402 سال بزرگان است. آزمون جمهوری اسلامی; یا کار درست را انجام می دهیم یا به سلیقه قدیمی ادامه می دهیم».

وی ادامه داد: این گونه طرح‌ها اگرچه به نتیجه نمی‌رسند، اما نشان می‌دهند که کشور ما در مسیر خطرناک تبدیل انتخابات به انتصابات پیش می‌رود و تبدیل انتخابات به انتصاب بزرگترین آفت دموکراسی در کشور ما است. بسیاری از مردم در تلاش برای تحقق آن هستند.”

رقبا وارد گود می شوند

با وجود این انتقادات تند، عجله بهارستان برای کسب وجهه «انتخاب» با نزدیک شدن به انتخابات سرعت بیشتری می گیرد. این تب به ویژه با آغاز فعالیت های تبلیغاتی حسن روحانی و علی لاریجانی و نزدیک شدن به انتخابات و دامن زدن به دغدغه های اصولگرایان بهارستانی در حال افزایش است.

زمستان سال گذشته زمزمه هایی مبنی بر احتمال حضور علی لاریجانی و حسن روحانی در کنار چهره هایی چون آذری جهرمی، سورنا ستاری، اسحاق جهانگیری و عبدالناصر همتی برای حضور در انتخابات بهارستان به گوش می رسید و سپس این. کشیش

دیدارهای روحانی با وزرا و اعضای کابینه خود در دولت یازدهم و دوازدهم و اظهارنظرهای وی در تیترهای خبری این فرض را تقویت کرد. این روزها ویدئویی از دیدار نوروزی وی با وزرا و استانداران دوره ریاست جمهوری خود و تعدادی دیگر از چهره های سیاسی منتشر شد که فعالیت تبلیغاتی وی را تایید می کند.

روحانی در این ویدئو با نشستن محمدجواد ظریف و محمود واعظی در سمت چپ و محمد باکر نوبخت در سمت راست، به انتخابات اسفند امسال اشاره می‌کند و می‌گوید: «سال 1402 سال آزمون بزرگ برای جمهوری اسلامی است. یا کار درست را انجام می دهیم یا به طعم قبلی (طعم سال 1998 و 1400) ادامه می دهیم.»

وی با بیان اینکه این انتخابات آزمون بزرگی برای نظام است، ادامه داد: در داخل و خارج همه نگاه های دنیا به ایران خواهد بود تا ببینند شاهد تحول هستیم یا خیر. تا ببینیم آیا تغییری رخ خواهد داد

اتفاق می افتد؟”

با توجه به سنت و سابقه انتخابات ایران و همچنین موانعی که مجلس کنونی بر سر راه وی قرار خواهد داد، به نظر نمی رسد که وی در انتخابات آتی به عنوان نماینده راست میانه نیز شانسی داشته باشد. به عنوان جریان اصلاح طلب. با این حال باید منتظر ماند و دید که اتفاقات در دوازدهمین دوره انتخابات شورای اسلامی چگونه رقم می خورد.

دیدگاهتان را بنویسید