خواست مردم اجرای قانون است / قوه قضائیه باید در مقابل مطالبات فراقانونی بایستد / رسانه ها سخنان مداحان خود را سانسور می کنند، نه از مخالفان.

خواست مردم اجرای قانون است / قوه قضائیه باید در مقابل مطالبات فراقانونی بایستد / رسانه ها سخنان مداحان خود را سانسور می کنند، نه از مخالفان.

روز جدید این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: یکی از دلایل عدم اعتماد مردم به برخی از سیاستمداران این است که آنها در رسیدن به اهداف خود کوتاهی کرده اند که اگر این اهداف محقق شود اعتماد آنها برمی گردد.

عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که اخیرا برخی از فعالان سیاسی اصولگرا نسبت به وضعیت حاکمیتی و رهبری در کشور در واکنش به حوادث اخیر هشدار داده اند، نظر شما درباره این اظهارات چیست؟ ? وی گفت: برای دیدن یا بیان این خطرات نیازی به تحقیق و بررسی عجیب نیست. همه از طریق گفتگو با مردم اطراف، کسانی که در خیابان ها سفر می کنند یا اعضای خانواده. آنها می توانند از وضعیت کشور مطلع شوند. علاوه بر این، این نوع حکومت مورد حمایت هیچکس نیست و با این وضعیت امکان بهبود کشور وجود ندارد. چه خطرناکتر از این که مردم حکومت را دوست نداشته باشند و در عین حال نسبت به این واقعیت بی تفاوت باشند.

عبدی در پاسخ به این سوال که تبعات حذف چهره هایی مانند علی لاریجانی از صحنه سیاسی کشور را چگونه می بینید؟، گفت: بحث حذف لاریجانی و این افراد نیست. به نظر من در مقایسه با عزل چند دهه ای، حذف افرادی مانند آقای لاریجانی قابل توجه نبود. البته این روند حذف از مقطعی شروع شد و حالا به آقای لاریجانی رسید و سر و صدای ایشان در آنجا هم شنیده شد. دایره سیاست باید خیلی بیشتر از الان باشد، بازگشت اصلاح طلبان کافی نیست چه برسد به لاریجانی!

این تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص شکاف بین مردم و دولت و راهکارهای ترمیم این شکاف ها گفت: این روندی بود که از سال ها قبل شروع شد و با شیب خاصی هم پیش رفت، هم زاویه آن با گذشت زمان بیشتر شد و هم فاصله بین اینها. دو خط افزایش می یابد

وی افزود: به نظر من تنها راه حل مشکلات اصلاح سه مولفه است که به یکدیگر متصل هستند. اولا آزادی رسانه ملی، رسانه ملی برای کشور مزخرف است و حتی سخنان خود را سانسور می کند، چه رسد به مخالفان.

عبدی گفت: ثانیاً نهاد قضایی در کار خود استقلال کافی پیدا کند و در مقابل مسئولان بایستد، نهاد قضایی از نظام حمایت نکند بلکه قانون را اجرا کند. اگر منظور از نظام قانون باشد، نهاد قضایی می تواند از آن حمایت کند، اما نباید خارج از قانون از نظام حمایت کند، در این صورت اعتبار خود را از دست می دهد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: مولفه سوم نیز اصلاح رویه شورای نگهبان است، این نهاد با این رویکرد رد صلاحیت ها نمی تواند فضای مناسبی را فراهم کند.

وی افزود: تغییر این سه رکن به معنای بازگشت به قانون است، یعنی نه درخواست تغییر قانون، بلکه اعمال قانون. در واقع خواست جامعه این است که قانون اجرا شود.

عبدی در پاسخ به این سوال که امروز برخی حتی نگاه مثبتی به چهره های سیاسی جناح های مختلف ندارند و خیلی ها به آنها اعتماد ندارند، به نظر شما این چهره ها چگونه می توانند اعتماد مردم را بدون توجه به جناح های سیاسی به دولت بازگردانند؟ اگر دولت با درخواست عمومی موافقت کرد، دیگر بحث های بعدی فرعی است. یکی از دلایل عدم اعتماد مردم به برخی سیاستمداران این است که آنها در رسیدن به این اهداف کوتاهی کرده اند، اگر این اهداف محقق شود، اعتماد آنها برمی گردد.

و افزود: بنابراین به دنبال پاسخ به این سوال نباشید زیرا شخصیت های سیاسی در دل چنین جریانی شکل می گیرند و نیروها با هم متحد می شوند و جریانی را شکل می دهند و جلو می روند. مهم است که موانع را تا حد زیادی از پای آنها برداریم، با وجود این موانع، فکر نمی کنم کسی بخواهد به این ساختار دل ببخشد.

عبدی در پاسخ به این سوال که آقای آژه ای اخیراً دعوت به گفت و گو را مطرح کرده اند، تحلیل شما از آن فراخوان چیست، چه ابزارهایی برای انجام آن گفت و گو نیاز است و تا کجا می توان امیدوار بود که این گفت وگو به نتیجه برسد؟ گفت: به نظر من قوه قضائیه طرف گفتگو نیست. او می خواهد در مورد چه موضوعی صحبت کند؟ قوه قضائیه موظف به اعمال قانون و مسئولیت در زمینه اجرای قانون است.

وی افزود: به نظر من اگر قوه قضائیه قانون را به طور کامل اجرا کند و در مقابل الزامات فراقانونی بایستد، فکر می کنم مشکل حل می شود و مشکل خاصی وجود ندارد و نیازی به گفت وگو نیست. قوه قضائیه باید پاسخگوی تصمیمات خود باشد و تصمیمات آن در بین جامعه حقوقی قابل ارزیابی است و به راحتی می توانند بگویند قانونی است یا خیر. پس کافی است که قانون را اجرا کنند.

وی در پاسخ به این سوال که جناح ها و احزاب سیاسی برای گفت و گوی ملی چه کنند و دولت برای اجرای این طرح چه رفتاری باید داشته باشد، گفت: برخی از افراد نظام نمی پذیرند که شرایط بحرانی است و اساسا چیزهایی هستند که کم می بینند. ، بنابراین در یک نقطه ممکن است بتوانند آتش را خاموش کنند. اما آتش زیر خاکستر روشن است و اگر باد آن را ببرد و خاکستر از بین برود آن آتش دوباره شروع می شود. بنابراین اگر اراده برای گفت و گو شکل بگیرد، به نظر من کیفیت گفت وگوی ملی به سرعت آشکار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید