مداحان سطح مطالعه خود را بالا ببرند/ آیات عاشورایی باید حماسی باشد


ساعت: 10:03
تاریخ انتشار: 1401/05/18
کد خبر: 1888696

سیاوش جودی با اشاره به اینکه قاریان باید سطح تربیت خود را بالا ببرند، گفت: سرودها و اشعار عاشورایی باید حماسی باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیاوش گودی در گفتگو با مرصاد نیوز ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان اظهار داشت: با تشویق مادرم از ده سالگی راه امام حسین (علیه السلام) را آغاز کردم. اندیشه های مداحی را در مسجد حاج شهباز خان به مرحوم حاج عزیزالله آموخت.

این مداحی و ذکر اهل بیت (علیهم السلام) می افزاید: مداحان جوانی که می خواهند وارد این عرصه شوند، ابتدا باید احکام و اشعار مداحی را زیر نظر استاد یاد بگیرند و از همه مهمتر در خط امام حسین (ع) باشند. ، به دنبال مادیات نباشند بلکه به دنبال معنویت باشند. زیرا دارایی های دنیا ارزشی ندارند و برای خودشان باری است.

وی ادامه داد: مداحان باید آیاتی را انتخاب کنند که اهل بیت(ع) باشد. شاعرانی که در نوشتن این موارد را رعایت نمی کنند، به خودشان بد می کنند. مثلاً اشعار روز عاشورا باید به گونه ای حماسی باشد که بتواند پیام آن روز را منتقل کند و فقط به بازگویی مصائب و قتل ها و جنایات آن روز نپردازد.

این ذاکر اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه تشییع جنازه و سبک آن تغییر کرده است، گفت: امروزه وجود اشیاء در تشییع حسینی به اشکال مختلف مرسوم شده است. اما در دوره جدید طبل، سنج، دمام، زنجیر، دال و علم، آلات موسیقی و …. اما ای کاش جوانان ما به همان سبک سنتی بخوانند.

ایشان می فرمایند: «از سبک مرحوم شیخ شوشتری برای ترتیل خوانی استفاده می کنم و از کتب منظومه استاد مقثق و حاج علی منسی هم استفاده می کنم.» البته بیشتر اشعار را از قدیم نوشته ام و ساخته ام. آنها را در جزوات

این ذاکر اهل بیت علیهم السلام با اشاره به اینکه سال ها به مقام افتخاری مداحی می کرده است، تصریح کرد: بنده سیدالشهداء هستم. من خود را به مولایم امام حسین (ع) فروخته ام نه به مال دنیا.

پیر غلام حسینی گفت: معتقدم اگر اهل بیت(ع) را از ما بگیرند چیزی از زندگی برای ما باقی نمی ماند همان طور که در مورد اهل بیت(ع) می گوییم: شما وسیله ای هستید. رسیدن به خدا.» برای رسیدن به مقام قرب الهی باید با این عزیزان ارتباط برقرار کرد، نباید در مدح و ستایش دنبال دنیوی بود.

وی خاطرنشان کرد: قاریان باید سطح مطالعه خود را بالا ببرند چرا که هم نوحه و هم آواز در اصل هنر است. صدایی که از حنجره ی هنرمند بیرون می آید و شعری که شاعری نفیس و زیبا سروده است، در لحظات احساسی، عزاداران را در حال و هوای خاصی قرار می دهد.

این ذاکر اهل بیت(ع) گفت: تشکل هایی مانند سازمان تبلیغات و جامعه مداحان در طول سال با برگزاری کلاس های مختلف و بررسی آیات مداحی بررسی شده توسط کارشناسان مذهبی می توانند در این زمینه موثر بوده و کتاب های مربوطه را تهیه کنند. و منابع آنها را در اختیار مدی ها، به ویژه مدی ها جوان قرار دهد تا استفاده کنند.

فرمود: مدا باید ابا عبدالله و اهل بیت (علیهم السلام) باشد. باید به گونه ای باشد که رفتار و گفتار و کردار و کردارش همانند شاخص باشد و به عقیده و سیره اهل بیت علیهم السلام عمل کند تا عاقبت به خیر شود.

لازم به ذکر است «حاج سیاوش جودودی» از اعضای سازمان بسیج مداگان استان کرمانشاه و از اعضای شورای بانوان انصار سینوس ناحیه حسین سرچشمه است که در سال 1337 در کرمانشاه به دنیا آمد و دارای 2 فرزند است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید