خودروهای صفر کیلومتر مشمول مالیات جدید می شوند/ آیا قیمت خودرو افزایش می یابد؟

خودروهای صفر کیلومتر مشمول مالیات جدید می شوند/ آیا قیمت خودرو افزایش می یابد؟

روز جدید خودروهای تولید شده در کشور از اواسط آذرماه بر اساس قانون جدید ارزش افزوده مشمول مالیات جدیدی به نام مالیات سبز شدند.

نگارعلی: بر اساس قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و عوارض شماره گذاری خودرو مشمول مالیات و عوارض سبز بر اساس رتبه انرژی مصوب سازمان ملی استاندارد ایران است.

بر اساس مواد 28 و 30 قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده (مصوب خرداد 1400)، انتقال سند خودرو از شرکت خودروسازی به خریداران از 4 دی ماه مشمول مالیاتی با عنوان «مالیات سبز» است. این مالیات و عوارض بر شماره خودروهای داخلی از صفر تا 50 درصد برای خودروها و مینی‌بوس‌های دو کابین بر اساس رتبه انرژی محصولات مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران محاسبه می‌شود.

بررسی این قانون نشان می دهد خودروهایی که قرار است از رده انرژی E باشند مشمول مالیات دو درصدی می شوند. همچنین بر اساس ماده 30 قانون مالیات بر ارزش افزوده، یک درصد مالیات نقل و انتقال از خودروهای داخلی اخذ می شود.

نکته اینجاست که این مالیات ابتدا توسط خودروسازان اخذ و سپس به حساب دولت واریز می شود.

میزان مالیات سبز برای هر خودرو بر اساس رتبه انرژی مصوب سازمان ملی استاندارد ایران متفاوت است. با این حساب از این پس اگر قصد خرید خودرو از خودروسازی را دارید، باید بر اساس رده انرژی خودرویی که می خرید مالیات بپردازید و این مالیات را به خودروسازان بپردازید تا آنها بتوانند پرداخت کنند. خدمات مالیاتی در پایان سال مالی.

امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو درباره مالیات خودروهای سبز به خبرآنلاین گفت: در این راستا مالیات سبز باید از خودروسازان اخذ شود اما در کشورهای پیشرفته هر چه خودرویی کهنه شود مالک آن بیشتر می شود. در اروپا بنزینی که صاحبان خودرو باید بخرند گران است و برای خرید بنزین مالیات بالایی می گیرند و این قیمت بنزین به طور خودکار صاحبان خودرو را تشویق می کند که خودروی جدید بخرند یا خودروی خود را مرتب نگه دارند زیرا مصرف بیشتر بنزین به مصرف می رسد. به ضرر مصرف کنندگان است و از سوی دیگر در شهرهای بزرگ مالکان خودرو مجبور به پرداخت عوارض بیشتری هستند. به این ترتیب صاحبان خودرو تشویق می شوند که خودروی خود را مرتب نگه دارند، زیرا نگهداری از خودروی شما موضوع مهمی است و نیازی به تعویض خودرو ندارید.

وی افزود: از سوی دیگر زمانی که خودرو نیاز به نگهداری خوبی دارد باید از خدمات خوب و قطعات خوب استفاده شود و این مالیات و عوارض نه تنها تقاضا برای خرید خودروی جدید را افزایش می دهد بلکه مصرف کننده را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. رفتار عمومی «مالیات سبز لزوماً مربوط به خودرو نیست، هدف کلی از دریافت مالیات سبز مدیریت آلودگی در کشورهاست.

این کارشناس خودرو افزود: متأسفانه به دلیل تبعات سیاسی و اجتماعی نمی توان قیمت سوخت را در کشور افزایش داد و باید مصرف کنندگان را تشویق کنیم که از خودروهای خود مراقبت کنند.

کاکایی در خصوص پیامدهای اخذ مالیات سبز از مصرف کنندگان خودرو گفت: یکی از پیامدهای این طرح ترغیب مردم به خرید خودروهای نو است و تقاضا در بازار خودرو افزایش می یابد و بازار خودرو رونق می گیرد. و این در حالی است که در حال حاضر تنها تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار خودرو بالاست و در صورت اجرای این طرح، تقاضای مصرف کنندگان برای خودرو افزایش می یابد.

وی افزود: در حال حاضر روز به روز بر تعداد خودروهای فرسوده در کشور افزوده می‌شود و آلایندگی روز به روز بیشتر می‌شود، زیرا دولت نه تنها ابزاری برای کنترل آلایندگی دارد، بلکه تنها از ابزاری که در اختیار دارد استفاده نمی‌کند. .

در حالی که در کشورهای پیشرفته هم فروشندگان و هم مصرف کنندگان خودرو به پرداخت مالیات تشویق می شوند، اکنون با اجرای این طرح تنها خودروسازان موظف به پرداخت مالیات سبز می شوند و به گفته کاکایی اجرای چنین طرحی باعث افزایش قیمت تمام شده کارخانه های خودروسازی می شود. برداشت.

بررسی ها نشان می دهد که قیمت نمایندگی خودرو در بازه زمانی دی تا بهمن ماه افزایش چشمگیری داشته است، به عنوان مثال قیمت نمایندگی پراید 151 مدل 1400 در این مدت بیش از 3 میلیون تن افزایش یافته است.

گفتنی است این افزایش قیمت طبق ماده 28 و 30 قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده پس از وصول مشتریان در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد.

قیمت روز برخی از خودروهای موجود در بازار در جدول زیر آمده است:خودروهای صفر کیلومتر مشمول مالیات جدید می شوند/ آیا قیمت خودرو افزایش می یابد؟

دیدگاهتان را بنویسید