مالیات طلای اصلی مشمول جریمه است / فقط مالیات بر اجاره

ساعت: 12:41
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1797511

از امروز باید از حقوق یا سود طلا مالیات بر ارزش افزوده دریافت شود، در غیر این صورت طلافروش نه تنها مالیات دریافتی را پس می دهد، بلکه مشمول مالیات و عوارض مضاعف می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ قانون مالیات بر ارزش افزوده که در سال 1387 تصویب شد، ابتدا تصویب شد و به طور آزمایشی به مدت 5 سال اجرا شد و به طور مشابه در بودجه های سالانه در سال های بعد تمدید شد. در نهایت لایحه اصلاح این قانون در سال 1395 تقدیم مجلس شد و پس از گذشت نزدیک به 4 سال، در تیرماه امسال، اصلاحیه آن تصویب و به دولت ابلاغ شد.

این قانون که از امروز 13 دی ماه اجرا می شود، مالیات جدیدی نیست و جایگزین همان مالیات بر ارزش افزوده ای است که 13 سال است در کشور اعمال می شود و فقط اصلاحاتی اعمال شده است.

اصلاح مالیات بر ارزش افزوده طلا قدرت خرید را افزایش می دهد

با توجه به اینکه یکی از چالش های اصلی مالیات بر ارزش افزوده در 13 سال گذشته مربوط به طلافروشان است، یکی از تغییرات مهم این قانون اصلاح نحوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده طلا است.

طبق این قانون از این پس 9 درصد مالیات خرید طلا فقط بر سود و اجاره طلا پرداخت می شود و طلای اصلی از این مالیات معاف است. در همین رابطه برخی گفتند از این پس در خرید طلا باید دقت شود که از قیمت اصلی طلا 9 درصد مالیات گرفته نشود.

در همین رابطه ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده از طلای اصلی حذف می شود، افزود: فعالان طلا باید در چارچوب قانون عمل کنند و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند. مازاد بر اجاره یا سود فروشنده نیز موظف است طبق صورتحساب صادر شده مالیات را به سازمان امور مالیاتی بپردازد، شخص مشمول باید این مبلغ را از محل کارمزد یا حق الزحمه پرداخت کند.

وی افزود: نتیجه گیری ما این است که اگر مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا حذف شود، می تواند قدرت خرید مصرف کننده را افزایش دهد و خرید را نسبت به گذشته افزایش دهد. امیدواریم قیمت ها به آرامش و ثبات برسد و نوسانات شدیدی نداشته باشد.

محمدولی گفت: مالیات بر ارزش افزوده که از اواخر دهه 1980 در ایران برقرار شده است، منجر به افزایش قیمت طلا در کشور و رکود در صنعت شده است.

نحوه اعمال قانون مالیات بر ارزش افزوده در طلا

حال با توجه به اینکه این قانون از امروز اجرایی می شود، اتحادیه طلا و جواهر تهران نحوه اجرای این قانون را به واحدهای اتحادیه طلایی ابلاغ می کند.

در این اطلاعیه آمده است: 1- با توجه به اعمال قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 14.03.02 اصل طلا، جواهرات و پلاتین مصرفی در مصنوعات این فلزات از تاریخ 1300/10/1300 معاف است مالیات و عوارض. فقط هزینه ساخت، حق الامتیاز و سود فروشنده کالاهای مشمول این بند مشمول مالیات و عوارض 4% (9%) خواهد بود. بنابراین لازم است فروشندگان این محصولات اقلام معافیت (طلا، جواهرات و پلاتین اصل مورد استفاده در محصولات تولیدی) را از سایر اقلام موجود در فاکتور صادر شده جدا کنند تا بتوانند مالیات و عوارض را محاسبه و دریافت کنند. بر اساس مولفه های ذکر شده

2- فروشندگان طلا، جواهرات و مصنوعات پلاتین از تاریخ 13/10/1400 بر اساس قانون مذکور مشمول دریافت مالیات بر ارزش افزوده و عوارض اصل طلا، جواهرات و پلاتین نمی‌باشند و در صورت رعایت نشدن بند ((عدم) فقط باید مالیات و عوارض دریافتی را برگرداند، بلکه مشمول جریمه ای معادل دو برابر مالیات و عوارض دریافتی می شوند که غیرقابل بخشش است.»

مالیات طلای اصلی مشمول جریمه است / فقط مالیات بر اجاره

انتهای پیام/

منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید