خودکفایی در صنعت نشر و کاغذ اولویت دولت است


ساعت: 11:33
تاریخ انتشار: 1400/12/24
کد خبر: 1815709

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش برای خودکفایی در صنعت نشر و کاغذ را از اولویت های این دولت خواند و از فعالیت های متنوع در حوزه نشر و کتاب برای آینده خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدمهدی اسماعیلی روز سه شنبه 24 اسفندماه در مراسم اعطای سی و نهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و نهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در تالار وحدت تهران گفت: و هنر باید مورد توجه جدی قرار گیرد به طوری که از همان ابتدای حاکمیت در این حوزه شاهد پیشرفت ها و تلاش های چشمگیری در این حوزه بوده ایم.

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فعالیت های مختلفی در حوزه کتاب مد نظر است، تلاش برای خودکفایی در صنعت نشر و کاغذ را از اولویت های وزارت فرهنگ و اسلام عنوان کرد. رهبری در حکومت مردمی تا پایان سال 1401 80 درصد در کاغذ به خودکفایی می رسیدیم.

اسماعیلی تاکید کرد: تلاش داریم تمام مواردی را که برای تولید کتاب ارزان قیمت و حوزه نشر لازم است در نظر بگیریم و با جدیت دنبال کنیم.


یکی از اعضای کابینه گفت: با وجود فوران تاج، تلاش زیادی از سوی دولت مردمی انجام شده است تا برنامه های فرهنگی تعطیل نشود. در این مدت دو نمایشگاه مجازی کتاب در تهران برگزار شد که در دوره دوم یک میلیون و 331 هزار نسخه کتاب فروخته شد و این کتاب ها به صورت رایگان به 2975 روستا و 1265 شهر ارسال شد که اتفاقی نادر بود.


اسماعیلی افزود: با تمهیدات انجام شده در ستاد ملی مبارزه با تاج و تخت، انشالله نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال 1401 به صورت حضوری برگزار می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سه فعالیت مهم فرهنگی دولت سیزدهم گفت: در چند ماه اخیر شاهد برگزاری جایزه ادبی جلال آل احمد و جشنواره شعر فجر بودیم و این سومین رویداد مهم فرهنگی بود. جدیت و قضاوت علمی


جوایز کتاب کشور با هم همپوشانی دارند

حجت الاسلام پارسانیا، دبیر علمی جایزه کتاب سال در ادامه این مراسم گفت: علم توسعه حقیقت است و صید به مردم و هدیه به سینه انسان از حقیقت است. «حضور علم در عرصه فرهنگ و ورود آن به تمدن، حفظ و انباشت آن از طریق نوشتار است و بدین ترتیب هویت بین الاذهانی پیدا می کند و تا فرهنگ هویت نداشته باشد تمدن شکل نمی گیرد.

وی افزود: این دو جایزه یکی مربوط به جمهوری اسلامی و دیگری مربوط به تلاش های بین المللی برای پاسداری از قداست فرهنگ ایرانی-اسلامی در داخل و خارج از کشور است. کتاب‌هایی که در سطح بین‌المللی با موضوع فرهنگ ما منتشر می‌شوند، واقعیت فرهنگ ایرانی-اسلامی را نشان می‌دهند.

پارسانیا ادامه داد: کتاب سال در سه حوزه تالیف، ترجمه و احیای متون در حال برگزاری است و سال گذشته بیش از 52 هزار جلد از چاپ اول آن روانه بازار اندیشه ایران شد. توزیع این کتاب ها در مناطق مختلف متفاوت است. در تصمیمات دادگاه نیز نکاتی اعمال می شد و مثلاً رشته های فلسفه و روان شناسی از هم جدا می شد. اما به نظر می رسد باید علم و کتاب را دسته بندی مجدد کنیم. قاعدتا مراکزی که سیاست گذاری کلان را انجام می دهند باید برای حوزه هایی که به این طبقه بندی می پردازند برنامه خاصی داشته باشند و کار خود را رسمی کنند.

دبیر علمی سی امین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در بخشی دیگر از سخنان خود گزارشی از روند ارزیابی این جایزه ارائه کرد و گفت: از مجموع کتاب های منتشر شده، 12 هزار عنوان کتاب مورد ارزیابی و 592 داور قرار گرفتند. در دو مرحله اهدا شد.از کتاب ها تقدیر کردند. 257 اثر به مرحله دوم راه یافتند که در این مرحله 17 کتاب به عنوان اثر و 58 کتاب به عنوان آثار شایسته تقدیر انتخاب شدند. در جایزه جهانی کتاب 97 اثر توسط 22 داور بررسی شد و در نهایت پنج کتاب به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند.

پارسانیا در پایان گفت: جوایز کتاب جمهوری اسلامی ایران متعدد است و نیاز به بازنگری دارد. برخی از این جوایز برای وزارت علوم و برخی برای وزارت فرهنگ و گرایش اسلامی است. این جوایز همپوشانی دارند، بنابراین نیاز به بازنگری در سیاست این جوایز وجود دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید