حرکت صنعت کشور به سوی خودکفایی به برکت سی سال فعالیت فولاد بوده است.

ساعت: 12:52
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۲۷
کد خبر: 1923032

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در گفتگوی ویژه خبری با شبکه اصفهان گفت: به برکت سی سال فعالیت فولاد مبارکه، صنعت کشور به سمت خودکفایی پیش می رود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد یاسر طیب نیا مدیرعامل فولاد مبارکه در برنامه ویژه خبری شبکه اصفهان با موضوع بررسی دستاوردهای سی سال گذشته فولاد مبارکه اظهار داشت: در حالی که کشور ما در ایام مقدسه به طور کامل درگیر یک جنگ همه جانبه بود. دفاع و مشکلات زیادی در تولید سیم خاردار وجود داشت، تعدادی از جوانان عاشق و ایثارگر دست به کار شدند تا فولاد مبارکه را رقم بزنند تا اتفاقی بزرگ در کشور رقم بزنند.

وی گفت: این اتفاق بزرگ فراتر از ایجاد یک کارخانه بود. کارخانه ای که در بحبوحه مشکلات کشور از جمله مشکلات اقتصادی با تکنولوژی روز دنیا ساخته شد و بعد از مدتی شروع به کار خواهد کرد. در این میان بسیاری با ناامیدی بر این باور بودند که ساخت این کارخانه انجام نمی شود و محل فعلی کارخانه به تلی از تجهیزات شامل 500 هزار تن تجهیزات صنعتی و 150 هزار تن اسکلت فلزی تبدیل می شود.

تولید سالانه بیش از 10 میلیون تن فولاد در گروه فولاد مبارکه

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: فولاد مبارکه یک مجتمع صنعتی منحصر به فرد است که برخلاف سایر کارخانه های مشابه که در واحدهای مختلف و پراکنده فعالیت می کنند، این شرکت به صورت متمرکز و در یک مجموعه فعالیت می کند. در آن سال ها تمام تجهیزات فولاد مبارکه از خارج وارد می شد و انتقال این تجهیزات منجر به ساخت پل ها، جاده ها و زیرساخت های لازم در کشور شد و این رویداد مبارک در شرایطی باورنکردنی انجام شد و خطوط تولید به پایان رسید. به تدریج شروع شد

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت اسمی تولید فولاد مبارکه 2.5 میلیون تن محصولات فولادی است. اما امروز این شرکت به مجموعه ای تبدیل شده است که تا پایان امسال بیش از 10 میلیون تن محصولات فولادی را در زیرمجموعه های خود تولید خواهد کرد. فولاد مبارکه از بدو تاسیس، توسعه منطقه ای و استانی را در دستور کار قرار داده و امروزه این شرکت مجموعه ای به بزرگی ایران است و خدمات بسیاری را برای سازندگی کشور ارائه کرده است.

فولاد مبارک; بیایید آینده بهتری بسازیم

طیب نیا تصریح کرد: هدف از تاسیس فولاد مبارکه تنها تولید ورق های فولادی نبود، بلکه ایجاد آینده ای بهتر بود. این شرکت یک صنعت مادر است که تغییرات زیادی در صنعت کشور ایجاد کرده است. در حال حاضر بیش از 3500 عرضه کننده خدمات و کالا در زنجیره گسترده تامین فولاد مبارکه و شبکه گسترده مشتریان این شرکت همکاری می کنند که همین امر باعث بی اثر شدن تحریم های دشمن و بی نیازی کشور به واردات کالاهای زیادی شده است. اگر فولاد مبارکه نبود، تحریم ها کمر بسیاری از این صنایع را خم می کرد.

وی تاکید کرد: با سهم قابل توجه فولاد مبارکه در تولید فولاد، ایران از جایگاه پنجاهم در بین کشورهای تولیدکننده فولاد جهان به رتبه دهم جهان رسیده است و این شرکت با افزایش روند تولید، قصد دارد جایگاه ایران را بیش از پیش ارتقا دهد. در حال حاضر کشور حدود 45 میلیون تن ظرفیت نصب شده دارد و برنامه ریزی برای تولید 55 میلیون تن فولاد تا سال 1404 وجود دارد که پیش بینی می شود این رقم بالاتر از این باشد. چرا که در نتیجه این تلاش ها و با فعالیت مجموعه هایی مانند فولاد مبارکه، امروز صنعت کشور به سمت خودکفایی و خوداتکایی پیش می رود.

90 درصد بومی سازی و 3 میلیارد دلار صرفه جویی

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: زمانی فولاد مبارکه تعمیرات تجهیزات را انجام می داد که این تعمیرات بدون حضور کارشناسان خارجی امکان پذیر نبود. اما امروزه فولاد مبارکه محصولاتی تولید می کند که بدون حضور کارشناسان خارجی طراحی و تولید می شود.

وی تصریح کرد: فولاد مبارکه با استفاده از توان متخصصان داخلی در سال های اخیر توانست پیچیده ترین قطعات را جانمایی کند و این شرکت توانست بیش از 90 درصد تجهیزات، قطعات و مواد اولیه شامل 100 هزار قلم کالا را جانمایی کند. با گذشت دو دهه از بومی سازی استفاده از تولیدکنندگان داخلی موجب صرفه جویی 3 میلیارد دلاری برای کشور می شود و در مدت بهره برداری از مرز تولید 140 میلیون تن فولاد و صادرات 22 میلیون تن فولاد عبور خواهد کرد. این محصولات

طیب نیا تصریح کرد: صنعت فولاد همواره مورد توجه کشورهای توسعه یافته بوده و ده کشور برتر تولیدکننده فولاد همواره رقابت شدیدی با یکدیگر داشته اند. ایران نیز رشد خوبی در تولید فولاد داشته است و این به دلیل مزایای نسبی مانند سنگ آهن و گاز است. البته کشور در برخی از حوزه های زیرساختی به دلیل عدم توسعه مناسب مانند زیرساخت های ریلی با مشکلاتی مواجه است. به عنوان مثال در صنعت ریلی کشور حدود 75 درصد مواد اولیه شرکت های فولادی جابه جا شد. اما امروز این میزان به زیر 50 درصد رسیده است.

سرمایه گذاری در فولاد مبارکه برای توسعه زیرساخت های کشور

وی گفت: فولاد مبارکه به عنوان صنعت پیشرو در زیرساخت های مختلف کشور سرمایه گذاری کرده است که از جمله آنها می توان به خرید 50 دستگاه لکوموتیو ساخت داخل اشاره کرد که 18 دستگاه آن آماده و به بهره برداری رسیده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: در حوزه اکتشاف سنگ آهن در کشور باید تحولات اساسی رخ دهد، البته فولاد مبارکه نیز وارد این عرصه شده و برای کشف فرصت های موجود در کشور و کشورهای همسایه قدم برداشته است. البته چالش های قانونی و برنامه ریزی وجود دارد که باید بررسی و بررسی شود.

وی خاطرنشان کرد: در صنعت توجه به زیرساخت ها و مسیر توسعه بسیار مهم است و به عنوان مثال کشورهایی مانند چین حدود 5 دلار در هر تن هزینه می کنند تا سنگ آهن خود را از کشورهایی مانند برزیل با استفاده از حمل و نقل دریایی حمل کنند. اما ما حدود 13 دلار به ازای هر تن پرداخت می کنیم تا مواد اولیه خود را از استان های همجوار تهیه کنیم.

طیب نیا تصریح کرد: باید نگاه جامع و درستی به صنعت داشته باشیم زیرا صنعت به پیشرفت کشور و ارتقای سطح زندگی مردم کمک می کند. مثلاً برای ایجاد اشتغال و تولید ناخالص داخلی باید از گاز به عنوان یک منبع انرژی ارزشمند استفاده کنیم و این استفاده بهینه است. در حالی که نیازهای داخلی و نیروگاه ها سهم عمده مصرف گاز در کشور را تشکیل می دهند.

اعلام آمادگی فولاد مبارکه برای فعال سازی 2 میدان گازی در کشور

وی تاکید کرد: در بسیاری از کشورها مانند آمریکا وقتی صنعت فولاد آنها در معرض تهدید قرار می گیرد، تعرفه واردات وضع می کنند و در کشوری مانند چین، کک داخلی برای صنعت فولاد ارزانتر از کک خارجی برای صنعت فولاد است. زیرا گاز مورد استفاده در صنعت فولاد تبدیل به یک زنجیره ارزش می شود که به نفع هزاران صنعت دیگر است.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه یک صنعت نمونه برای بهینه سازی مصرف انرژی است و از سوی دیگر با توجه به جدی بودن بحران گاز در کشور به عنوان مسئولیت اجتماعی خود، تلاش کرده سرمایه گذاری های زیادی را در کسب و کارهای اطراف انجام دهد. و توسعه زیرساخت های کشور به گونه ای که زنجیره فولاد به خودکفایی برسد و مشکلات برطرف شود

وی تصریح کرد: فولاد مبارکه به دولت پیشنهاد داده است که به جای سرمایه گذاران خارجی در میادین گازی سرمایه گذاری کند و در راستای این هدف هم اکنون دو میدان گازی در حال اکتشاف است که فاز مهندسی آن به زودی آغاز می شود.

بازدهی آب فولاد مبارکه از زاینده رود تا سه سال دیگر به صفر می رسد.

طیب نیا بیان کرد: فولاد مبارکه در ابتدای شکل گیری برای تولید 2 میلیون تن فولاد به 40 میلیون مترمکعب آب نیاز داشت. اما امروزه با تولید حدود 8.5 میلیون تن فولاد، حدود 22 میلیون مترمکعب آب مصرف می کند که تنها 14 میلیون مترمکعب آن استخراج آب خام است. فولاد مبارکه از بدو تاسیس تاکنون اقدامات زیادی در زمینه بهینه سازی مصرف انجام داده است که به عنوان نمونه می توان به احداث بزرگترین تصفیه خانه فاضلاب صنعتی کشور اشاره کرد. با استفاده از این تصفیه خانه حدود 7 برابر آب در خطوط تولید بازیافت شده است که با سرمایه گذاری های قابل توجهی برای ایجاد زیرساخت های با تکنولوژی بالا محقق شده است.

وی گفت: آب فاضلاب 9 شهرک اطراف برای خطوط تولید مصرف می شود و به زودی 6 شهرک دیگر به این میزان اضافه می شود و امیدواریم در سه سال آینده کل استخراج فولاد مبارکه از آب خام رودخانه انجام شود. صفر

حل مشکل آب اصفهان با سرمایه گذاری فولاد مبارکه

مدیر اجرایی فولاد مبارکه افزود: این تنها اقدام فولاد مبارکه در حوزه آب نیست و در تلاش هستیم تا مشکل آب استان اصفهان را حل کنیم. در این راستا انتقال آب های فراسرزمینی به استان اصفهان نه تنها مشکل آب فولاد مبارکه، بلکه مشکل صنایع کشور و مشکل آب اصفهان را حل می کند. و برخلاف آنچه دشمن می خواهد به جامعه القا کند، می تواند مشکلات این بخش را حل کند.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با رشد صنایع مختلف در کاشو، مصرف ورق فولادی نیز افزایش یافته و این امر خوبی است. این نشان می دهد که صنعت ما در حال تقویت و توسعه است و به همین دلیل طرح های توسعه تولید فولاد را برای رفع نیازهای کشور در دستور کار قرار داده ایم. البته در چند حوزه با استفاده از ظرفیت های موجود، امسال نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش عرضه محصولات در داخل کشور داریم که امیدواریم این میزان افزایش یابد.

خوشا به حال اینکه به همت فولاد کشور نیازی به واردات محصولات فولادی ندارد

طیب نیا تصریح کرد: فولاد مبارکه محصول خود را در بورس به فروش می رساند و دخالتی در روند فروش ندارد، البته این روش ایراداتی دارد. اما امسال فولاد مبارکه 13 محصول جدید تولید و روانه بازار کرد و تا دو سال آینده ورق های فولادی را به کشور عرضه خواهد کرد. در زمینه محصولات فولادی با تکنولوژی بالا نیز اقداماتی انجام شده است که به زودی منتشر خواهیم کرد.

ایجاد اشتغال مستقیم برای 1100 نفر در دو ماه آینده

وی تاکید کرد: فولاد مبارکه در حوزه مسئولیت های اجتماعی کار ارزشمندی را آغاز کرده است که باید در زمان مناسب انجام شود. به عنوان مثال با برگزاری آزمون استخدامی تا دو ماه آینده حدود 1100 نفر در فولاد مبارکه مشغول به کار خواهند شد. در حوزه ورزش باشگاه ورزشی فولاد مبارکه سپاهان 88 تیم ورزشی تشکیل داده که به صورت فعال در حال فعالیت هستند. به عنوان مثال کشتی فرنگی امسال به این باشگاه اضافه شد و این تیم به مقام قهرمانی کشور دست یافت و در اسفندماه میزبان مسابقات قهرمانی باشگاه های جهان است.

دیدگاهتان را بنویسید