خوش اخلاقی و زبان نرم برای گسترش اسلام ضروری است


ساعت: 17:51
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۳
کد خبر: 1903427

کارشناسان دینی با اشاره به اینکه اخلاق نبوی و عدل به برکت انقلاب در جامعه تقویت شد، گفت: اخلاق، سیره و سیره پیامبر یکی از مهم ترین مسائلی است که می توان در همه ابعاد جامعه الگو گرفت. مخصوصاً شیوه زندگی».

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، ولادت پیامبر گرامی اسلام همانطور که همه سیره نویسان اتفاق نظر دارند در سالی بود که ابرهه برای ویران کردن کعبه به مکه حمله کرد. این سال به عام الفیل معروف است که مربوط به سال 570 میلادی است. اکثر مورخان و اهل حدیث اتفاق نظر دارند که ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در ماه ربیع الاول بوده است، اما در تاریخ ولادت آن حضرت اختلاف دارند. در میان علمای شیعه مشهور است که ایشان در روز جمعه هفدهم ربیع الاول پس از طلوع فجر چشم به دنیا گشودند و در میان اهل سنت نیز ولادت این بزرگوار در روز دوشنبه دوازدهم ربیع مشهور است. الاول -اول.
شخصیت پیامبر(ص) مایه وحدت و انسجام اسلامی است. پیامبر اکرم (ص) معلم و الگوی مردم جهان است، ایشان آخرین فرستاده خداوند متعال بوده و هستند و مردم را به سعادت بشر راهنمایی می کنند و در این راه از تمام توانایی های خود استفاده کرده اند.
از صفات حمیده و حسن خلق او که لازمه نبوت نیز هست، امانتداری بود که در جوانی به آن شهرت داشت. ویژگی دیگری که از عناصر مختلف تشکیل شده است، اخلاق شریف و رفتار لطیف پیامبر است که در آیات بسیاری از قرآن تمجید شده است و قرآن این صفات را دلیل موفقیت کار پیامبر می داند. (ص).
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با وجود اینکه از نعمت پدر و مادر بهره ای نمی برد، همواره رفتار و منشی متینی از خود نشان می داد. او در نظافت و آراستگی بی‌نظیر، لباس تمیز، موهای شانه‌شده، دهان شیرین و بوی خوش از ویژگی‌های بارز رسول خدا بود. هیچ گاه در خوردن غذا عجله نداشت و مانند اکثر بچه ها حریص نبود و به اندکی غذا بسنده می کرد و این تربیت عالی به گونه ای بود که در شرایط سخت گرسنگی و تشنگی هیچ گاه شکایت نمی کرد و آزادانه صحبت نمی کرد.

0cdcd2a3 e3f1 46b5 a5c6 410a816209c3 خبر خاکستری

چهره نبوی در کلام رهبری
رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد وجود گرانقدر پیامبر اسلام فرمودند: پیامبر گرامی اسلام جدای از صفات معنوی و سبکی و ارتباط با غیب و آن درجات و درجاتی که امثال من از انجام آن عاجز هستند. از نظر شخصیت انسانی درک کنید و بوشرا انسانی فوق العاده، درجه یک و منحصر به فرد است. در رأس سلسله انبیا و اولیای الهی، شخصیتی بزرگ با استعدادهای بی‌پایان و منش، سیر و سلوک و کردار بی‌نظیر قرار گرفته است و ما مسلمانان موظفیم از این الگوی بزرگ پیروی کنیم. ما باید از پیامبر الگو بگیریم و فقط چند رکعت نماز نخوانیم. در رفتار، در گفتار، در ارتباطات و روابطمان باید از او تقلید کنیم، پس باید او را بشناسیم. خداوند متعال شخصیت معنوی و اخلاقی این شخصیت بزرگوار را در ظرفی پرورش داده است که بتواند این بار عظیم امانت را به دوش بکشد.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) برای جامعه امروز مایه ننگ مطلق در همه عرصه هاست
لذا آیت الله عباس کعبی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اخلاق نبوی در جامعه اظهار داشت: اخلاق نبوی ریشه در توحید و اعتقاد عمیق به خدا و روز قیامت دارد.
وی ادامه داد: اخلاق نبوی ریشه در آموزه های قرآنی و معارف الهی دارد که می توان آن را صداقت، وفای به عهد، وثاقت، خلوت و انس با خدا و… از جمله مفاهیم فکری و عقلی اخلاق نبوت نامید.
عضو خبرگان رهبری به پیامبر(ص) در همه عرصه ها اشاره کرد و تصریح کرد: پیامبر(ص) برای دولتمردان، آحاد مردم و اقشار مختلف جامعه مطلق است و لازمه الگو بودن پیامبر برای همه این است که سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به مطالعه و استنباط اصول و اخلاق و عمل به آنها می پردازد.

905c4430 7859 4b6d abcb f45130768f6c خبر خاکستری

پيامبر گرامي اسلام به ابراز حيا و ادب خاص با ديگران علاقه داشت; هر که این امام را بخواند جواب می دهد: «لب». انس بن مالک می گوید: ده سال در خدمت رسول خدا بودم، ولی او یک بار از من نپرسید که چه می کنم و نگفت که چرا این کار را کردی یا آنچه را که من گذاشتم انجام ندادی؟

تقویت اخلاق سخاوتمندانه در جامعه به برکت انقلاب اسلامی
از سوی دیگر آیت الله اصغر دیرباز در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اخلاق نبوی اظهار داشت: اخلاق و رفتار جامعه عربستان در آن زمان و در مقابل رفتار و منش بزرگوار پیامبر رحمت ثبت شده است. در تاریخ.
وی ادامه داد: اخلاق بدون تقوا نزد خداوند متعال معنا ندارد، جامعه اسلامی راستگویی، حسن انجام کار، وفاداری و عدم خیانت را از فضائل و کمالات انسانی می داند، نه اینکه اگر این موارد را برای خود رعایت کنیم منفعت اقتصادی و احترام اجتماعی دارد.
یکی از اعضای خبرگان رهبری با اشاره به اینکه باید تقوا پیشه کرد، گفت: ریشه اخلاق را در این گونه فضائل و کمالات می بینیم و تا زمانی که اخلاق بر چنین پایه محکمی قرار نگیرد، هرگز پیشرفت اخلاقی در جامعه نخواهیم داشت.
وی ابراز کرد: امیدواریم به برکت انقلاب اسلامی و ساختارهایی که در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد و نیز با توصیه و سیره مقام معظم رهبری و برخی از خادمان مخلص کشور، روز به روز اخلاق سخاوتمندانه را رعایت کنیم. و اخلاق مبتنی بر تقوا و ترس از خدا در جامعه اسلامی

برقراری عدل نبوی در جامعه به برکت انقلاب اسلامی
همچنین آیت الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه باید پیامبر اکرم (ص) را در جامعه الگو قرار دهیم، اظهار داشت: باید برجسته کنیم. ویژگی های او را دنبال کنید.
وی در ادامه افزود: پیامبر (ص) با برقراری عدالت به کسی ظلم نکرد و ثروت را به طور مساوی بین مردم تقسیم کرد و این سخاوت او بی نظیر است.
آیت الله فقیهی گفت: این روحیه پیامبر اکرم (ص) نشان می دهد که فردی که می خواهد در جامعه نفوذ کند باید نسبت به مردم تواضع، مهربانی و محبت داشته باشد و الگوی ما باید چنین فردی رحیم به دنیا باشد نه خیر. فقط نه تنها مسلمانان بلکه همه مردم را گرامی بداریم.

حسین حیدری
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید