دادستان تهران: هوای تهران فاجعه بار است/ در روزهای اخیر حتی در فاصله 200 متری هم قابل رویت نبود/ مسئول این وضعیت کیست؟

دادستان تهران: هوای تهران فاجعه بار است/ در روزهای اخیر حتی در فاصله 200 متری هم قابل رویت نبود/ مسئول این وضعیت کیست؟

دادستان تهران با بیان اینکه هوای تهران فاجعه بار است گفت: در روزهای اخیر حتی 200 متر هم نمی توانستید ببینید. به آمار بیمارستان مراجعه کنید تا ببینید چند نفر به دلیل تنفس این هوای آلوده در بیمارستان بستری شده اند. چه کسی مسئول این وضعیت است؟

دادستان تهران گفت: اقدامات این سازمان که در اجرای قانون هوای پاک ناکام مانده است در شعبه ویژه کارکنان دولت بررسی می شود.

ظهر امروز «یکشنبه 27 آذرماه» جلسه بررسی «قانون هوای پاک» با حضور علی صالحی دادستان تهران، معاونان و سرپرستان نواحی مختلف دادسرای تهران و نهادهای مسئول در این زمینه برگزار شد.

علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران در این جلسه اظهار داشت: امروز یکی از مشکلات و مسائل اساسی که در تهران و شهرهای بزرگ با آن مواجه هستیم و به عنوان یک درخواست و دغدغه عمومی و درخواست های فراوان از سوی مردم به دست ما رسیده است. عمومی این یک بحث بالا و پایین است که ما با آن روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه آسیب هایی که از هوای کثیف می خوریم بسیار زیاد و بی حد و حصر است، گفت: می بینیم که در اثر آلودگی هوا چه بیماری ها و بیماری هایی در جامعه شیوع پیدا کرده است.

دادستان تهران با اشاره به تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا در تهران تصریح کرد: مدارس به دلیل آلودگی هوا به طور مداوم تعطیل است و آموزش به صورت مجازی در حال انجام است.

وی افزود: در دو سه سال اخیر که تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفتیم، ببینید چقدر به وضعیت آموزش و پرورش کشور آسیب وارد شده است و اکنون با تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا، این آسیب جبران ناپذیر خواهد بود. برای جوانان، نوجوانان و کودکان ما انجام شود.

صالحی با اشاره به آسیب هایی که به کسب و کار مردم در اثر آلودگی هوا وارد شده است، تصریح کرد: در این شرایط کار مردم بر زمین مانده و دستگاه های اجرایی نمی توانند در مسیر پیشرفت و تعالی گام بردارند.

وی افزود: «ما انتظار داریم که سازمان‌های مختلف درگیر در قانون هوای پاک، یعنی. 14 دستگاه به صورت مستقیم و 19 دستگاه به صورت غیرمستقیم اقدامات و وظایف قانونی محوله را به درستی انجام خواهند داد.

دادستان تهران ادامه داد: آیا اقدامات ما در زمینه محیط زیست و هوای پاک در سطح جهانی موثر است؟ آیا متناسب با صنعتی شدن کشور گام برداشتیم، آیا نهادهای مسئول درست عمل کردند که طبق قانون باید اقدامات موثری انجام دهند؟ قطعا با مشکل هوای پاک مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه هوای تهران فاجعه بار بود، گفت: در روزهای اخیر حتی فاصله 200 متری هم دیده نمی شد. به آمار بیمارستان مراجعه کنید تا ببینید چند نفر به دلیل تنفس این هوای آلوده در بیمارستان بستری شده اند. چه کسی مسئول این وضعیت است؟

صالحی تاکید کرد: باید به این وضعیت سامان داده شود و به فکر مردم، اقتصاد جامعه، حوزه آموزش، آموزش و پرورش و دانشگاه باشیم. اقدامات به موقع توسط کارکنان می تواند در شرایط موثر باشد.

وی افزود: محیط زیست به عنوان متولی این سوال که ناظر کیست چه اقدامی انجام داده است؟ چرا در این زمینه شفاف سازی نمی شود؟ چرا مسئولان نهادهای مسئول در این زمینه کم کاری کردند؟ مردم از دادستانی به عنوان مدعی العموم در دفاع از حقوق عمومی هوای تازه می خواهند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات دادگاه در خصوص اجرای قانون هوای پاک گفت: این موضوع با پیگیری های ویژه در دستور کار قرار گرفت و از امروز دستگاه های مختلف باید گزارش شفاف اجرا را به دادسرای تهران ارائه دهند. قانون هوای پاک

وی با اشاره به ایجاد شعبه ویژه رسیدگی به تخلف دستگاه های مختلف در اجرای قانون هوای پاک در دادسرای خدمات کشوری، گفت: اقدامات دستگاهی که در رابطه با اجرای قانون هوای پاک عمل نکرده است. در شعبه ویژه کارکنان دولت رسیدگی خواهد شد و در صورت مشاهده تخلفات و جرایم با متخلفان در این زمینه برخورد قاطع خواهیم کرد.

سردار رمضانی: 80 درصد حمل و نقل عمومی شهر تهران فرسوده است

در این جلسه سردار حسین رمضانی معاون اجرایی پلیس راهنمایی و رانندگی فراجهه گفت: پلیس راه آخرین حلقه در اجرای قانون هوای پاک است، 7 میلیون خودرو در کشور فرسوده هستند.

وی افزود: 7 میلیون خودرو با پلاک تهران و 9 میلیون خودرو با پلاک غیر تهران در پایتخت تردد می کنند.

معاون اجرایی پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا گفت: دو میلیون و 800 هزار دستگاه خودرو در تهران فرسوده است که 42 درصد حمل و نقل تهران فرسوده است.

وی با بیان اینکه 80 درصد حمل و نقل عمومی تهران فرسوده است، گفت: قانون هوای پاک بیشتر با بحث بررسی فنی منطبق است تا هوای پاک.

سردار رمضانی ادامه داد: لوازم یدکی نامرغوب و لنت های نامرغوب در خودروها به هوای پاک آسیب می زند.

وی افزود: سقط جنین باید احیا شود و دولت باید در این زمینه به وظیفه خود عمل کند.

در این جلسه مسئولان حاضر «وزارت نیرو، وزارت حراست، سازمان ملی استاندارد، سازمان صدا و سیما، وزارت بهداشت، درمان و پزشكی، محیط زیست و…» گزارش های خود را در خصوص اجرای قانون هوای پاك و… ارائه كردند. موضوعاتی که در این زمینه به دادستان تهران ارائه شد.

دیدگاهتان را بنویسید