دادستان ها به نمایندگی از جامعه به دنبال تعقیب و تعقیب متهمان هستند

ساعت: 10:51
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۳
کد خبر: 1791990

دادگاه ها به نمایندگی از مردم به منظور حفظ حقوق افراد جامعه و دستیابی به نظم و امنیت قضایی و اجتماعی اقدام به کشف جرم، تعقیب متهم و جمع آوری دلایل و ادله کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ این سوال همچنین ممکن است شما را به هیجان آورد زمانی که جرمی مانند (قتل، تعرض، توهین، تهدید، سرقت، کلاهبرداری، فروش مال دیگری، حتی تصادفات رانندگی، خیانت در امانت و غیره) برای رسیدن به او انجام شده است. درست؟

دادسرا به نمایندگی از مردم به منظور حفظ حقوق افراد جامعه و دستیابی به نظم و امنیت قضایی و اجتماعی اقدام به کشف جرم و تعقیب متهم و جمع آوری دلایل و ادله کرده است. اما دادسرا نهادی نیست که تنها مددکار قربانی جرم باشد و یا صرفاً حمایت و تامین اجتماعی کند، بلکه موظف به حمایت از متهم و رعایت حقوق فردی و اجتماعی وی است.

بنابراین دادگاه عمومی و انقلاب که به اکثر جرایم رسیدگی می کند، جایگاه مهمی دارد. دادگاه نظامی و دادگاه ویژه روحانی به همراه دادگاه نظامی و دادگاه ویژه روحانیت نیز به جرایم خاص نظامیان و روحانیت رسیدگی می کنند. البته در همه این موارد اصول تقریباً یکسان است. برای ارجاع پرونده به دادگاه و نحوه انجام تحقیقات باید قوانین خاصی رعایت شود تا حقوق شاکی و جامعه از یک سو و حقوق متهم از سوی دیگر تضمین شود. این قوانین به شرح زیر است.

دادسرا نهادی است مرکب از دادستان، دادستان و بازپرس که ریاست آن بر عهده دادستان است و وظیفه اصلی آن تعقیب عمومی جرم است.

دادسرا برای تعقیب باید طبق قانون عمل کند. دستورالعمل های قانونی برای شروع تحقیقات عبارتند از:

الف- متقاضی، متقاضی
ب- اطلاعیه ها و اخبار دفتریاران دادگستری یا اشخاصی که قول آنها قطعی شده است.
ج – جرایم مشهود در صورتی که قاضی ارتکاب جرم را مشاهده کند.
د – اظهارات و اقرار متهم
لذا شروع به رسیدگی بدون رعایت جهات فوق غیرقانونی و بدون مجوز می باشد.

1- شکایت
همه جرایم جنبه عمومی دارند و برخی جرایم علاوه بر جنبه عمومی، جنبه خصوصی نیز دارند. به عنوان مثال جرایم رانندگی بدون گواهینامه یا حمل مشروبات الکلی یا عبور غیرقانونی از مرز و … فقط جنبه عمومی دارد اما جرایمی مانند قتل عمد، کلاهبرداری، سرقت و … علاوه بر عمومی جنبه خصوصی دارند. جنبه. از جمله جرائمی که با هم جنبه عمومی و خصوصی دارند.

به دلایلی (مانند مصالح اجتماعی، اقتصادی و حقوقی که قانون به رسمیت شناخته است) جنبه خصوصی برخی از جرایم بهتر از جنبه عمومی است. به عنوان مثال جرایمی مانند منکر انفاق و فحاشی که به آنها جرایم قابل گذشت گفته می شود (چون تعقیب آنها موضوع شکایت شاکی خصوصی است) تا زمانی که قربانی شکایت نکرده باشد قابل تعقیب نخواهد بود.

همچنین در صورتی که شکایتی مطرح شود ولی شاکی بعداً آن را رد کند، تعقیب موقوف می شود و حتی اگر تحقیقات منجر به صدور حکم علیه متهم شود، با رضایت شاکی خصوصی حکم و حکم اجرا نمی شود. .

اما طبق قانون، برای شروع رسیدگی کافی است و قاضی نمی تواند از استماع آن امتناع کند. قضات و کارکنان دادگستری موظفند شکایات کتبی یا شفاهی را در هر زمان بپذیرند.

شکایت شفاهی در جلسه ثبت می شود و به امضای شاکی می رسد و در صورتی که شاکی نتواند امضا کند یا سواد نداشته باشد شکایت شفاهی تایید و مطابقت شکایت شفاهی با مندرجات صورتجلسه تشخیص داده می شود. . شاکی می تواند شخصاً یا از طریق وکیل شکایت کند و باید موارد زیر را در شکایت خود قید کند:

الف- نام، نام خانوادگی، نام خانوادگی و آدرس دقیق متقاضی
ب- موضوع شکایت و قید تاریخ و محل وقوع جرم
ج- زیان مالی وارده به شاکی و مطالبه شده.
د- مشخصات و نشانی شخص شاکی (در صورت امکان)
ه- علل، نام، مشخصات و نشانی شهود (در صورت امکان)

در صورتی که شاکی نتواند متهم را شناسایی کند یا دلایل شکایت وی کافی نباشد یا شاکی شکایت خود را رد کرده باشد ولی در این مورد جرایم غیرقابل گذشت از قبیل کلاهبرداری، سرقت، خیانت در امانت، مزاحمت تلفنی و … وجود داشته باشد. انجام تحقیقات لازم برای متوقف کردن

نمونه ای از شکایت

رئیس محترم دادسرای عمومی و انقلاب
سلام
با احترام، من………… فرزند…………. ساکن ………… ..از آقای/خانم ………….. تحت عنوان (. (کلاهبرداری، فحاشی، صدمه بدنی عمدی) شکایت دارم. به نام…………. در خیابان ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. برای من ناشایست به همین دلیل بر تعقیب کیفری و مجازات اصرار دارم.

آدرس متهم ..

یادداشت هایی از استاد حقوق زهرا سلیمی بنی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید