دادگاه بلژیک انتقال دیپلمات ایرانی را به طور موقت ممنوع کرد

بر اساس این گزارش، قرار است روز چهارشنبه دولت بلژیک برای توضیح دلایل انتقال اضطراری اسدالله اسدی جلسه ای برگزار کند.

این در حالی است که پارلمان بلژیک اخیرا توافقنامه تبادل زندانیان بین بروکسل و تهران را تصویب کرد. این معاهده با 79 رای موافق، 41 رای مخالف و 11 رای ممتنع به تصویب پارلمان بلژیک رسید.

این معاهده به زندانیان هر دو کشور اجازه می دهد تا دوران محکومیت خود را در کشورهای مربوطه خود بگذرانند. کمیته روابط خارجی پارلمان بلژیک دو هفته پیش این معاهده را تصویب کرد.

ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، پیشتر در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی اسیر شده در بلژیک، گفته بود: جمهوری اسلامی ایران در خصوص آقای اسدالله اسدی اعلام کرده و مکررا بر مواضع خود تاکید می کند. مذاکره در مورد توافقنامه‌ها، اعم از استرداد مجرمان یا همکاری‌های مرتبط با امور کیفری و مدنی، یک مشکل مشترک بین کشورها است.

وی افزود: ایران و بلژیک تعداد قابل توجهی از این گونه قراردادها را با کشورهای مختلف امضا کرده اند که انعقاد این قراردادها امری عادی و شناخته شده برای همکاری های دوجانبه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه دستگیری دیپلمات ایرانی را یک روند کاملا غیرقانونی و نقض فاحش کنوانسیون وین در سال 1961 دانست و گفت: خواسته ما از دولت بلژیک آزادی فوری دیپلمات ایرانی و بازگرداندن وی است. حیثیت و غرامت ناشی از آن نیز به بدعت ها در نقض مصونیت دیپلمات ها آسیب وارد می کند تا مسئولیت خود را بر عهده بگیرند.

همچنین جمعی از فعالان مردمی با تجمع مقابل سفارت بلژیک در تهران خواستار آزادی فوری اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان اسیر شده در بلژیک شدند.

اسدالله اسدی دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در اتریش بود که چهار سال پیش در حین سفر از آلمان به اتهامات واهی دستگیر شد و هم اکنون به طور غیرقانونی در زندان های بلژیک به سر می برد.

دیدگاهتان را بنویسید