دانشگاه های علوم پزشکی باید حساب های فرعی خود را در خارج از بانک مرکزی مسدود کنند

ساعت: 13:18
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۲۶
کد خبر: 1922891

سخنگوی کمیته اصل 90 شورای اسلامی از تخلفات صورت گرفته در اجرای قانون حساب واحد خزانه به وزیر بهداشت خبر داد و گفت: تمامی نهادهای زیرمجموعه وزارت بهداشت به ویژه دانشگاه های علوم پزشکی باید فعالیت های خود را مسدود کنند. حساب های فرعی خارج از بانک مرکزی علاوه بر اینکه پس از پیگیری این موضوع راهی جز استیضاح وی در مجلس وجود نخواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی هزریان سخنگوی کمیته اصل 90 شورای اسلامی با اشاره به دریافت گزارش های بی انضباطی مالی در دانشگاه های علوم پزشکی به کمیته اصل 90 گفت: در این زمینه گزارش هایی از نهادهای ذیربط از جمله دیوان محاسبات که در آن تخلفات متعددی از دانشگاه‌های علوم به دست آمد، پزشکی به دلیل معافیت آنها از اعمال قوانین عمومی مانند قانون محاسبات عمومی مربوط به ماده 1 قانون احکام توسعه دائمی ذکر شده است.

وی ادامه داد: دانشگاه های علوم پزشکی در سال 1401 بیش از 125 هزار میلیارد تومان از دولت دریافت کردند که بخش قابل توجهی از بودجه عمومی است، اما به دلیل بی انضباطی گسترده مالی در آنها و عدم شفافیت در نحوه هزینه ها، شاهد بودند. از دست دادن منابع گسترده ما در این دستگاه ها هستیم. اجرای قانون حساب واحد خزانه داری و پرداخت مستقیم به ذینفع نهایی می تواند نقش ویژه ای در ایجاد انضباط مالی و شفافیت در هزینه ها داشته باشد.

هازاریان با اشاره به جزئیات این قانون گفت: اصل 53 قانون اساسی بر اجرای حساب واحد خزانه تاکید دارد و قوانین متعددی برای تبیین جزئیات این اصل در مجلس تصویب شد. آخرین نکته بند «الف» تبصره 7 قانون بودجه سال 1401 است که به موجب آن کلیه موسساتی که به هر نحو از بودجه عمومی استفاده می کنند از جمله دانشگاه های علوم پزشکی موظفند کلیه حساب های درآمد و هزینه خود را خارج از مرکز مرکزی مسدود کنند. بانک و واریز به حساب آنها در وزارت دارایی در بانک مرکزی. بنابراین تمام دریافت ها و پرداخت ها باید فقط از طریق این حساب ها انجام شود. علاوه بر این، با معرفی پرداخت مستقیم به ذینفع نهایی، نحوه هزینه کرد بودجه عمومی در این دستگاه ها مشخص شد که نقش مهمی در کاهش پرداخت های نجومی و کنترل فساد و اتلاف منابع خواهد داشت.

وی با اشاره به آخرین وضعیت اجرایی این قانون گفت: بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور اکثریت دستگاه های دولتی این قانون را اجرا کرده اند اما دانشگاه های علوم پزشکی و وابسته به وزارت نفت متخلف اصلی در این قانون هستند. اجرای این قانون. در بخشی از گزارش دیوان محاسبات آمده است که از مجموع 4600 حساب فعال موسسات متخلف در بانک های غیردولتی، بیش از 2900 حساب غیرمجاز متعلق به دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان بیمه سلامت به عنوان سازمان های زیرمجموعه وزارت بهداشت بوده است. ، بنابراین بیش از 63 درصد از این حساب ها. غیرقانونی که قرار بود تا فروردین 1401 مسدود شود، متعلق به مراجع زیرمجموعه وزارت بهداشت است.

نماینده تهران در پایان گفت: من به همراه جمعی از نمایندگان سوالی را از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص تخلف از اجرای قانون محاسبات خزانه داری مطرح و به هیئت رئیسه ارسال کردم. مجلس برای بررسی در کمیته تخصصی. در صورت عدم اطمینان وزیر بهداشت مبنی بر اینکه ظرف یک ماه آینده تمامی نهادهای زیرمجموعه این وزارتخانه به ویژه دانشگاه های علوم پزشکی، حساب های فرعی خود را در خارج از بانک مرکزی مسدود خواهند کرد، علاوه بر پیگیری این موضوع، با توجه به این موضوع و سایر مشکلاتی که در این وزارتخانه برای مردم ایجاد شده است، راهی جز حذف وی از مجلس وجود نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید