درآمدهای نجومی؛ سود کم! | روز جدید

درآمدهای نجومی؛  سود کم!

روز جدید : انتشار صورت های مالی برخی شرکت های دولتی نفت و گاز ارقام عجیبی از دستمزد، درآمد و سودآوری را نشان می دهد. هفته گذشته صورت های مالی بیش از 250 شرکت مرتبط با سازمان های دولتی سال ها بعد منتشر شد. این گزارش به بررسی نکات برجسته صورت های مالی برخی شرکت های دولتی زیانده می پردازد که نشان می دهد طبق آمار شرکت های بزرگ دولتی درآمدهای نجومی و میلیاردی دارند اما به دلیل ازدحام و سوء مدیریت سود خالص آنها پایین است.

زیان های شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی

این شرکت یکی از سه شرکت زیرمجموعه شرکت نفت و گاز مرکزی ایران است. این شرکت هم اکنون در پنج منطقه عملیاتی در نار و کنگان، هاگر و دالان، پارسیان، سرخون و گوشوی جنوبی، سروستان و سعادت آباد در استان های فارس، بوشهر و هرمزگان فعالیت می کند. بر اساس اسناد سازمان حسابرسی، این شرکت در سال 1398 تنها 2.1 میلیارد تن درآمد داشته است که این شرکت دارای 1571 نفر رسمی، 151 کارمند قراردادی، 646 نفر موقت و موقت و 3140 نفر در بخش خدمات است. بر اساس صورت های مالی این شرکت در سال 1377 بیش از یک میلیارد میلیارد تن درآمد حاصل از فروش نفت، گاز، میعانات گازی و … داشته که با سود خالص 2 میلیارد تنی نسبت به این ارقام بسیار تاسف بار است. . در این شرکت سه برابر بیشتر گاز موبایل به فروش می رسد، گاز موبایل می سوزد که ناشی از اتلاف شدید انرژی است. صورت های مالی این شرکت نشان می دهد که 667 میلیارد تن از درآمد عملیاتی شرکت صرف موضوعاتی مانند حقوق کارکنان، خدمات قراردادی و هزینه ذخیره سازی مزایای پایان کار شده است. با توجه به تعداد کارکنان این شرکت و صورت های مالی آن می توان گفت که میانگین حقوق و درآمد ماهانه کارکنان آن در سال 1377 حدود 14 میلیون تن بوده که در سال 1401 بسیار بیشتر خواهد بود. با وجود این وضعیت در سال 1399 شرکت تعداد کارکنان رسمی خود را به 1664 نفر رساند البته در سال مالی 1399 با وجود افزایش نیروی کار رسمی این شرکت، سود خالص آن به حدود 1.1 میلیارد تن رسید در حالی که درآمد عملیاتی حدود 40 درصد افزایش یافت! در سال 1399 متوسط ​​حقوق هر یک از کارکنان این گروه 19.3 میلیون تن بوده است.

شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی طبق ماده 141

در گزارش حسابرسان آمده است: زیان انباشته شرکت بیش از سرمایه است که در این راستا مجمع عمومی صاحبان سهام به مفاد ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت توجه دارد.

ماده 141 اصلاحیه قانون اساسی مقرر می دارد در صورتی که حداقل نصف سرمایه شرکت در اثر زیان از بین برود، هیئت مدیره موظف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را برای رسیدگی به موضوع انحلال یا بقا تشکیل دهد. از شرکت. در صورتی که مجمع مذکور به انحلال شرکت رأی نیاورد، باید سرمایه شرکت را به میزان سرمایه موجود همان مجمع یا به موجب مفاد ماده ۱ کاهش دهد. 6 این قانون». اما می توان گفت عدم نظارت کافی بر این شرکت موجب تداوم اقدامات اشتباه شده تا جایی که آینده آن در هاله ای از ابهام قرار دارد. شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی در شیراز مستقر است و مدیر عامل فعلی آن ابوالحسن محمدی است که از سوابق وی می توان به مدیرعاملی نفت و گاز شرق اشاره کرد. محمود میرباقری، مصطفی پالیزیان، علی اکبر مصلی نژاد و امیر شاکری نیز اعضای هیئت مدیره این شرکت هستند.

شرکت نفت و گاز پارس ضرر می کند

شرکت نفت و گاز پارس به عنوان یکی از زیرمجموعه های شرکت ملی نفت ایران در 10 آذر 1377 تأسیس شد و به عنوان بزرگترین تولیدکننده گاز ایران، حدود 40 سکوی دریایی را با صدها حلقه چاه تولیدی و هزاران کیلومتر خط لوله دریایی راه اندازی می کند. 3700 کیلومتر از بخش ایران بزرگترین میدان گازی جهان در خلیج فارس و حدود 80 درصد گاز کشور است. تولید می کند. اما صورت های مالی این شرکت در سال های 1399 و 1398 به ترتیب 1.6 میلیارد و 6.6 میلیارد سود خالص را نشان می دهد. یعنی در حالی که در این دو سال به ترتیب 3100 میلیارد و 2400 میلیارد تن درآمد دریافت شده است. این شرکت در سال 1399 دارای 1914 نفر کارمند رسمی و پیمانی، 495 نفر قراردادی و 2212 نفر نیروی خدماتی بوده است. هزینه های شرکت طبق اسناد و مدارک مالی تنها حوزه پرداخت حقوق و مزایای مستمر و غیر دائم و همچنین خدمات قراردادی است که بیش از 50 درصد درآمدهای شرکت را شامل می شود. میانگین حقوق کلیه کارکنان رسمی و پیمانی این شرکت در سال 1399 حدود 13.5 میلیون تن بوده است.

پرداخت 121 میلیارد تن به یک شرکت با نامه مشاور وزیر نفت!

در بند 9 گزارش سازمان حسابرسی کشور برای شرکت نفت و گاز پارس آمده است: بر اساس موافقت مشاور وزیر نفت، 121.9 میلیارد تن فولاد برای ضمانت بهره برداری به یک شرکت پرداخت شد اما در زمان پرداخت قرارداد همچنین به نتیجه نرسیده است. دفتر مرکزی این شرکت علیرغم واقع در جنوب تهران در خیابان فاطمی تهران است. محمد مشکین فام، مدیرعامل و رسول فلاح نژاد، علی مجیدی، علیرضا عبادی، محمدحسن اکگر و علی اکبر ماجد اعضای هیئت مدیره این شرکت هستند. مدیرعامل این شرکت لیسانس شیمی گرفت. همچنین مجتبی علی آبادی مدیر منابع انسانی و دبیر هیات مدیره این شرکت دارای مدرک علوم سیاسی، فلاح نژاد عضویت در هیات مدیره، فارغ التحصیل برق و محمدحسن اخگر دارای دکترای خصوصی. قانون حاکی از حضور افراد با تحصیلات غیر نفتی و گازی در این شرکت می باشد.

شرکت نفت خزر

شرکت نفت خزر به عنوان یکی از زیرمجموعه های شرکت ملی نفت ایران در آذرماه 1376 تاسیس شد و مسئولیت اکتشاف، توسعه و تولید منابع هیدروکربنی در حوزه جنوبی دریای خزر و سه استان ساحلی مازندران، گلستان و گیلان را بر عهده دارد. این شرکت در مجموع 276 پرسنل دارد و سه چهارم هزینه های مربوط به آن مربوط به حقوق و درآمد کارکنان و خرید خدمات قراردادی است. مدیرعامل این شرکت علی اصولی، رئیس سابق حراست وزارت نفت و عماد حسینی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صورت های مالی ذکر شده در این گزارش بودند. مدیرعامل فعلی این شرکت که سال گذشته به این سمت منصوب شد، دارای مدرک مهندسی صنعت و عمران بوده و بیشترین سابقه کاری وی در مناطق جنوبی کشور است. از دیگر نکات حائز اهمیت این شرکت، حضور دفتر مرکزی آن در میدان آرژانتین تهران است، ضمن اینکه محدوده تعهدات آن در مناطق شمالی کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید