سود و زیان دولت در صورت قطعی سیستم سوخت / چگونه درآمدهای دولت از قطعی سیستم سوخت «صفر» شد؟

ساعت: 13:40
تاریخ انتشار: 1400/08/15
کد خبر: 1782018

در صورت قطعی سیستم سوخت هوشمند، دولت بنزین رایگان بیشتری را با 245.4 میلیون لیتر فروخت و سهمیه 258 میلیون لیتری بنزین بیشتر را برای مردم تعیین کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ساعت 11 صبح روز سه شنبه 4 آبان ماه، حمله سایبری دشمن به سامانه هوشمند سوخت کشور، عرضه بنزین خودروها را برای مدتی مختل کرد و پس از آن وزارت نفت با فعالسازی آفلاین جایگاه ها، امکان تحویل بنزین را به مردم فراهم کرد. نرخ رایگان. .

همزمان با فعال‌سازی آفلاین، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، اتصال جایگاه‌های سوخت به سامانه هوشمند سوخت و تحویل بنزین سهمیه‌ای به جایگاه‌ها را آغاز کرد، اما در هر صورت اتصال سراسری همه پمپ‌بنزین‌ها به سامانه حدود یک ساعت طول کشید. هفته آنها هوشمندانه به هم متصل شدند.

آیا حمله سایبری به دشمن به نفع دولت اصلی است؟

در نتیجه در یک هفته که سیستم سوخت رسانی مختل شد و امکان تحویل بنزین سهمیه ای به تمام جایگاه های کشور وجود نداشت، درآمد دولت از فروش بنزین به قیمت آزاد افزایش یافت که باعث شد برخی رسانه ها به این سوال توجه کنند. دولت را ذینفع این ماجرا معرفی کنید و استدلال کنید که دولت حتی قصد دارد کسری بودجه خود را از این طریق تامین کند.

جواد اوجی وزیر نفت از اختصاص سهمیه جبرانی بنزین برای خودروها خبر داد که برای خودروهای سواری 10 لیتر، برای موتورسیکلت 5 لیتر و برای سایر خودروها ارقام مختلف است.

اکنون سوال اساسی این است که آیا در صورت اختلال در سیستم هوشمند سوخت، دولت پیروز شده است یا باخت؟ با توجه به فروش بنزین آزاد در زمان استراحت، درآمدهای دولت افزایش یافت، اما با تامین سهمیه جبرانی، درآمدهای دولت کاهش یافت.

در این گزارش سود و زیان دولت را در صورت حمله هکری به سیستم هوشمند سوخت محاسبه می کنیم.

در صورت حمله سایبری، دولت چقدر بنزین رایگان به مردم فروخت؟

ابتدا به سراغ سود دولت از افزایش فروش بنزین آزاد برد در دوره توقف بنزین می رویم. میانگین مصرف روزانه بنزین در کشور 80 میلیون لیتر است که 60 درصد آن سهم بنزین سهمیه ای (1500 تن) و 40 درصد سهم بنزین آزاد است. 3000 جلد). یعنی به طور متوسط ​​روزانه 80 میلیون لیتر بنزین مصرفی، 48 میلیون لیتر بنزین سهمیه ای و 32 میلیون لیتر بنزین آزاد فروخته می شود.

از سوی دیگر اعداد و ارقام مربوط به جایگاه های متصل به سیستم سوخت در روزهای مختلف 7 روز بحران نیز در جدول 1 آورده شده است. این جدول همچنین محاسبه می کند که با توجه به درصد جایگاه هایی که در روزهای مختلف به سامانه هوشمند سوخت متصل هستند، روزانه چه مقدار از سهم بنزین سهمیه ای به بنزین آزاد منحرف می شود.

جدول 1 – میزان بنزین سهمیه بندی شده به بنزین آزاد در زمان بحران تغییر یافته است

14000815000305 Test NewPhotoFree خبر خاکستری

با توجه به ارقام مربوط به دو ستون آخر جدول 1، لازم به ذکر است که با توجه به درصد اتصال پمپ بنزین ها به سامانه هوشمند در پایان روز، امکان تحویل بنزین سهمیه ای در هر ردیف وجود دارد. روز بعد. با این توضیح، مجموع بنزین سهمیه ای انتقالی به بنزین آزاد در دوره وقفه حدود 245.4 میلیون لیتر است.

به عبارت دیگر، دولت در دوره اختلال در سامانه هوشمند سوخت، بیش از 245.4 میلیون لیتر بنزین رایگان فروخته است.

درآمدهای دولت از قطعی سیستم سوخت چگونه «صفر» شد؟

این رقم اکنون باید با کل سهمیه غرامت خودرو دولت مقایسه شود. بنزین را در نظر گرفتیم و سهمیه جبرانی سوخت بر اساس طبقه بندی خودروها است.

وی ادامه داد: برای 27 میلیون و 251 هزار و 605 کارت خودرو فعال در کشور، در مجموع 258 میلیون لیتر سهمیه غرامت برای مصارف مختلف در نظر گرفته شده است به عنوان مثال برای سفرهای عمومی 40 لیتر، تاکسی، 40 لیتر، دوگانه. سوخت کل سهمیه 30 لیتری، خودروهای بین شهری 40 لیتر و وانت 60 لیتری پرداخت می شود.

در نتیجه در صورت قطعی سیستم سوخت هوشمند، دولت 245.4 میلیون لیتر بنزین رایگان بیشتر فروخت و سهمیه 258 میلیون لیتری بنزین بیشتر برای مردم تعیین کرد. این بدان معناست که دولت هیچ درآمدی از حمله سایبری به سامانه سوخت کشور دریافت نکرده و خبری از افزایش درآمدهای دولت از حادثه اخیر نیست.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید