سود روزانه دولت بعد از هک سیستم سوخت چقدر است؟

سود روزانه دولت بعد از هک سیستم سوخت چقدر است؟

یک محاسبه تقریبی از حجم گردش روزانه بنزین نشان می دهد که روزانه حدود 115 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود که سهم بنزین سهمیه ای حدود 60 درصد و سهم بنزین آزاد بین 35 تا 40 درصد است. . این حساب نشان می دهد که حتی با هک شدن پمپ بنزین ها، پول از جیب مردم به جیب دولت می رود!

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: چند روزی از حمله سایبری به سامانه سوخت می گذرد و سرور مرکزی این سامانه از دسترس خارج شده است. از ساعات اولیه صبح دوشنبه، توانایی پر کردن بنزین در تمام جایگاه ها برای مصرف کنندگان از بین رفت. پس از اینها تلاش شد تا بنزین مجدد راه اندازی شود و اکنون فقط در برخی از جایگاه ها امکان استفاده از بنزین سهمیه ای وجود دارد و گزارش ها حاکی از آن است که در بیشتر جایگاه ها کاربران مجبور به پر کردن بنزین به صورت رایگان هستند. هزار تومان.

در چنین شرایطی، گمان می رود از محل حذف سهمیه بنزین (قیمت 1500 تومان) فرصت درآمدزایی به دولت داده شده است و بنزین به یکی از منابع درآمدی تبدیل می شود که کسری بودجه دولت را جبران می کند. آخرین روزهای سال . این فرض چقدر درست است؟

وزیر نفت امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: حدود 88 درصد از جایگاه‌های سوخت کشور اخیراً پس از حملات سایبری به سامانه هوشمند متصل شده‌اند و مردم می‌توانند با کارت سوخت خود به جایگاه‌ها مراجعه کنند.

در مجموع 4300 جایگاه در ایران وجود دارد که به گفته وزیر، حدود 3800 جایگاه توانسته اند بنزین 1500 تومانی عرضه کنند و 500 جایگاه همچنان بنزین را به قیمت آزاد توزیع می کنند. جالب‌تر اینکه حتی توزیع بنزین رایگان در این جایگاه‌ها نیز با آشفتگی همراه بوده و گزارش‌های دریافتی در بیست و چهارمین رویداد نشان می‌دهد که بسیاری از جایگاه‌هایی که کنتورهای بنزین آنها کار نمی‌کند، بنزین را با قیمت‌های بالاتر توزیع می‌کنند.

علاوه بر این، برخی از کاربران می نویسند که حتی با مراجعه به جایگاه های از پیش اعلام شده که در آن بنزین سهمیه ای عرضه می شود، نتوانسته اند بنزین 1500 تومانی تهیه کنند، اما در واقع همان بنزین را با قیمت 3000 تومان عرضه کرده اند.

حمله سایبری و افزایش درآمدهای میلیاردی وزارت نفت

به گزارش رویداد۲۴، بیشترین فرضیه مورد بحث در بین مردم، سود دولت از پایان دادن به بنزین یارانه ای است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اخیرا اعلام کرد: 10 پالایشگاه در کشور برای تولید بنزین به صورت 24 ساعته فعال هستند و روزانه به طور متوسط ​​115 میلیون لیتر بنزین در کشور سوزانده می شود. سهم بنزین سهمیه بندی شده حدود 60 درصد و سهم بنزین آزاد بین 35 تا 40 درصد است.

یعنی اگر تا هفته گذشته گردش مالی روزانه بنزین مصرفی در کشور با قیمت آزاد حدود 207 میلیارد تومان بود، اکنون به دلیل قطعی عرضه بنزین یارانه ای و اجبار مردم به دریافت بنزین رایگان، گردش روزانه بنزین. با نرخ آزاد به 345 میلیارد تومان رسیده است.

این هفته سیستم سوخت کشور دچار اختلال شد و امکان تحویل بنزین سهمیه ای وجود نداشت. با توجه به اینکه حداقل 40 درصد بنزین مصرفی کشور با نرخ 1500 تومان تامین می شود، با اخلال در سیستم، روزانه حداقل 69 میلیارد تومان بیشتر از درآمد وزارت نفت به عنوان متولی عرضه سوخت مصرف می شود. .

این قطعی تا روز چهارشنبه ادامه داشت و به این معناست که درآمد دولت از محل فروش سوخت بیش از 138 میلیارد تومان است. وزیر نفت صبح چهارشنبه در حاشیه جلسه دولت از ترمیم 88 درصد پست ها خبر داد. این یعنی فروش 3000 تومانی بنزین در 12 درصد پمپ بنزین های کشور. این فروش روزانه 8.28 میلیارد تومان درآمد بیشتری برای دولت به همراه خواهد داشت. این در حالی است که دولت در سه روز گذشته در مجموع 145 میلیارد تومان از منبع خرابی سامانه هوشمند سوخت درآمد کسب کرده است که در صورت ادامه این وضعیت ادامه خواهد داشت.