قطعی اینترنت، قطعی سیستم بهداشت و درمان

قطعی اینترنت، قطعی سیستم بهداشت و درمان

روز جدید همزمان با کمبود و گرانی دارو و تشدید آنفلوآنزا، قطعی اینترنت نیز برای طرح نسخه الکترونیکی مشکل ساز شد، به طوری که نظام پزشکی از شرکت های بیمه خواست درصدی از نسخه ها را به صورت دستی دریافت کنند. طرح نسخه الکترونیکی محدود به عدم آمادگی است، بیمارستان دولتی وجود نداشت، این طرح از ابتدا با چالش های زیادی در اجرای آن مواجه بود. از این دست چالش هایی مانند قطعی برق، کندی و قطع اتصال به اینترنت، مشکلات ثبت نام پزشکان در سیستم و اختلال در ارتباط بین سیستم ها بود. علاوه بر این، این طرح دارای مشکلات دیگری از جمله عدم برآورد هزینه برای هر نسخه الکترونیکی بود.

یکی از سازمان هایی که از ابتدا مخالف اجباری و شتابزده نسخه نویسی الکترونیکی بود، شورای عالی پزشکی بود. این شورا در نامه ارسالی به رئیس جمهور به ماده 74 قانون ششم توسعه اشاره کرده است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است سامانه پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان و سامانه مراکز خدمات بهداشتی و درمانی ظرف مدت دو سال و پس از ساخت کامل این سامانه با اولویت اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع باید خدمات بیمه شدگان را در تعامل با پرونده الکترونیک سلامت به صورت یکپارچه و مبتنی بر فناوری اطلاعات و حفظ سازمان ساماندهی کند. افراد محرمانه و امنیت داده ها

مسائل مربوط به اجرای طرح انتشار الکترونیکی

در این نامه که نهم آذرماه سال گذشته به رئیس جمهور ارسال شد، مسائل زیرساخت سایبری مانند پهنای باند، سرعت اینترنت، قطعی برق و اینترنت، حملات سایبری و نقص فنی برجسته شده است. اما طرح نسخه نویسی الکترونیکی از اول آذرماه 1400 راه اندازی شد و امضای الکترونیکی پزشکان در 21 شهریور کمتر از دو هفته مانده به قطع اینترنت توسط کارکنان سازمان نظام پزشکی ارائه شد، بنابراین پس از آن اپلیکیشن موبایل برای نگارش نسخه در آینده تصویب می شود وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین با انتقاد از وضعیت طرح نسخه الکترونیک در تهران گفت: شرایط اجرای این طرح در تهران خوب نیست و تنها حدود 68 درصد نسخه ها الکترونیکی هستند، مشکلات نرم افزاری نیست، بلکه سخت افزاری است. با گذشت 9 ماه از اجرای طرح نسخه الکترونیکی، به دلیل قطعی اینترنت در یکی دو ماه اخیر، بسیاری از مردم برای تهیه داروهای خود از طریق نسخه الکترونیکی با مشکلات زیادی مواجه شده اند.

سرعت بخشیدن به کار یا سردرگمی بیماران؟

دکتر علی سالاری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور روز گذشته در گفت وگو با ایسنا، درباره وجود برخی مشکلات در نسخه نویسی الکترونیکی به دلیل قطعی اینترنت در برخی مناطق کشور، گفت: گزارش های پراکنده ای وجود دارد. در این رابطه البته سازمان نظام پزشکی گزارش مکتوب و ملموسی ندارد که بر اساس آن بگوید چند درصد از پزشکان به دلیل مشکلات اینترنتی در نوشتن نسخه الکترونیکی مشکل دارند. اما گلایه هایی از سراسر کشور وجود دارد که در برخی موارد مشکلات نسخه الکترونیکی افزایش یافته و امکان ارائه خدمات در قالب نسخه الکترونیکی وجود ندارد و یا سرعت کاهش یافته است.» وی افزود: پیشنهاد ما در این موارد شرکت های بیمه باید اعلام کنند که درصد معینی از نسخه ها باید به صورت دستی تهیه شود. اگر به دلایلی در اینترنت قطع شد، حداقل باید تدابیری اتخاذ شود تا در ارائه خدمات سلامت مشکلی پیش نیاید. این مشکلات باید پیش بینی شود.» سالاری با بیان اینکه در حال حاضر در برخی از نقاط کشور به دلیل قطعی اینترنت مشکلات نسخه نویسی الکترونیکی وجود دارد، گفت: البته آماری در این زمینه نداریم، این آمار را می توان درخواست کرد. از سازمان های بیمه گر معمولا می توانند اعلام کنند که نسبت به ماه های گذشته درصد کپی های الکترونیکی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در عین حال سازمان نظام پزشکی گیلان نیز به دلیل قطعی اینترنت و شکایات برخی بیماران درخواست کرد که پزشکان حداقل 20 درصد نسخه ها را به صورت دستی بنویسند اما هنوز پاسخ مثبتی از سوی پزشکان دریافت نشده است. دولت و شرکت های بیمه در این زمینه . زمینه ارائه نشده است.» سالاری همچنین گفت: «ما از نسخه الکترونیکی به دلیل دقت و سرعت آن استفاده می کنیم، اگر نسخه الکترونیکی باید سرعت بیمار را کاهش دهد و بیمار را سردرگم کند، باید برای آن چاره ای اندیشید. در حال حاضر بحث نسخه الکترونیکی بحث زندگی و سلامتی است و یک سطح پایین تر از آن بحث مالی است و ما سال هاست که بانکداری الکترونیکی داریم و شما می توانید از طریق موبایل و تلفن همراه پول انتقال دهید و خدمات دریافت کنید. دستگاه های الکترونیکی، اما خدمات به صورت دستی و مکانیزه هستند متوقف شده است؟ پاسخ منفی است. بنابراین وقتی برای یک موضوع مالی بحث خدمات دستی را متوقف نکردیم، برای یک موضوع زندگی که مربوط به سلامت مردم است و قطعاً اهمیت بیشتری دارد، باید همین طور عمل کنیم و نسخه های دستی را تا حدودی ممکن کنیم. “

زمانی برای وعده ها نیست

البته مشکل بیمار فقط نوشتن نسخه نیست. چالش کمبود و گرانی دارو در هفته‌های اخیر صدای بیماران و البته داروخانه‌ها را نگران کرده است. اگرچه بیماران برای خرید داروهای کمیاب به ناصرخسرو مراجعه می کردند، اما امروزه چشمان بسیاری برای خرید سرم و داروهای رایج به ناصرخسرو باز شده است. این موضوع در روزهای اخیر عوارض زیادی را به همراه داشته است و روز گذشته رئیس جمهور در دیدار با اعضای دولت بر تعیین مسئولیت معضل مواد مخدر و برخورد با مسببان آن تاکید کرد. بر اساس گزارش ها آموکسی سیلین از 12 هزار تومان به 22 هزار تومان و سفیکسیم 400 از 33 هزار تومان به 56 هزار تومان افزایش یافته است که با جدی گرفتن این موضوع قول داد که در آینده نزدیک این مشکل حل شود اما زمان دقیق این آینده نزدیک که بیماران و داروخانه ها را نگران می کند، مشخص نیست، زیرا این فصل سرماخوردگی، بیماری ها و زمانی است که مردم به دلیل سرماخوردگی، آلرژی های فصلی به پزشک مراجعه می کنند. آنفولانزا و به خصوص کرونا فرا رسیده است و فرصت چندانی برای دادن وعده به مردم یا نامه نگاری به رئیس مجلس برای پیگیری معضل مواد مخدر وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید