درآمد 96 هزار میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان در سال 1400


ساعت: 14:06
تاریخ انتشار: 21.01.1401
کد خبر: 1820983

معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان با اشاره به فعالیت اقتصادی بنیاد مستضعفان در سال گذشته به تشریح آمار و مولفه های اقتصادی فعالیت این بنیاد در سال 1400 پرداخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، سیدمحمد اتابک با اشاره به فعالیت های اقتصادی بنیاد در سال 1400 و ارائه برخی مولفه های آماری و اقتصادی بنیاد در سال گذشته، خلاصه ای از ارائه سال گذشته این بنیاد را 1400 به دلایل مختلف بیان می کند. . از جمله ناامیدکننده ترین تحریم ها می توان به تغییر حاکمیت سیاسی کشور، تداوم گسترش سلطنت و البته فشار اقتصادی ناشی از تورم، کمبود منابع و البته مشکلات قابل توجه در تامین برق و گاز اشاره کرد.1400 نشان می دهد که با وجود این در این شرایط سخت، نتایج فراتر از تصور و برنامه ریزی است.


از رکورد فروش سالانه تا صادرات محصولات بنیاد برای فقرا در 42 کشور جهان

معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان ادامه داد: خلاصه ارائه 12 ماهه 1400 نشان می دهد که فروش محصولات بنیاد مستضعفان در سال گذشته رکورد 96 هزار و 700 میلیارد تن را به ثبت رساند و این میزان معادل 50 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل است. سال ..

وی با بیان اینکه این میزان فروش 28 درصد بیشتر از برنامه مصوب بوده است، افزود: این میزان فروش در صورت قطع برق در تابستان و گاز در زمستان به ویژه در صنایع فولاد و سیمان 6 هزار و 900 دستگاه محقق شد. میلیارد از مبلغ «کاهش فروش بنیاد در این صنایع.

اتابک با تاکید بر افزایش 5 درصدی تولید در گروه بنیاد در سال 1400 گفت: یکی از عوامل موفقیت در سال گذشته تمرکز بر انسجام مدیریت و همچنین هم افزایی در گروه بنیاد بود که منجر به بیش از 5500 میلیارد تومان شد. تن به لطف این انسجام و هم افزایی است.» مبادلات درون گروهی در مجموعه بنیاد برای فقرا برای رفع نیازهای داخلی راه اندازی شده است.

معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان با اشاره به میزان صادرات محصولات بنیاد در سال 1400 گفت: در 4 قاره مختلف که بیش از 918 میلیون دلار درآمد ارزی از صادرات این کالاها داشته است.

به گفته وی، این میزان صادرات 39 درصد بیشتر از صادرات بنیاد در سال 1399 بوده و بیش از 36 درصد بیش از برنامه مصوب بوده است.


افتتاح 46 طرح سرمایه گذاری به ارزش 16000 میلیارد تن در سال 1400.

اتابک با اشاره به نتایج گام های توسعه ای بنیاد در سال 1400 گفت: در سال گذشته 46 پروژه سرمایه گذاری و عمرانی با سرمایه گذاری 16 هزار میلیارد تنی به بهره برداری رسید که بخشی از آنها دارای تاثیرات اقتصادی و اجتماعی در سطح ملی است. افتتاح کارخانه کنسانتره سنگ فولاد شرق کاوه، افتتاح تونل البرز در بزرگراه تهران شمال به عنوان بزرگترین و پیچیده ترین پروژه تونل سازی خاورمیانه یا افتتاح ساختمان جدید پلاسکو از جمله این پروژه ها بود و 14200 پروژه افراد به صورت غیرمستقیم مشغول به کار شدند و در مجموع حدود 16000 نفر مشغول به کار شدند.

به گفته معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان، بنیاد در سرمایه گذاری های اقتصادی خود با توجه به اهداف بنیاد برای محرومیت زدایی از نقاط مختلف کشور که به بهره برداری رسیده است، سعی در اجرای طرح های اقتصادی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: کار این پروژه ها در شرایطی انجام شد که در سال گذشته بیشترین رشد پیشرفت فیزیکی پروژه ها را نسبت به سال های گذشته و این میزان پیشرفت فیزیکی سبد پروژه های بنیاد مستضعفان را به ثبت رساندیم. در 7 سال اخیر غیرقابل مقایسه بود.”

اتابک در خصوص طرح‌های عمرانی مصوب سال گذشته گفت: در سال 1400 علاوه بر افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌ها، بر سرمایه‌گذاری‌های عمرانی جدید با هدف حفظ شالوده در سال‌های آتی متمرکز شدیم و امسال نیز 28 پروژه 16 پروژه جدید. هزار میلیارد تومان مصوب شده است و این تعداد پروژه بیشترین حجم طرح های عمرانی مصوب و ابلاغی در بنیاد مستضعفان است.


پیش بینی صادرات 1 میلیارد دلاری در سال 1401

معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان به برنامه ریزی های انجام شده برای سال 1401 نیز اشاره و خاطرنشان می کند: با توجه به شرایط فعلی کشور معتقدیم در سال 1401 شرایط اقتصادی قابل پیش بینی تری را به ویژه در سه ماه پایانی سال در اقتصاد تجربه خواهیم کرد. شاخص هایی از جمله شاهد تورم، نرخ ارز، نقدینگی، ثبات نرخ ارز و … شرایط بهتری هستیم.

وی افزود: بر این اساس ما در بنیاد مستضعفان انتظار داریم فروش محصولات تولیدی این بنیاد به 117 تریلیون تن و میزان صادرات این گروه به 920 میلیون دلار تا یک میلیارد دلار برسد. این در حالی است که خدای نکرده در سال 1401 45 پروژه بزرگ به ارزش 15.4 میلیارد تن به بهره برداری می رسد.

اتابک در پایان با اشاره به آمادگی بنیاد مستضعفان برای تحقق شعار سال گفت: سال گذشته موفق شدیم ساختار اقتصادی خود را در راستای اقتصاد مقاومتی بازطراحی کنیم تا تولید و دانش بنیان را مختل کنیم. سرمایه گذاری و تمرکز خوبی است و ما موفق شده ایم یک پلتفرم دانش بنیان پیشرفته را در بنیاد مستضعفان طراحی و مدیریت کنیم، بستری که تمامی نیازهای شرکت های تولیدی را ثبت می کند و با تدابیر فناورانه و تمرکز در رفع آن نیازها تلاش می کند. بر توان شرکت‌های دانش‌بنیان تا به امروز بیش از ۲۳۶ مورد از این نیازها در این بسترها و شرکت‌های دانش‌بنیان بارگذاری شده است که بنیادها در صدد رفع آن‌ها هستند؛ بنابراین امیدواریم امسال با شعار سال، ما قادر خواهیم بود در این بخش عملکرد بهتری داشته باشیم و نیازهای صنعتی کارخانه های خود را با استفاده از آن برطرف کنیم پایگاه دانش است.

انتهای پیام/
منبع: بنیاد مستضعفان

دیدگاهتان را بنویسید