«درب پتروشیمی» رئیس سازمان بورس را خانه نشین می کند؟

«درب پتروشیمی» رئیس سازمان بورس را خانه نشین می کند؟

نارضایتی از وضعیت این روزهای بورس به اوج خود رسیده است. چه بسیار سهامداران خرد بازار کمپینی برای عزل رئیس و مدیران سازمان بورس تشکیل دادند. کمپینی که به نظر می رسد به مذاق دولت خوش نیامد تا همه تقصیرها را به گردن مدیران میانی بیندازد.

ماجرای نارضایتی سهامداران خرد از وضعیت بازار سرمایه حکایت امروز و دیروز نیست. این ماجرا به ریزش بازار سال 1378 برمی گردد. زمانی که مردم با اعتماد به اظهارات مسئولان و حفظ ارزش دارایی خود به بازار سرمایه آمدند، اما دیری نگذشت که ارزش دارایی های آنها بهبود نیافت، بلکه در بسیاری از موارد همین سرمایه اندک نیز از دست رفت.

سه سال از آن زمان می گذرد و سازمان بورس سه استاندار به عنوان متولی بازار سرمایه دارد. در این مدت تنها سهامدارانی در بازار سرمایه باقی ماندند که یا با نگاه بلندمدت وارد بازار شدند و یا به صورت حرفه ای معاملات روزانه و یا حتی نوسانی را انجام دادند. سهامدارانی که اکنون به عنوان سهامداران وفادار شناخته می شوند.

حالا همین سهامداران وفادار طی تبلیغاتی خواستار تغییر رئیس و مدیران ارشد سازمان بورس شدند. این کمپین از زمانی راه اندازی و تشدید شده است که مشخص شد افت شدید 27 اردیبهشت ماه سال جاری به دلیل اجاره احتمالی برخی املاک حقوقی و غیرمنقول آغاز شده و ادامه دارد.

استراتژی اجاره اطلاعات یا تجارت؟

در روزهای اخیر بحث داغ سهامداران نامه ای به تاریخ 27 اردیبهشت بود که نشان می داد شورای دولت بدون تعیین سقف سرعت خوراک صنعتی را افزایش داده است. این همان تاریخی است که بورس به سرعت روند صعودی خود را از دست داد و وارد مسیر نزولی بی پایانی شد که چشم انداز خروج از آن هنوز نامشخص است.

بررسی روند معاملات بورس از 27 اردیبهشت به بعد حاکی از برداشت قابل توجه پول قانونی از برخی سهام در بازار است. این روند، شبهه رانت اطلاعاتی در بازار سرمایه را برجسته کرده است. به ویژه با توجه به سکوت سازمان بورس و تاخیر در واکنش این سازمان در این خصوص، سهامداران خرد این انتقاد را مطرح می کنند و گمان می کنند متولیان بازار سرمایه که باید از حقوق سهامداران خرد حمایت کنند، با تبانی انجام می دهند. با دولت، این قطعنامه را بپوشانید و در عین حال اجازه دهید “معاملات استخدامی” طبق معمول ادامه یابد.

البته سازمان بورس دیر به این موضوع واکنش نشان داد. به ویژه اینکه واکنش سازمان بورس با هدف رانت اطلاعاتی و این وعده بود که تمامی معاملات مربوط به تصویب افزایش نرخ ارائه پتروشیمی ها بررسی و در صورت تخلف با آن برخورد می شود.

این وعده دیرهنگام نتوانست خشم سهامداران خشمگین دولت را فروکش کند. سهامداران بر این باورند که امکان ندارد سندیکای بازار سرمایه از این تصمیم مهم که به پیشنهاد وزارتخانه های اقتصادی تقدیم هیئت دولت شده است، اطلاع نداشته باشد.

در روزهای اخیر نیز سازمان بورس به سرعت هیئت حل اختلاف بازار سرمایه را با همکاری قوه قضائیه راه اندازی کرد که به ظاهر بی ارتباط با اتفاقات اخیر بود تا این تصور در بین سهامداران ایجاد شود که شکایات آنها از رویدادهای بازار به صورت قانونی پیگیری و بررسی می شود. توصیه هایی که البته با انتقاد وکلای بازار سرمایه مواجه شد.

کمپین علیه مدیران میانی!

اما نه اظهارات رئیس سازمان بورس توانست خشم سهامداران را به صبر تبدیل کند و نه قول پیگیری قانونی از طریق هیات حل اختلاف! بر این اساس سهامداران اخیرا با راه اندازی کمپین استعفای رئیس سازمان بورس و مدیران ارشد این سازمان، طی نامه ای خواستار جایگزینی رئیس مدیریت بازار سرمایه شدند.

بخشی از این نامه خطاب به رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان کنترل کشور، رئیس اتاق حسابرسی کشور، وزیر اقتصاد (و رئیس شورای عالی بورس) و اعضا مجلس می‌گوید: «اطلاعات مخفیانه اخبار عمومی مبنی بر قیمت‌های عرضه گاز در پتروشیمی‌ها و استفاده در سایر منابع در قالب اجاره، تخلیه سهام و فروش آبشاری سهام از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و اشخاص حقوقی» ذکر شده و می‌گوید: «طبق نامه 17 اردیبهشت 1402 معاون اول محترم رئیس جمهور جناب آقای مخبر مبنی بر ابلاغ نرخ گازرسانی در پتروشیمی ها و استفاده از سایر منابع در شرکت ها در سال 1402، چند رانت خوار که آشنا هستند. با متن مکاتبات و ذی نفعان معدود و خاص مرتبط با سازمان بورس با فشار روانی شدید اقدام به فروش سهام کرده و به اصطلاح سهام را خالی می کنند. اما این مکاتبات به صورت مکاتبه ای مردمی از سوی سازمان بورس در تاریخ 16 تیرماه منتشر شد و باعث شد تا با همان تمرکز ریزش اول، مجدداً سهام سقوط کند.

تجارت نیوز به طور مستقل نمی تواند محتوای این نامه و ادعاهای مطرح شده در آن را تایید یا تکذیب کند، اما به نظر می رسد سکوت بورس در خصوص افزایش نرخ خوراک بر علت آن افزوده و رنگ اطمینان را از بازار سرمایه پاک کرده است. .

توضیحات بی معنی مسئولان برای افزایش نرخ خوراک

سازمان بورس مدعی شد که از تصمیم افزایش نرخ خوراک بدون تعیین سقف بی اطلاع است. در این میان وزیر اقتصاد به عنوان رئیس شورای عالی بورس و یکی از موافقان افزایش نرخ خوراک تنها به توضیحات مبهمی بسنده کرد که در نهایت به سهامداران نگران اطلاعات ملموسی نداد.

در عین حال، تولیدکنندگان متانول که بیش از همه از افزایش نامحدود نرخ خوراک متضرر شده اند، هشدار داده اند که در صورت اجرای این مصوبه در معرض ورشکستگی و تعطیلی خطوط تولید قرار خواهند گرفت.

اکنون مشخص نیست دروازه پتروشیمی که این روزها جو بورس را مسموم کرده است به برکناری مدیران سازمان بورس منجر شود یا خیر، اما نکته مهم و مغفول مانده در این کمپین و مطالعه موردی نقش دولت و وزارتخانه های اقتصادی در تصویب افزایش هنجارهای علوفه. به نظر می رسد پس از شرکت ها و سهامداران آنها، مدیران بازار سرمایه چوب تصمیم غیرکارشناسی و ناپخته دولت را خواهند خورد.

دیدگاهتان را بنویسید