بازرسی خانه به خانه از ولایات هزاره و شیعه نشین توسط طالبان

بازرسی خانه به خانه از ولایات هزاره و شیعه نشین توسط طالبان

روز جدید یک سال از تسلط طالبان بر افغانستان می گذرد و فشار این گروه بر ساکنان ولایات شمالی این کشور در حال افزایش است. از دستگیری های خودسرانه تا از سرگیری بازرسی های خانه به خانه.

طالبان اخیراً برای دومین بار بازرسی خانه به خانه را در چندین ولایت شمالی افغانستان آغاز کرده اند. این بازرسی ها در ولایت های بلخ و قندوز ادامه دارد. سخنگوی فرماندهی پولیس طالبان در ولایت بلخ از آغاز بازرسی خانه به خانه در این شهر برای “انهدام لانه های خوارج، آدم ربایان، جنایتکاران و جمع آوری سلاح های غیرقانونی” خبر داد. وی افزود که پولیس بلخ با هماهنگی ریاست اطلاعات و قول اردوی 209 فتح تمام خانه های شهر مزارشریف را مورد بازرسی قرار داده است، اما باشندگان شهر مزارشریف می گویند که طالبان تنها خانه های شیعیان را بازرسی می کنند. هزاره ها و تاجیک ها و نیز خانه های پشتون های ساکن در مزارشریف تایید نشده است.

یکی از باشندگان شهر مزارشریف که نخواست نامش فاش شود، با خبرنگار شفقنا گفت: تمام نقاط طالبان در مناطق هزاره نشین و تاجیکستان جمع شده اند و خانه ها را یکی یکی بررسی می کنند.

وی افزود که: پشتون ها نگران بازرسی نیستند، طالبان خانه های آنها را بررسی نمی کنند، شاید به یکدیگر اعتماد کرده و به فکر خودشان باشند.

باشندگان ولایات شمالی افغانستان می گویند که بازرسی خانه به خانه و حضور شدید نیروهای نظامی طالبان در مناطق مسکونی، امنیت روانی مردم را از بین برده و احساس ناامنی را در این ولایات افزایش داده است.

زبیر باشنده مزارشریف گفت: هیچکس آرام نیست. نگرانی و نگرانی را در چهره تک تک ساکنان این شهر می توان دید. همه مردان می ترسند؛ زیرا طالبان با همه مانند جنایتکاران رفتار می کنند.»
این شهروند مزارشریف می گوید: طالبان به جای اینکه به فکر امنیت مردم باشند، امنیت و آرامش مردم را برهم می زنند. اخیراً چندین انفجار در مساجد مزارشریف رخ داد و مردم بیگناه و غریب را کشتند، طالبان کجا بودند، چرا امنیت نگرفتند و اکنون به بهانه امنیت خانه های مردم را تفتیش می کنند؟

شماری از باشندگان شهر مزارشریف گفتند که طالبان در بازرسی خانه به خانه به آنها احترام نمی گذاشتند و رفتار آنها با مردم “توهین آمیز” بود.

طاهره باشنده شهر مزارشریف گفت: با کفش های پر از گل وارد خانه می شوند و روی فرش ها راه می روند و بدون اجازه وارد اتاق خواب مردم می شوند و تمام لباس های زنانه و مردانه را یکی یکی جدا می کنند و دور می اندازند. ” این رفتارها واقعا توهین آمیز است و متاسفانه فاقد حس انسانیت است.»
انتقام گذشته

ولایات شمالی افغانستان برای طالبان اهمیت خاصی دارد. زیرا روند شکست آنها در سال 1380 از این استان ها آغاز شد.

در سال 2021 طالبان پس از تصرف ولایات شمالی افغانستان و شکستن سد مقاومت در این ولایات، توانستند خود را به کابل رسانده و وارد ارگ ریاست جمهوری شوند.

این گروه در دور اول حکومت خود در افغانستان، شیعیان هزاره را در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ «قتل عام» کردند و برنامه «کشتار دسته جمعی» را در جاده ها و خیابان ها راه اندازی کردند. ملا عبدالمنان نیازی، یکی از فرماندهان این گروه در شمال افغانستان، با استفاده از بلندگوی مساجد، از «ازبک ها در ازبکستان، تاجیک ها در تاجیکستان و هزاره ها برای رفتن به قبرستان» دعوت کرد.

اما با همه خشونت ها و کشتارها شکست سنگینی را در ولایات شمالی متحمل شدند و این شکست سرآغاز سقوط حکومت آنها در افغانستان بود.

اکنون شهروندان این ولایات می گویند که طالبان در صدد «انتقام گرفتن» از مردم ولایت شمالی افغانستان هستند و به همین دلیل به بهانه های مختلف شیعیان هزاره، تاجیک ها و ازبک های این ولایت شمالی را تحت تعقیب قرار می دهند.

آصف سلطانی یکی از شهروندان مزارشریف می نویسد که آغاز بازرسی خانه به خانه در شهر مزارشریف و ولایت قندوز برای دومین بار نشان می دهد که هدف طالبان “انتقام” است و آنها به جای آرامش و امنیت مردم نگران این موضوع هستند. “چگونه از گذشته انتقام بگیریم”.

سامی یکی دیگر از باشندگان شهر مزارشریف می نویسد که: طالبان برای یافتن اسلحه و مهمات خانه های مردم در شهر مزارشریف را با بیل و کلنگ حفر می کنند.

وی افزود: طالبان ساکنان برخی خانه ها را در مناطق تاجیک و هزاره نشین مزارشریف بازداشت، شکنجه و تحقیر کردند. زمستان گذشته، طالبان برنامه بازرسی خانه به خانه را در سراسر افغانستان راه اندازی کرد.

منبع: شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید