درخشش خیره کننده بانوان ورزشکار ایرانی در مسابقات بین المللی


ساعت: 10:18
تاریخ ارسال: 1401/04/14
کد خبر: 1881030

افتخارات زیادی توسط بانوان ورزشکار ایرانی کسب شده است تا بیشتر مشخص شود سرمایه گذاری در ورزش بانوان مثمر ثمر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پایان خرداد و اوایل تیرماه را باید ماه های طلایی ورزش بانوان ایران دانست. در عرض چند هفته افتخارات زیادی توسط بانوان ورزشکار ایرانی به دست آمد تا بیش از پیش مشخص شود که سرمایه گذاری در ورزش بانوان مثمر ثمر است و برخلاف فضای ایجاد شده توسط رسانه های بیگانه و عمدتا متخاصم، محدودیتی برای ورزش بانوان در ایران وجود ندارد. از قهرمانی باورنکردنی تکواندوی دختران ایران که در مهد این ورزش کره جنوبی برگزار شد تا رکورد دوومیدانی فرزانه فصیح و اولین مدال دوچرخه سواری ایران و…

آنها نشان می دهند که در سال های اخیر برخلاف تصاویر سیاه، محدودیتی برای بانوان ورزشکار در ایران وجود نداشته است. دختران ایرانی در هر رشته ای که پوشش آنها مورد تایید مسئولان است در بازی های آسیایی و جهانی شرکت کرده و افتخارات زیادی کسب کرده اند. این رویه و این افتخارات دقیقا برعکس روندی است که یکی از سلبریتی های بومی عرصه سینما را دنبال کرد و مدعی شد که امکان شنای حرفه ای برای دختران ایرانی وجود ندارد.

این در حالی است که ایران در بازی های کشورهای اسلامی شرکت کرده و همچنین لیگ شنای دختران ایران به صورت حرفه ای زیر نظر گرفته می شود. البته ورزشکاران زن و مرد هم بودند که پس از کسب مدال و معروف شدن، راه مهاجرت را تنها برای تغییر زندگی شخصی خود در پیش گرفتند و برای پذیرفتن جامعه کشور دوم، در مورد حجاب و موضوع حجاب دروغ گفتند. محدودیت ها. دیوار بزرگی در مقابل خود می دیدند اگر یکی مثل کیمیا علیزاده با همین حجاب در المپیک 2016 مدال برنز می گرفت یا وزنه بردار ایرانی بعد از آخرین مدالش به جای بازگشت به کشور به آلمان می رفت و دروغ می گفت. یکی از رسانه های فارسی آن سوی آب گفت که حجاب به او اجازه نمی دهد که درست ورزش کند. البته یکتا جمالی نگفته است که اگر حجاب محدودیت است و اگر واقعا برای دختران ایرانی در رشته وزنه برداری بها داده نمی شود، پس چگونه مدال گرفته است؟ همیشه بهانه ای برای رفتن و پشت سر گذاشتن گذشته وجود دارد، اما کسانی که می خواهند بمانند هیچ بهانه ای نمی آورند. در ادامه درباره دستاوردهای دختران ایرانی در چند هفته اخیر صحبت خواهیم کرد.

* اولین مدال تاریخ دوچرخه سواری بانوان ایران

لیلا حیدری نهم خردادماه امسال مدال برنز مسابقات دوچرخه سواری پیست قهرمانی آسیا را به دست آورد. ورزشکار مشهدی تیم ملی دوچرخه سواری اولین مدال تاریخ دوچرخه سواری پیست ایران را در بخش بانوان هندوستان به دست آورد. دومین روز از مسابقات دوچرخه سواری سرعت قهرمانی آسیا در هند، اولین مدال تاریخ دوچرخه سواری بانوان در بخش پیست برای لیلا حیدری و ایران بود. حیدری تنها دونده دوومیدانی رده سنی جوانان ایران در ماده 500 متر به مدال برنز دست یافت. تاکنون هیچ یک از دختران ایرانی موفق به کسب مدال برای ایران در پیست پیست آسیا نشده اند، البته این اتفاق زودتر در جاده و کوهستان رخ داده است. حیدری جوان 5 رکابزن در راه داشت و پشت سر دوچرخه سواران کره جنوبی و هندی به مدال برنز دست یافت. این شروعی دلگرم کننده برای آینده درخشان او است. پیش از این سمیه یزدانی در دوچرخه سواری جاده و فرانک پرتویزر در دوچرخه سواری کوهستان مدال های آسیایی را کسب کردند.

* فرزانه فصیحی رکورد 100 متر ایران را شکست

این دونده ایرانی که پیش از این رکورد دوی 60 متر ایران را در اختیار داشت، در 13 تیرماه افتخار جدیدی برای کشور به ارمغان آورد. فرزانه فصیحی دونده سرشناس کشورمان که با حضور در المپیک توکیو توجه همگان را به خود جلب کرد، در مسابقات دو و میدانی ترکیه موسوم به “قهرمانی ترکیه” عالی عمل کرد و رکورد 8 ساله را شکست. در ماده 100 متر این ماده ها، فرزانه فصیحی موفق شد رکورد 100 متر بانوان ایران را که پیش از این به مدت 8 سال در اختیار مریم طوسی بود، با ثبت رکورد 11 ثانیه و 43 صدم ثانیه شکسته و نام خود را به عنوان سریع ترین ایرانی ثبت کند. دونده 100 متر فصیحی در عین حال موفق شد این رکورد را به ثبت برساند و عنوان نخست مسابقات شهر بورسا را ​​که پیش از این رکورد ایران در ماده 60 متر بانوان را نیز در اختیار داشت به دست آورد.

* قهرمانی خادم الشریعه در لیگ شطرنج زنان فرانسه

15 تیرماه سال جاری اولین شطرنج باز ایرانی با تیم باشگاهی «کلیشی» به مقام قهرمانی لیگ شطرنج فرانسه دست یافت. سراسادات خادم الشریعه که مدال نقره مسابقات شطرنج سریع جهان را در کارنامه دارد به تازگی به تیم فرانسه پیوست تا به شایعات بازنشستگی موقت از این رشته پایان دهد. پیش از حضور اولین شطرنج باز زن ایرانی در لیگ فرانسه، خبرهایی مبنی بر کناره گیری موقت وی از این رشته به گوش می رسید اما او در نهایت به این شایعات پایان داد و با حضور در لیگ شطرنج بانوان فرانسه از بازگشت خود به این رشته خبر داد. اولین امید بانوان شطرنج ایران بازی های آسیایی هانگژو است. یکی از دلایل کناره گیری موقت خادم الشریعه از شاه تولد فرزندش بود. خادم الشریعه با ریتینگ 2488 در رده شانزدهم بهترین شطرنج بازان زن جهان قرار دارد و اولین بازیکن این رشته در بین دختران ایرانی است.

* مسابقات تاریخی قهرمانی تکواندو دختران ایران در آسیا

تیم ملی تکواندو بانوان ایران ۱۵ تیرماه برای اولین بار در مسابقات قهرمانی آسیا به مقام قهرمانی دست یافت. تیم ایران با کسب 3 مدال طلا، 2 نقره و یک برنز برای اولین بار قهرمان تیمی آسیا شد.

مینو مدا که 2 ماه پیش سکان هدایت تیم ملی را در دست گرفت و پس از حدود 6 سال، تیمی را فراتر از حد انتظار به این تورنمنت فرستاد و برای اولین بار در تاریخ تکواندو ایران، همه اعضای یک تیم پیروز شدند و رفتند. میدان با مدال و دست پر ; تیمی که در مسافت طولانی بهترین نتیجه تاریخ بانوان ایران را در آسیا کسب کرد و در شرایطی موفق به کسب 3 مدال طلا شد در شرایطی که بانوان ایران پیش از این تنها 2 بار در سال های 2008 و 2021 مدال طلا کسب کرده بودند.

اولین طلای ایران در این مسابقات ناهید کیانی بود. دومین مدال طلای ایران را زهرا پوراسماعیل به دست آورد. سومین مدال طلای ایران را اکرم خدابنده در وزن پایانی به دست آورد. 2 مدال نقره ایران نیز توسط 2 تکواندوکار جوان کشورمان مبینا نعمت زاده و ناسترن ولی زاده کسب شد. زهرا شیدایی که با قهرمانی در مسابقات آزاد بانوان عربستان، امید اصلی کاروان ایران بود، در مرحله نیمه نهایی هیچ کاری در برابر حریفان قدرتمند چینی انجام نداد تا تنها مدال برنز ایران را از آن خود کند. در پایان این رقابت ها بانوان ایران برای اولین بار موفق به کسب 3 مدال طلا، 2 نقره و یک برنز شدند.

* اولین پیروزی تاریخ هندبال بانوان ایران در مسابقات جهانی

تیم ملی هندبال دختران ایران ۱۸ تیرماه موفق شد با پیروزی مقابل مکزیک به اولین پیروزی خود در مسابقات جهانی دست یابد. تیم هندبال نوجوانان ایران با پیروزی مقابل مکزیک در مسابقات جهانی موفق شد در روزی خاطره انگیز به اولین پیروزی تاریخ بانوان هندبالیست ایران در مسابقات جهانی دست یابد. تیم ملی ایران در جام ریاست جمهوری بانوان و جوانان جام جهانی به مصاف مکزیک رفت و در این بازی از ابتدا نبض بازی را در دست گرفت و در نیمه اول با نتیجه 18 بر 11 به رختکن رفت. . . در نیمه دوم نیز دختران ایران به قدرت نمایی ادامه دادند و با گل های مکزیک توانستند بازی را با نتیجه 26 بر 46 به سود خود به پایان برسانند. پیروزی شیرین تیم ملی دختران ایران مقابل مکزیک اولین پیروزی هندبال بانوان ایران در مسابقات قهرمانی جهان بود.

انتهای پیام

منبع: وطن امروز

دیدگاهتان را بنویسید