درخواست حزب اتحاد ملت برای «لغو قانون حجاب اجباری»

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با صدور بیانیه ای رویکرد امنیتی و جنایتکارانه به مقوله حجاب را محکوم کرد، اما متن منتشر شده لایحه جدید عفاف و حجاب را نقض حقوق شهروندی زنان بی حجاب و اصول حقوق بشر دانست. قانون اساسی و خواستار لغو قانون حجاب اجباری شد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

انتظار می رفت پس از فاجعه دلخراش دختر مظلوم ایران بانو مهسا امینی و حوادث تلخ و ناگوار پس از آن که منجر به صدمات جسمی و روحی فراوان و کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از جوانان بی گناه کشورمان شد. اعمال مضر گذشته

اما با کمال تاسف در ماه‌های گذشته شاهد رفتارهای غیرقانونی و اعلام مواضع بعضاً غیرمسئولانه بوده‌ایم که همچون گذشته با رویکردی حامیانه آزادی‌های فردی و اجتماعی شهروندان به‌ویژه زنان را محدود می‌کند.

چنین اقداماتی که سعی در نادیده گرفتن مطالبات اقشار و گروه های مختلف جامعه و سوق دادن اوضاع به سمت انسداد با فضاسازی و اعمال محدودیت ها دارد، نتیجه ای جز تعمیق شکاف بین مردم و دولت و ایجاد خشم و نفرت در جامعه نخواهد داشت. جامعه.

لایحه جدید عفاف و حجاب که در روزهای اخیر در رسانه ها منتشر شده، متاسفانه در همین راستا عمل می کند و در صورت تصویب و اجرا، برخی از اصول قانون اساسی و حقوق شهروندی را زیر پا می گذارد.

بندهای 1 تا 9 این لایحه که متن آن در رسانه ها منتشر شده است، به جرایم متعدد، محدودیت ها و استثنائات برای شهروندانی که معتقد به رعایت حجاب اجباری نیستند، می پردازد.

متن منتشر شده اگرچه حقوق اولیه شهروندان را نادیده می گیرد، اما مغایر اصل ۱۹ قانون اساسی است که تاکید می کند مردم ایران فارغ از قومیت و قبیله و رنگ، نژاد، زبان و… از حقوق مساوی برخوردارند. دلیل امتیاز باشد

همچنین اصول دیگر قانون اساسی از جمله اصول 20، 21 و 22 قانون اساسی بیانگر اصل تساوی، عدالت و بهره مندی از حقوق مساوی برای همه شهروندان بوده و بر کرامت و ارزش والای انسان و آزادی او تاکید دارد. با توجه به این اصول نمی توان بخشی از افراد جامعه را به صرف داشتن عقیده و پوشش متفاوت از بدیهی ترین حقوق اولیه و اجتماعی خود سلب کرد.

پلمب مغازه ها، رستوران ها و مراکز آموزشی و فرهنگی، ممنوعیت ورود دانشجویان به دانشگاه، عدم ارائه خدمات اجتماعی به شهروندان، ممنوعیت فعالیت هنرمندان، توقیف خودرو و … که در چند ماه اخیر شاهد آن بوده ایم. متن لایحه جدید حجاب و عفاف نیز مورد اشاره قرار گرفت، فراتر از حدود قانون اساسی، دخالت در حوزه خصوصی مردم و مصداق تحریم اقتصادی و اجتماعی شهروندان است.

ضمناً در این متن فراژ به عنوان ضابط قضایی مسئولیت اجرای این لایحه را بر عهده دارد که جز تحمیل هزینه به این نیرو چیزی جز تحمیل هزینه در بر نخواهد داشت. پیش از این نسبت به نتایج و عملکرد گشت های ارشاد هشدار داده بودیم اما دیدیم که چه بلاها و خسارات جبران ناپذیری به بار آورده است.

اکنون بدون عبرت گرفتن از حوادث گذشته، با اعطای اختیارات فراقانونی به پلیس در مورد موضوعی فرهنگی و غیر پلیسی، بیم آن می رود که در صورت اشتباه گرفتن این موضوع، شاهد حوادث تلخ دیگری در آینده باشیم. .

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی ضمن محکومیت رویکرد امنیتی و جنایتکارانه به مقوله حجاب، بر محوریت کرامت انسانی و حق انتخاب پوشش شهروندان تاکید می کند و اصرار دولت بر تداوم رویه های پلیسی و امنیتی در گذشته موجب شده است از بین رفتن امید و انباشت نارضایتی بیشتر در جامعه و آسیب و حرمت شرع را می داند.

بر این اساس ما مجددا خواستار لغو قانون حجاب اجباری، عدم مداخله نیروهای نظامی و امنیتی در این امور و ایجاد نظام حاکمیت مردم بر سرنوشت خود هستیم و معتقدیم این امر به نفع مردم است. ملت، قدرت و حاکمیت ملی.

دیدگاهتان را بنویسید