درخواست شورا از سران قوا

درخواست شورا از سران قوا

پایتخت نشینان روز یکشنبه 20 دی ماه یک روز کثیف دیگر را تجربه کردند و تعداد روزهای کثیف امسال را به 115 رساند. بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای شهر تهران در روز گذشته 166 و در شرایط ناسالم و 27 ایستگاه در شرایط آلوده قرار داشتند که از این تعداد وضعیت 26 ایستگاه قرمز شد.

روز شنبه 19 دی ماه هوای تهران نیز آلوده بود. بر اساس اعلام این شرکت، در ابتدای صبح شنبه شاخص آلودگی تهران 158 و هوا بسیار ناسالم بود. در پایان روز جمعه شاخص آلاینده 154 بود و وضعیت تهران قرمز شد. در این زمان سازمان هواشناسی به هموطنان توصیه کرد از تردد اضافی و فعالیت های فیزیکی و ورزشی در فضای باز پرهیز کنند.

لازم به ذکر است پایتخت نشینان از ابتدای سال تاکنون تنها دو روز هوای تازه داشته اند و اکثر روزهای پاییز و زمستان برای آنها ناسالم بوده است. تا 19 دی ماه، ساکنان تهران 148 روز هوای قابل قبول، 114 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس، 16 روز هوای ناسالم برای همه افراد جامعه، دو روز هوای بسیار ناسالم و دو روز هوای خطرناک را تجربه کردند.

اطلاعات شاخص کیفیت هوا

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم می شود. بر اساس این تقسیم بندی صفر تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم یا متوسط، هوای ناسالم 101 تا 150 برای گروه های حساس، 151 تا 200 هوای ناسالم برای همه گروه ها، 201 تا 300 هوای بسیار ناسالم و کیفیت هوا 301 تا 500 است. شرایط خطرناک هستند

لازم به ذکر است که با هوای پاک که با رنگ سبز مشخص می شود، شرایط کیفی هوا مناسب بوده و سلامتی انسان را تهدید نمی کند. در هوای سالم که به رنگ زرد معروف است کیفیت هوا قابل قبول است و غلظت آلاینده ها کمتر از حدی است که بر سلامت انسان اثر منفی می گذارد، اما در هوای ناسالم برای گروه های حساس که با رنگ نارنجی مشخص می شود، مقدار AQI وجود دارد. بین 101 تا 150 می باشد در نتیجه گروه های حساس بیشتر تحت تاثیر آلودگی هوا قرار خواهند گرفت در هوای ناسالم که رنگ قرمز دارد همه افراد جامعه در معرض خطرات آلودگی هوا قرار دارند و حتی گروه های حساس ممکن است با شدت بیشتری متضرر شوند. عوارض علاوه بر این، هوای بسیار ناسالم که با رنگ بنفش نشان داده شده و دارای عدد AQI بین 201 تا 300 است، احتمال بروز عوارض جدی برای سلامتی را افزایش می دهد.

توصیه دلاری زاکانی در اوج آلودگی هوا

این در حالی است که تهرانی ها این روزها صبح و شب خود را در مه غلیظی از آلودگی سپری می کنند. شهردار تهران به مردم توصیه کرد دلار نخرند. زاکانی روز شنبه گفت: به مردم می گویم دلار نخرند زیرا قیمت دلار قطعا کاهش می یابد و در این زمینه این افراد متضرر می شوند. من قبلاً بارها به این مشکل اشاره کرده ام و به مردم گفته ام در مورد بورسی که حباب دارد کاری نکنید. در مورد دلار هم این را بگویم که قیمت هایی که الان اعلام می شود کذب محض است. این قیمت ها کاهش می یابد و در واقع این پروژه دشمن نیز با شکست مواجه خواهد شد.»

او البته به معضل آلودگی هوا هم اشاره کرد اما ذکرش حرف های معمولی بیش نبود. زاکانی در پاسخ به آلودگی هوا گفت: با کار کنارگذر نمی توان مشکل آلودگی هوا و ترافیک را حل کرد و این کار نیازمند تلاش است. این تلاش بزرگ در متن جامعه و حاکمان کشور برای ایجاد رفاه برای کشور وجود دارد.
اظهارات عجیب و غریب در مورد آلودگی هوا به تهدید محدود نمی شود، رئیس جامهو همچنین به دنبال انتقال تجربیات خود در مورد آلودگی هوا به کشورهای دیگر است. ابراهیم رئیسی 30 تیرماه در نشست وزرای محیط زیست کشورهای غرب آسیا گفت: آمادگی داریم تجربیات و دانش خود را برای کاهش آلودگی هوا در اختیار سایر کشورها و همسایگان قرار دهیم. در حالی که روزهای آلوده تهران در دولت سیزدهم نسبت به دولت های گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

در دولت سیزدهم چندین بار تهران در رده آلوده ترین شهرهای جهان قرار گرفت و آلودگی هوای تهران حتی یک رکورد جهانی را به نام خود ثبت کرد. تهران در ابتدای مرداد ماه امسال در رده آلوده ترین شهرهای جهان قرار گرفت. داده‌های پایگاه بین‌المللی ارزیابی کیفیت هوای شهری «IQYIR» نشان می‌دهد که تهران در شامگاه یکشنبه 11 مرداد و بامداد دوشنبه 12 مردادماه آلوده‌ترین شهر جهان بوده و شاخص آلودگی هوای این شهر 327 بوده است و وضعیتی که ساخته شده برای همه گروه ها آن را خطرناک توصیف کردند.

البته 2 و 3 مرداد اولین باری نبود که آلودگی هوای تهران در صدر آلوده ترین شهرهای جهان قرار گرفت، از ابتدای سال 1401 تاکنون، تهران پنج بار در صدر آلوده ترین شهرهای جهان قرار گرفته است و این در حالی است که تا قبل از چند سال پیش آلودگی هوای شهرهای بزرگ ایران محدود به فصول سرد سال بود، اما چند سالی است که آلودگی هوای تهران و برخی شهرهای بزرگ دیگر مختص فصول سرد سال نیست و در فصل بهار به شهر سرایت کرده است. و تابستان نیز

قانون هوای پاک به طور کامل اجرا نمی شود

هر بار که آلودگی هوای تهران یا سایر شهرها خبرساز می شود، صحبت از اجرای ناقص قانون هوای پاک نیز به گوش می رسد. با گذشت حدود 5 سال از ابلاغ قانون هوای پاک، بسیاری از مفاد آن هنوز اجرا نشده است و مقرراتی که برای کمک به مردم برای تنفس راحت تر انجام شده است، فقط روی کاغذ باقی مانده است. پیش از این اتاق حسابرسی کشور در گزارشی اعلام کرده بود که از 112 مصوبه مندرج در قانون هوای پاک که 23 دستگاه اجرایی باید آن را اجرا می کردند، 38 مصوبه به طور کلی اجرا نشده، 64 مصوبه به صورت جزئی و تنها 10 مصوبه اجرا شده است. به مرحله اجرا گذاشته شده است قطعاً کار دستگاه های مربوطه است.

لازم به ذکر است که قانون هوای پاک در سال 1395 تصویب و جهت اجرا به نهادهای ذیربط ابلاغ شد، این قانون مشتمل بر 34 ماده، نهادها و نهادهای بسیاری را شامل می شود و برای هر کدام وظایف مشخصی دارد. اما این قانون مانند بسیاری از قوانین دیگر به طور کامل و درست اجرا نشده است.

درخواست شورای شهر از سران نیرو

یکی از اعضای شورای شهر تهران از ارسال نامه ای با امضای همه اعضای شورا به سران قوای سه گانه در خصوص وضعیت آلودگی هوای تهران خبر داد و گفت: این روزها وضعیت آلودگی هوای تهران بحرانی شده است. وی با بیان اینکه در شرایط شدید آلودگی هوا قرار داریم و نامه ای با امضای اعضا به سران سه قوه کشور نوشته شده است، گفت: در این نامه اشاره کردیم که شهروندان تهرانی نفس پاکی می کشند. هوا در سال جاری تنها دو روز بوده و در این میان تعداد روزهای ناسالم به بیش از 130 روز رسیده و طبق اعلام مسئولان سالانه 26 هزار نفر در کشور بر اثر عوارض ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.وی گفت: 60 درصد ذرات معلق زیر 2.5 میکرون از منابع متحرک مانند خودرو و موتور سیکلت تولید می شود و تجربه موفق سایر کشورها نشان می دهد که غلبه بر این مشکل دست نیافتنی نیست و می توان وضعیت را بهبود بخشید. با هماهنگی دستگاه ها . به گونه ای که توسعه مترو و حمل و نقل پاک، اسقاط خودروهای فرسوده و جایگزینی موتورهای برقی می تواند نقش موثری در کاهش آلودگی هوا داشته باشد و در صورت عدم هماهنگی همه دستگاه ها امیدی به بهبود آن نیست. آب و هوا و ما نیز پیشنهاداتی را انجام داده ایم که یکی از آنها حمایت از اسقاط واقعی خودروها است. قائمی در پایان افزود: ما اعضای شورا به عنوان نماینده مردم ضمن عذرخواهی از مردم تهران به دلیل استنشاق چنین هوایی از سران قوای کشور می خواهیم با صدور دستورات اضطراری به بهبود شرایط اقلیمی تهران کمک کنند. .

دیدگاهتان را بنویسید