درخواست مربیان از سیاست ارزشیابی معلمان چیست؟

درخواست مربیان از سیاست ارزشیابی معلمان چیست؟

آیین نامه ارزشیابی معلمان در آستانه نهایی شدن است، اما خواسته های معلمان چیست؟ چه خلاهایی در مقررات ارزشیابی معلم وجود دارد؟ مهدی محمدیان، فعال فرهنگی می گوید: در مورد رتبه بندی معلمان دو بحث وجود دارد. اولاً آنچه در مجلس تصویب شد آن چیزی نبود که ما معلمان می خواستیم. درخواست ما این بود که رتبه بندی تبصره 3 ماده 29 برنامه ششم را پوشش دهد. این ماده به صراحت بیان می کند که دولت موظف است شکاف دستمزد در مشاغل مشابه را به کمتر از 20 درصد کاهش دهد. در همین برنامه ششم در بند 2 بند الف ماده 63 تهیه نظام ارزشیابی معلمان مشخصاً اشاره شده است.

محمدیان ادامه می دهد: هدف از نظام رتبه بندی افزایش کیفیت کار معلمان است. به این ترتیب با افزایش کیفیت کار معلمان، کیفیت زندگی آنها نیز افزایش می یابد. اما اگر معلمان بر اساس شایستگی خود حقوق نگیرند، کیفیت زندگی بهبود نخواهد یافت. در حال حاضر، معلمان کمترین دستمزد را در میان کارمندان دولتی دریافت می کنند.

این فعال فرهنگی می گوید: با این بودجه و مقررات و اجرای قانون رتبه بندی باز سطح درآمد ما به سطح سایر کارکنان دولت نمی رسد. ببینید الان حداقل حقوق یک معلم حدود 5 میلیون و 600 هزار تومان است. اگر قانون رتبه بندی با این بودجه بدون تخلف اجرا شود و همه همکاران مشمول آن شوند، حقوق معلم جدید به 7 میلیون و 300 هزار تومان می رسد که برای کارمندان دولت بیش از 9 میلیون تومان است.

به قول محمدیان; البته قانون رتبه بندی مصوب مجلس دو برنامه مثبت از نظر پرداختی دارد; ابتدا در تبصره 1 ماده 6 در ضوابط بودجه سنواتی طبقه بندی جداگانه ای از حداقل حقوق دریافتی کارمندان کشور لحاظ شده است. و ثانیاً در ماده 6 آن قبل از درصدهای درجات، کلمه حداقل قید شده است. این بدان معناست که دولت ممکن است در آینده با در نظر گرفتن بودجه مناسب درصدهای بالاتری را برای رتبه ها در نظر بگیرد.

این فعال فرهنگی می گوید: مشکل بعدی زمان است. بحث رتبه بندی معلمان دوازده سال پیش مطرح شد تا اینکه این لایحه در پایان سال ۱۳۹۸ وارد مجلس شد و حدود یک سال و ۶ ماه از اجرایی شدن این قانون می گذرد.

محمدیان در ادامه به مصوبه ارزشیابی معلمان اشاره کرد و گفت: هم قانونگذاری و هم تفسیر قانون بر عهده مجلس است و انتظار داشتیم مصوبه ای که از سوی دولت نوشته شده منطبق بر قانون باشد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

به گفته وی؛ این آیین نامه که توسط وزارت آموزش و پرورش نوشته شده است، 27 بار اصلاح شده است. همان آیین نامه زمانی که به دولت رسید لغو شد زیرا کمیسیون آموزش نیز اعتراف کرد که این مصوبه دور از قانون است. ما انتظار داریم مشکل مقررات به زودی حل شود.

ایرادات قوانین ارزشیابی معلمان چیست؟
این فرهنگی درباره مغایرت برخی از بندهای آیین نامه با قانون مجلس می گوید: طبق ماده 4 قانون طبقه بندی، طبقه بندی برای همه معلمان است. این سوالی است که پس از تصویب قانون به صراحت از سوی نمایندگان مطرح شد و رئیس کمیسیون آموزش نیز حداقل حقوق معلمان را حدود 7 میلیون و 200 هزار تومان اعلام کرد.

به قول محمدیان؛ با وجود این صراحت در قانون و اظهارات نمایندگان مردم مبنی بر شمولیت تمامی معلمان در قانون رتبه بندی، مشابه آن در آیین نامه ذکر نشده است.

وی در توضیح بیشتر می گوید: در آیین نامه وزارت آموزش و پرورش برای پایین ترین سطح عناوین تا نسخه 25 از کلمه «حداقل» استفاده شده است، یعنی مثلاً گفته شد تربیت معلم باید «در حداقل “نتیجه قطعی. ما بارها اعتراض کرده ایم که این با ماده 4 قانون مغایرت دارد. در پی این اعتراضات، این وزارتخانه در نسخه بیست و ششم کلمه «حداقل» را حذف و به جای آن از کلمه «بالا» استفاده کرد. اما متأسفانه مجدداً کلمه «حداقل» در آیین نامه در شورای دولت گنجانده شده است به این معنی که برخی از همکاران ما از شمول قانون خارج شده اند.

این فعال فرهنگی می گوید: در جدول آیین نامه صلاحیت های تربیت معلم قید شده است که اگر معلم این صلاحیت ها را نداشته باشد نمی تواند رتبه دریافت کند. اما همانطور که گفتم طبق ماده 4 همه باید بتوانند رتبه اول را کسب کنند. امتیاز شرط بندی برای پایین ترین رتبه خلاف قانون است.

به قول محمدیان; قوانین ارزشیابی معلم دارای اشکالاتی است که نمی توان آنها را نادیده گرفت.

وی سپس به برخی از این کاستی ها اشاره می کند: در ماده دوم این آیین نامه به ارزیابان حرفه ای اشاره شده و آمده است که کارشناسان باید از دانشگاه بیایند و معلمان را بسنجند. سوال ما این است که غیر معلمانی که با کار تدریس آشنایی ندارند چگونه می توانند ما را ارزیابی کنند؟ ضمناً این با ماده 7 قانون مجلس شورای ملی مغایرت دارد. چرا که در این ماده در مورد اعمال قانون رتبه بندی اشاره ای به ارزیاب حرفه ای نشده است.

محمدیان ادامه می دهد: نکته دوم تبصره 3 ماده 3 آیین نامه است. در این یادداشت آمده است که طبقه بندی شامل نیروهای فاقد کد شناسایی کارگری مورد تایید سازمان اداری و کارگری نمی شود. خب ما حدود 80 هزار معلم داریم که جزو طرح مهر آفرین هستند و کد کار ندارند. همچنین در چند سال گذشته نیروهایی که ما جذب می‌کردیم، کد کار را در دستور کار خود نداشتند و این باعث ناراحتی آنها می‌شد. البته عناوین شغلی دارند که استخدام شده اند، اما در حکم خود شناسه شغلی ندارند.

این فعال فرهنگی می گوید: در همین تبصره به نیروهای مازاد یا در دسترس مدرسه اشاره شده است که در رتبه بندی ها لحاظ نشده است. اما ما نسبت به آن انتقاد داریم. با این حال، آنها بخشی از سیستم آموزشی هستند و قدرت اضافی اضافی نیست، اما آموزش می تواند کلاس او را تعیین کند.

محمدیان در پاسخ به این سوال که آیا نیروهای اداری نیز مشمول این قانون هستند، می گوید: خیر; شاغلین با عنوان معلم مشمول طبقه بندی می شوند. اکثر کارکنان اداری ما معلم هستند و کارهای اداری را به دلایلی انجام می دهند. اما افرادی که صرفاً برای امور اداری استخدام می شوند مشمول این قانون نمی شوند. البته آیین نامه می گوید که اگر این افراد تغییر وضعیت دهند و شغل خود را تغییر دهند، رتبه برای آنها هم حساب می شود.

وی ادامه می دهد: همچنین در تبصره 3 ماده 4 آمده است که وزارت باید برای تعیین رتبه ها شیوه نامه تعیین کند و این شیوه نامه باید به تایید وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان اداری و سازمان استخدامی برسد. ما معتقدیم که این برخلاف 9 قانون رتبه بندی ما است. در ماده 9 آمده است که در هنگام تدوین آیین نامه که روش ننه جزء آن است، دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش باید حضور داشته باشند.

محمدیان به تبصره 5 ماده 4 آیین نامه اشاره می کند و می گوید: در این تبصره آمده است: «در مواردی که طبق قوانین مربوطه، بازنشستگی کارگران زیر نظر وزارتخانه باشد، اعمال رتبه منوط به حداقل دو سال تجربه در آموزش و پرورش از تاریخ درخواست. این حکم است.» خوب، دو تفسیر از آن یادداشت وجود دارد. اولی مربوط به افرادی است که می خواهند پیش از موعد بازنشسته شوند و دومی مربوط به همه افرادی است که می خواهند بازنشسته شوند.

می گوید: تقاضای ما این است که اولاً این را به صراحت بگویند و تفسیر کنند. ثانیاً اینکه در کجای قانون مجلس آمده است که یک نفر باید دو سال بعد از شروع قانون معلم باشد تا مشمول قانون رتبه بندی شود؟

این فعال فرهنگی به ماده 5 آیین نامه نیز اشاره می کند: در این ماده آمده است: «کسانی که پس از اولین سنجش حداقل امتیاز لازم برای احراز عنوان آموزشی معلمی را از تاریخ عدم احراز عنوان آموزشی معلمی کسب نکنند. ، به مدت یک سال عنوان ویژه تربیت معلم به آنان اعطا خواهد شد.» خواهد بود. این دسته از مشمولان می توانند با کسب امتیاز مورد نیاز و ارزیابی مجدد ظرف یک سال در یکی از رتبه ها قرار گیرند. قبلا هم گفته بودیم که همه معلمان باید تحت هر شرایطی بتوانند رتبه اول را کسب کنند، اما این آیین نامه خلاف قانون است و شرایطی را ایجاد می کند. اگر بعد از یک سال فرد امتیاز نگیرد چه می شود؟! با این معلم چه کار خواهی کرد؟

محمدیان با اشاره به تبصره 2 ماده 5 ادامه می دهد: در این تبصره آمده است: «کلیه افراد جدیدالورود (به استثنای مشمولان به خدمت و مشمولان قانون خاص) به صورت پیمانی جذب می شوند و تبدیل وضعیت آنها منوط به کسب رتبه مربی معلم است. امتیازات و رعایت سایر قوانین قابل اجرا بوده و ارزیابی آنها تنها پس از دو دوره ارزیابی سالانه انجام خواهد شد. در هیچ جای قانون از تبدیل وضعیت صحبت نشده است. هیچ جا ذکر نشده که تبدیل قدرت به رتبه بستگی دارد! دولت باید بگوید بر چه اساسی آیین نامه را نوشته؟!

به گفته وی؛ در ماده 6 آمده است: «هیات مدیریت و توسعه سرمایه انسانی نسبت به بررسی رتبه‌های موضوع تبصره (1) ماده (65) قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارکنان جدیدالورود بر اساس عناوین رتبه‌های موضوع ماده (4) قانون. آیا با قانون رتبه بندی قانون مدیریت خدمات کشوری را تحت الشعاع قرار می دهید؟! قانون رتبه بندی ربطی به قانون مدیریت خدمات کشوری ندارد! رتبه بندی به موازات این قانون قانونی است. در تبصره 2 ماده 6 قانون مدیریت خدمات کشوری در قانون رتبه‌بندی آمده است: «دولت موظف است کلیه موارد فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را که برای سایر کارکنان کشوری است به مشمولان این قانون اختصاص دهد و فوق‌العاده رتبه موضوع این ماده علاوه بر موارد فوق و درصد و مشمول کسر می باشد.» بازنشستگی هم در راه است.”

محمدیان با اشاره به سختی جدول امتیازی لازم برای کسب رتبه 5 می گوید: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که معلمان باید بتوانند رتبه را کسب کنند نه اینکه کسب رتبه آنقدر سخت باشد که معلمان بیایند. به این نتیجه رسیدند که هر چه تلاش کنند به آن درجات نمی رسند.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه موارد یاد شده تنها بخشی از ایرادات آیین نامه است به اختصار به موارد دیگری اشاره می کند: تبصره 3 ماده 3 برخی از همکاران را از شمول در رتبه بندی خارج می کند. یا در ماده 9 بر خلاف آیین نامه وزارت آموزش و پرورش، از اختیارات هیأت ممیزی حوزه و استان در تأیید رتبه ها کاسته شده و توجه به هیأت بازرسان مرکزی معطوف شده است. نکته دیگر اینکه در ماده 11 برای ارائه مدارک خلاف واقع در صورت افشا مجازات انضباطی پیش بینی شده است که طرح این سوال موجب آزرده خاطر همکاران فرهنگی شد و نمی دانیم سوال به کدام ماده قانونی مطرح شده است.

محمدیان ادامه می دهد، مشارکت ماده 13 در مرحله رتبه بندی برای معلمان ایجاد حقوقی تلقی نمی شود که همانطور که قبلاً گفتیم با ماده 4 قانون تفسیر رتبه بندی و نمایندگی که شامل همه معلمان می شود مغایرت دارد.

وی همچنین به سختگیری سازمان برنامه و بودجه در بحث بودجه رتبه بندی اشاره می کند و می گوید: این سخت گیری در ماده 23 دیده می شود. ایجاد هرگونه تکلیفی فراتر از اعتبارات پیش بینی شده در قانون بودجه در این قانون ممنوع و باطل است، در صورتی که همه می دانیم انجام هر کاری در این سطح که به اعتقاد ما بیش از 800 هزار نفر را شامل می شود، قطعا اشتباه محاسباتی است. انتظار ما این است که سازمان بودجه برنامه با استفاده از اختیارات خود با همدلی بیشتری با موضوع رتبه بندی منابع اعتباری برخورد کند.

این فعال فرهنگی در پایان می گوید: آخرین درخواست ما این است که رتبه بندی را بیش از این معطل نکنند و مراحل اجرای آن هر چه سریعتر طی شود. همچنین به محض اعمال رتبه باید تمام معوقات را یکجا پرداخت کنند. امیدواریم تا قبل از تابستان دستورات معلمان را دریافت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید