درخواست مهم مدیرعامل سابق استقلال از پرسپولیس

درخواست مهم مدیرعامل سابق استقلال از پرسپولیس

در پی درخواست استقلال برای تبلیغات محیطی، سایر مدیران باشگاه نسبت به این موضوع واکنش مثبت و منفی نشان دادند. احمد سعادتمند مدیرعامل باشگاه استقلال در شش ماهه اول سال 1399 در گفت و گو با خبرورزشی درباره موضوع حقوق تبلیغات محیطی باشگاه استقلال و مسائل مربوط به آن اظهاراتی را بیان کرد.

به عنوان مدیرعامل سابق استقلال چقدر با تصمیم جدید مدیریت جدید این باشگاه برای کسب حق تبلیغات محیطی موافقید؟

در واقع باید گفت یکی از منابع درآمدی باشگاه ها تبلیغات محیطی است. در کشور ما برخی باشگاه ها زیرساخت ها و ورزشگاه خود را دارند و اگر این موضوع برای آنها رعایت شود، کل درآمد حاصل از میزبانی مسابقات برای خودشان خواهد بود. سود از جمله حق پخش، فروش بلیت، تبلیغات محیطی و هر چیز دیگری که می تواند در طول مسابقه برای باشگاه درآمد ایجاد کند. بخشی دیگر از باشگاه های ما املاکی هستند که بودجه مشخصی دارند و بر اساس همین بودجه یک دوازدهم آن ها نیز مشخص است. این باشگاه ها ورزشگاه های مخصوص به خود را نیز دارند. بنابراین تا حد زیادی مشکلی برای درآمدزایی ندارند. اما تیم هایی مثل استقلال یا پرسپولیس که کاملا دولتی هستند و برای اداره باشگاه حرفه ای دیناری از دولت ندارند، درآمدی از این بابت نخواهند داشت. در واقع آنها هیچ درآمدی ندارند. آنها حق پخش و دریافت چیزی ندارند. در لیگ برتر انگلیس باشگاهی مانند لسترسیتی 70 درصد از درآمد تلویزیونی خود را به دست می آورد و مابقی درآمدش از نقل و انتقالات بازیکنان، لباس فرم و مواردی از این دست است.

چرا سازمان لیگ با چنین موضوعی موافق نیست؟

متاسفانه سازمان لیگ در سال های اخیر تبلیغات محیطی را در انحصار خود درآورده است. من بیش از پنج ماه نتوانستم مدیرعامل استقلال باشم و فرصت زیادی برای اقدام در این زمینه نداشتم. اما در عین حال نفهمیدم برای چه کسانی می روند و جیب ها برای سهم باشگاه ها از درآمدهای کلان تبلیغات محیطی به کجا خرج می شود! در ضمن استقلال که بهتر می توانم در موردش صحبت کنم یکی از تیم هایی است که اجازه بازی ندارد و اگر نقل و انتقالاتی مثل نقل و انتقالات اخیر مهدی قائدی صورت می گیرد باید برای بدهی های ارزی مثل استراماچونی، دیاباته یا … میلیش. . بنابراین باشگاهی مثل استقلال نیاز به هر منبعی دارد که بتواند برای خودش درآمدزایی کند.

در این زمینه با اقدامات اخیر آجرلو موافق هستید؟

آره. آقای آجرلو فکر خوبی کرد و باید توسط باشگاه های دیگر حمایت شود. چون با پتانسیلی که باشگاهی مثل استقلال دارد می تواند شرکت های زیادی را به خدمت بگیرد و برای خودش درآمدزایی کند. حتی ممکن است درصدی به سازمان لیگ یا صدا و سیما پرداخت کند. باشگاه استقلال ممکن است با مجتمع های بزرگ تبلیغاتی صنعتی وارد مذاکره شود.

پس چرا هواداران پرسپولیس پس از طرح موضوع به استقلال و سازمان لیگ حمله کردند؟

ما به آنها احترام می گذاریم. البته من نمی دانم چرا این یک سوال است، زیرا من چنین مشکلاتی را مشاهده نمی کنم، اما هیچ منطقی پشت این حمله وجود ندارد. اتفاقا تیم هایی مثل استقلال و پرسپولیس باید از چنین طرحی حمایت کنند. چون حداقل 15 بازی در تهران و در خانه انجام می دهند که همگی علاوه بر جام حذفی پخش زنده هستند و می توانند برایشان درآمدزا باشند. بنابراین مخالفت با آن منطقی نیست.

چرا سازمان لیگ با این مشکل مخالف است؟

سازمان لیگ زیرمجموعه فدراسیون فوتبال است و فدراسیون فوتبال یک بار مصوبه ای در این زمینه اتخاذ کرده است. در این جلسه نمایندگانی از داوران، بازیکنان، باشگاه ها و وزارت ورزش نیز حضور داشتند و مقرر شد پرونده تیم ها توسط منبع فوتبال داده شود. من فکر می کنم باید جلسه جدیدی برای این منظور تشکیل شود و این بحث به تصویب اعضا برسد تا باشگاه ها از این راه برای خودشان درآمد کسب کنند. مجموعه هایی مثل استقلال در طول فصل هزینه های زیادی می کنند، چون زمین تمرینی مجزا، ورزشگاه ویژه، ساختمان اداری کامل ندارند و برنامه سازمانی آنها کامل نیست و برای همه اینها باید هزینه های اضافی بپردازند. می تواند باشد.

آیا چیزی برای صحبت باقی مانده است؟

امیدوارم طرح یک سیستم کامل باشگاهی که سال هاست در وزارت ورزش فرسوده شده بالاخره تصویب و اجرایی شود. چرا که در این صورت متوجه می شویم که این مشکلات اضافات کوچکی است که با تایید سیستم مدیریتی کل باشگاه در دل به آن توجه شده است. در آن صورت، متوجه می‌شویم که مسائل کوچکی که امروز در مورد آن بحث می‌کنیم، قبلاً در سیستم کلی باشگاه برای کمک به بخش خصوصی و از جمله برای خودکفایی آن مشاهده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید