درصدد کاهش نمک در «نان» هستیم/ ارتقای کیفیت نان کرمانشاه بر اساس سند راهبردی

ساعت: 14:09
تاریخ انتشار: 1400/08/18
کد خبر: 1782956

یک مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت؛

شهریار مستوفی گفت: یکی از مشکلات موجود استفاده از نمک در نان است که میزان آن استاندارد نیست البته تلاش می کنیم با استفاده از روشی مصرف نمک را در نان کاهش دهیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شهریار مستوفی در گفت و گو با مرصادنیوز در خصوص سلامت نان در استان کرمانشاه گفت: نان نیروی غالب مردم است و توجه به سلامت آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.تصمیمی برای امنیت غذایی استان گرفته شد و یک سند راهبردی سلامت و کیفیت نان در استان با مشارکت کلیه دستگاه های مسئول از مزرعه تا سفره اعم از جهاد کشاورزی، شرکت غلات و خدمات بازرگانی، صنعت و معدن، معاونت بهداشت، معاونت غذا و دارو، معاونت غذا و دارو، فنی و حرفه ای سازمان، اتحادیه نانوایان و انجمن کارخانجات آرد و نان به عنوان نقشه راه و مبنای تردد در سال 1400 تعریف شدند.

کرمان‌شاخ، مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی افزود: بر اساس سند راهبردی نان در نظر داریم کیفیت نان را از نظر سلامت، ظاهر و شاخص‌های تغذیه ارتقا دهیم. سند تدوین شده و عملکرد دستگاه ها در آن تعریف شده است.

مستوفی بیان کرد: در سند راهبردی نان هفت راهکار شامل بهبود تولید، خرید و نگهداری در سامانه حمل و نقل گندم، ارتقای وضعیت فنی و بهداشتی کارخانه های آرد و نان و فرآورده های آنها و اجرای پروژه تعریف شده است.تحقیق برای ارتقا و به روز رسانی فناوری مناسب در تولید و نگهداری، تشریح و بازنگری قوانین، قوانین و استانداردهای مربوط به آرد و نان، افزایش آگاهی و آموزش مردم، تبیین برنامه های تشویق و حمایت از تولید آرد و نان.

وی گفت: با تعریف سند راهبردی نان برای برنامه ریزی بهتر، نظرسنجی در استان انجام شد و هماهنگی های لازم با کارشناسان آماری انجام شد تا انتخاب نمونه بر اساس جمعیت شهرهای مختلف باشد، البته این نظرسنجی در تمامی استان ها برگزار می شود و حدود 9980 نفر شرکت دارند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: شاخص هایی برای مطالعه شامل طعم، کیفیت، بو و عطر نان، وزن و اندازه، شرایط پخت، سلامت و بهداشت نان در نظر گرفته شده است. پخت نان و غیره

مستوفی افزود: بر اساس نظرات مردم حدود 53 درصد نسبت به وضعیت نان استان نظر متوسط، 24 درصد نسبت به شاخص های پیشنهادی مثبت و حدود 23 درصد نیز وضعیت نان را ارزیابی کردند. به عنوان بد.”

وی افزود: در بحث سلامت نان شاخص های کیفی، شاخص های تغذیه ای و بهداشتی نان مهم است و شاخص های تغذیه ای شامل املاح، پروتئین ها، ویتامین ها و … موجود در نان است.

مستوفی خاطرنشان کرد: نان نیروی غالب مردم است و طبق بررسی های انجام شده 40 درصد انرژی دریافتی شهرنشینان و 60 درصد انرژی روستاییان از نان تامین می شود. همچنین طبق مطالعه فائو در خاورمیانه، ۷۰ درصد انرژی روزانه معمولا از نان تامین می شود.

وی گفت: بر اساس بررسی های انجام شده در کشور، 53 درصد کیفیت نان به کیفیت مواد اولیه یا گندم برمی گردد که در سند راهبردی نان سعی شده است به این موضوع پرداخته شود و 32 درصد کیفیت نان. از نان مهارت های نیروی کار و کارگران نانوایی «نان و بقیه مربوط به شرایط فنی و بهداشتی نانوایی با تجهیزات و ماشین آلات است.

مستوفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر چند چالش عمده در نان در استان کرمانشاه وجود دارد که از آن جمله می توان به استفاده از افزودنی های غیرمجاز، نمک و جوش شیرین اشاره کرد. وی افزود: خوشبختانه در سال جاری حتی یک مورد هم در سطح آزمایشی نداشتیم اما در سال های 96 و 97 مواردی کشف شد که به پیگرد قانونی نیز منجر شد.

مستوفی خاطرنشان کرد: در خصوص مصرف جوش شیرین تخلفاتی صورت گرفت و تعدادی از نانوایی ها توسط مسئولان پلمب شدند.

وی با بیان اینکه جوش شیرین برای سلامتی مضر است که باید به آن توجه ویژه ای شود، افزود: جوش شیرین از تجزیه اسید سیتریک نان جلوگیری می کند و در نهایت باعث کمبود املاح و مشکلات گوارشی و پوکی استخوان می شود.

مستوفی گفت: پس از استفاده از جوش شیرین PH نان در آزمایشگاه بالا می رود که نشان دهنده اضافه شدن ماده قلیایی به نان است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: یکی دیگر از مشکلات استفاده از نمک در نان است که میزان آن استاندارد نیست. البته استفاده از نمک در نان را با روش دنبال می کنیم.«کاهش دهید چون مضرات زیادی دارد از جمله فشار خون.

مستوفی گفت: در نیمه نخست امسال موارد تخلف در نمونه گیری نان گزارش شد و بر همین اساس با متخلفان نانوایان برخورد قانونی شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید